
Odpowiedź: Aktualnie nie ma żadnego przepisu prawnego, który regulowałby kwestię korekty VAT przez podatnika wykreślonego z rejestru podatników czynnych. Obowiązuje ogólna zasada, że korekty VAT można dokonać przez 5 lat, licząc od miesiąca, którego miałaby dotyczyć korekta. Należy też pamiętać, że podatnik nieczynny w dalszym ciągu ma prawo i obowiązek posługiwania się NIP w relacjach z US, a podatnik po wyrejestrowaniu w dalszym ciągu podlega mechanizmom kontrolnym organów skarbowych. Jednak w naszych realiach podatkowych problem takich korekt nie jest jednoznacznie interpretowany. Generalnie US stoją na stanowisku, że prawo do składania deklaracji oraz ich korekt mają jedynie tacy podatnicy, którzy mają status podatnika czynnego VAT. Równocześnie mamy wyroki NSA, np. z 27 listopada 2013 r., sygn. akt I FSK 1529/12, gdzie stwierdzono, że wyrejestrowanie nie może pozbawić podatnika prawa do korekty deklaracji ani faktury. Dla bezpieczeństwa prawnego zalecamy wystąpienie do KAS o indywidualną interpretację.
Roman Włodarz
Fot. Sierszeńska