🔔 Pierwszy miesiąc prenumeraty za jedyne 9 zł
   

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Niemcy: 50 milionów euro dla rolników od Lidla i Kauflanda

12.12.2020

Drukuj

Niemcy: 50 milionów euro dla rolników od Lidla i Kauflanda

r e k l a m a

Rolnicy w ostatnich dniach w Niemczech protestowali, ceny wieprzowiny spadły, a sieciówki oferują mięso w przedświątecznych promocjach. Rolnicy mieli tego dość i zablokowali wejścia do sklepów. Julia Klöckner rozmawiała z właścicielami grupy Schwarz na temat złożonej przez firmy propozycji. Grupa twierdzi, że znakomitym pomysłem w rozwiązaniu konfliktu będzie przekazanie rolnikom 50 mln euro wsparcia na inicjatywy związane z poprawą dobrostanu. 

Z jednej strony, darowanemu koniowi w zęby się nie zagląda, ale jakby się zastanowić, to tak naprawdę ceny wieprzowiny produkowanej przez rolników są niskie, głównie dlatego, że sieci handlowe zrobią wszystko byle tylko sprzedać jak najwięcej i jak najtaniej, prześcigając się w promocjach. To samo dotyczy mięsa, a cierpi na tym rolnik, który na wszystkim musi oszczędzać. Sieci handlowe zamiast sprzedawać mięso w cenach, które pozwalałby na uzyskanie godziwych dochodów, to sprzedają je, jak produkt, który powstaje w fabryce, nie wymaga specjalnych nakładów pracy, czasu i pieniędzy. Tymczasem niedocenianie w tym całym łańcuchu rolnika godną zapłatą, jest absurdalne.

r e k l a m a

50 mln euro to sporo pieniędzy, jednak lepiej byłoby gdyby rolnicy nie musieli składać wniosków na program, tylko po prostu dostać więcej za żywiec w skupie. Jeszcze niedawno wiele państw walczyło o Fair Trade i ten symbol dla produktów z państw trzecich docierających na europejski rynek, a tymczasem w UE mało który rolnik dzisiaj powie, że jest traktowany zgodnie z zasadami Fair Trade, a jego koszty zawsze są w pełni pokrywane. Wyciszenie protestów w ten sposób, a więc pieniędzmi i robienie wszystkiego, aby konsumenci nie dowiedzieli się, że ten kto produkuje żywność po prostu cierpi, jest co najmniej podejrzane. 

Po rozmowie Klöckner stwierdziła, że ważne jest, aby powstało „natychmiastowe porozumienie” między handlem, a rolnictwem. – Chodzi o większe uznanie dla żywności i ceny, które umożliwiają naszym rolnikom tworzenie wartości dodanej – powiedziała niemiecka minister rolnictwa. Według niej powinien powstać kodeks, w którym branża wypracuje własne zasady uczciwej współpracy. 
Prezes Związku Rolników Niemieckich Joachim Rukwied nazwał 50-milionową ofertę Grupy Schwarz „pocieszeniem”. 

– To miły gest i wyraz uznania dla inicjatywy na rzecz dobrostanu zwierząt. Ale z powodu trwającej wojny cenowej nasi farmerzy tracą tę kwotę prawie co tydzień – powiedział Rukwied. Aby pomóc rolnikom w dłuższej perspektywie, konieczne jest wyraźne zobowiązanie się handlu do wyjścia ze „stałej kultury niskich cen”, a „rywalizacja o najtańsze jedzenie musi wreszcie dobiec końca”. Rolnicy potrzebują uczciwych cen i długoterminowych umów. Sytuacja jest podobna w wielu miejscach na świecie, gdzie rolnik nadal stanowi najsłabsze ogniwo… 

Oprac. dkol na podst. euromeatnews.com
Fot. poglądowe

Widziałeś już nasze video "Sławomir Izdebski (OPZZRiOR) zapowiada kolejne protesty rolników"?

Polecane dla Ciebie:

article icon

Koniec sporu handlowego Unii Europejskiej z USA

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody