Czytaj wygodniej w nowej darmowej aplikacji mobilnej!

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Regularnie kontroluj akumulator

02.12.2019

Drukuj

Regularnie kontroluj akumulator

Artykuł dostępny

r e k l a m a

Konserwacja akumulatora nie jest trudna, niestety zajmuje dużo czasu – mówi Jacek Góra, który jest specjalistą w firmie Sznajder Batterien. O sposobach postępowania z akumulatorami w czasie zimy rozmawiałem z nim zanim temperatury zaczęły spadać poniżej 0 stopni. Kondycję akumulatorów w Waszych maszynach zapewne zweryfikowały już pierwsze przymrozki, które wystąpiły w tym roku na początku października. Kto z Was musiał wymienić baterie na pewno już to zrobił. Dlatego podpowiadamy jak dbać o nowy i kilkuletni akumulator, aby posłużył on jeszcze przez długie lata.

Akumulator nie lubi zimy
Każde urządzenie działa bezawaryjnie jeśli jest używane systematycznie - tak samo jest z akumulatorem. Nie ma nic gorszego dla baterii jak jej długotrwałe nieużywanie. Stopniowe rozładowywanie akumulatora i to nie ważne czy zupełnie nowego, czy kilkuletniego jest zjawiskiem naturalnym. - Proces ten w znacznym stopniu przyspiesza nawet minimalny pobór prądu różnych odbiorników np. zabezpieczenia antykradzieżowe – mówi Góra. Dlatego taki akumulator wymaga szczególnej troski w czasie zimy.
W każdym nieużywanym regularnie akumulatorze po ok. 1 miesiącu następuje tzw. zjawisko zasiarczenia. Przyczyną tego jest siarczan ołowiu, który niszczy płyty ujemne akumulatora. W skrajnych przypadkach dochodzi do dziurawienia płyty ujemnej, materiał z płyt opada na dno akumulatora. Taka bateria traci swoja pojemność i zdolność rozruchową, nie można jej już uratować. Jeśli stopień zasiarczenia nie jest zaawansowany można „reanimować” taki akumulator ładując go prądem o bardzo niskim napięciu nawet przez 72 h. Wtedy siarczan ołowiu wchłania się do środka płyt. 

r e k l a m a

Regularna kontrola
Przynajmniej jeden raz miesiącu należy sprawdzić stopień naładowania akumulatora. Najlepiej wykorzystać w tym celu aerometr, czyli urządzenie do pomiaru gęstości elektrolitu. - Wartość 1,28 g/cm3 to wskaźnik poprawnego naładowania w temperaturze +20 st. C – przypomina specjalista Sznajder Batterien. Jeśli gęstość elektrolitu spadnie poniżej 1,26 g/cm3 trzeba jak najszybciej doładować akumulator. Jeśli na zewnątrz panuje niska temperatura np. poniżej -10 st. C gęstość elektrolitu w poprawnie naładowanej baterii może obniżyć się do 1,26 g/cm3. 
Drugi sposób pomiaru sprawności i stopnia naładowania akumulatora to pomiar miernikiem elektrycznym na biegunie oznaczonym + i -. Ważne, aby ten pomiar dokonać zawsze przed uruchomieniem silnika np. rano. Jeśli napięcie na akumulatorze jest niższe niż 12,5 V trzeba go doładować.

