Czym grozi wyjazd na drogę niezarejestrowaną przyczepą rolniczą?
Jeśli podczas kontroli drogowej okaże się, że Twoja przyczepa rolnicza nie jest zarejestrowana, policja może nałożyć mandat i zakazać dalszej jazdy. Czasem kończy się to również zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego ciągnika.
Co ważne, obowiązek rejestracji nie dotyczy tylko nowych przyczep. Jeśli kupisz przyczepę używaną lub sprowadzoną z zagranicy, masz określony czas na jej zarejestrowanie. Tu wchodzą w grę kary pieniężne określone w art. 140mb Prawa o ruchu drogowym:
- 500 zł – za niezłożenie wniosku o rejestrację w przewidzianym terminie, czyli w ciągu 30 dni,
- 1000 zł – jeśli spóźnisz się z rejestracją o ponad 180 dni.
W skrajnych przypadkach – szczególnie gdy mimo wezwania nadal ignorujesz obowiązek rejestracji – sprawa może trafić do sądu, a koszty będą znacznie wyższe.
Kiedy przyczepa rolnicza musi być zarejestrowana?
Zasada jest prosta – jeśli przyczepa rolnicza wjeżdża na drogę publiczną, musi mieć rejestrację i ubezpieczenie OC. Nie ma znaczenia, czy jedziesz kilkanaście kilometrów, czy tylko z obory na pole po drugiej stronie szosy. Tak stanowią przepisy prawa o ruchu drogowym oraz unijne rozporządzenie 167/2013 dotyczące homologacji pojazdów rolniczych i leśnych. Przypominamy, że od 2025 roku wzrosły kary za brak OC dla ciągników i przyczep rolniczych. Sprawdź stawki!
Jak wygląda rejestracja przyczepy?
Procedura jest podobna jak w przypadku innych pojazdów. Potrzebujesz dowodu zakupu, polisy OC oraz dokumentów potwierdzających dopuszczenie przyczepy do ruchu. Po złożeniu wniosku w wydziale komunikacji i opłaceniu wymaganych kosztów dostajesz dowód rejestracyjny i tablice.
Jazda z niezarejestrowaną przyczepą rolniczą to ryzyko, którego łatwo uniknąć. Rejestracja to formalność, ale jej brak może skutkować poważnymi konsekwencjami. Warto więc załatwić dokumenty, zanim sprzęt wyjedzie na drogę, nawet jeśli trasa jest bardzo krótka.
Na post. agrihandler.pl