Jaki prąd ładowania?
Przyjmuje się, że napięcie prądu ładowania powinno wynosić ok. 1/10 pojemności akumulatora. Jeśli bateria ma 140 Ah prąd podawany przez prostownik nie powinien być wyższy niż 14 V. – Ładowanie prądem o napięciu 1/20 pojemności akumulatora zawsze jest bezpieczniejsze – mówi Góra. Specjalista mówi, ze zawsze lepiej wydłużyć czas ładowania np. do 18 -24 godzin ale robić to powoli.
- Niedozwolone jest ładowanie pustego akumulatora prądem o wysokim napięciu w krótkim czasie – przypomina Góra. Prowadzi to do trwałego uszkodzenia płyt dodatnich. Połączenie rozładowanego akumulatora przewodami rozruchowymi z baterią o znacznie większej pojemności lub regularne używanie prostownika z tzw. rozruchem to świadome niszczenie akumulatora. 
W czasie ładowania zawsze trzeba odkręcić korki akumulatora. Jeśli ładuje się baterię prądem o wysokim napięciu, co nie jest korzystne dla baterii dochodzi do grzania elektrolitu, czyli tzw. gazowania. - Elektrolit to nic innego jak mieszanina kwasu siarkowego i wody – przypomina Góra. Woda wtedy odparowuje, wzrasta stężenie elektrolitu i kwas wchodzi w płyty akumulatora. Gdy woda nadmiernie odparuje trzeba dolać wodę destylowaną do poziomu 1,2 – 1,5 cm powyżej powierzchni płyt.

Polecany artykuł

Automatyczne mieszadło

Kontroluj kolor elektrolitu
- Używając aerometru warto zwrócić uwagę na kolor elektrolitu – podpowiada Góra. Lekkie przebarwienie elektrolitu jest naturalne, jednak kolor ciemno szary świadczy o zasiarczeniu akumulatora. Z drugiej strony rudy kolor elektrolitu jest informacją o ładowaniu akumulatora prądem o zbyt wysokim napięciu np. uszkodzony regulator napięcia w alternatorze. Płyty dodatnie mają kolor wpadający w brąz, jeśli prąd ładowania ma zbyt wysokie napięcie masa spływa z płyt dodatnich. 
Dlatego kontrola alternatora i pomiar napięcia prądu ładowania to także regularny obowiązek . Napięcie prądu podawanego do akumulatora bez względu na to czy są włączone/wyłączone odbiorniki np. światła zawsze powinno wynosić 14 – 14,4 V. Jeśli w maszynie są dwa akumulatory pomiar trzeba dokonywać na obu akumulatorach. Zwłaszcza w samochodach ciężarowych kierowcy podłączają odbiorniki np. lodówka, radio do jednego akumulatora. Dlatego jeden zawsze jest bardziej rozładowany.
Także w ciągnikach zwłaszcza tych starszych ma to znaczenie. Gdy akumulatory umieszczone są przy tylnych nadkolach przewody dochodzące do nich mają różną długość. Większa długość przewodu oznacza większy opór, co skutkuje ładowaniem prądem o niższym napięciu. Dlatego w takich przypadkach zaleca się chociaż raz w roku zamianę akumulatorów z lewej na prawą stronę i odwrotnie.
-Ważna rada: jeśli w maszynie pracują dwa akumulatory trzeba je zawsze wymieniać parami – przestrzega Góra. Jeśli wymienimy tylko jeden najczęściej dochodzi do sytuacji, że nowy regularnie jest niedoładowany co skutkuje jego szybszym zużyciem.
Każdy dobrze konserwowany i obsługiwany akumulator powinien wytrzymać minimum 6 lat. W starszych bateriach ten okres często wynosił nawet 10 lat.

Polecane dla Ciebie:

article icon

Rynek tuczników: nieznaczny wzrost cen świń

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

Galeria zdjęć

Niski stan elektrolitu najlepiej uzupełnić wodą destylowaną.
Pomiar gęstości elektrolitu aerometrem to najlepszy sposób kontroli stopnia naładowania akumulatora.
Przed zamontowaniem akumulatora trzeba starannie oczyścić klemy.
Jacek Góra – specjalista z firmy Sznajder Batterien.
Parametry nowego akumulatora muszą odpowiadać zaleceniom producenta maszyny.
Parametry nowego akumulatora muszą odpowiadać zaleceniom producenta maszyny.
Niski stan elektrolitu najlepiej uzupełnić wodą destylowaną.

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody