StoryEditor

Jak gminne komisje powinny szacować straty suszowe?

W większości gmin w Polsce pracują powołane przez wojewodów gminne komisje szacujące straty w uprawach spowodowane tegoroczną suszą. Na jakiej podstawie prawnej działają komisje i jak powinny szacować straty?
16.07.2018., 14:07h
Po opublikowaniu pierwszego w tym roku raportu Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach resort rolnictwa 29 maja br. przygotował wytyczne dla komisji powoływanych przez wojewodów.  Zostały one opracowane na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 roku w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Zawierają one ogólne zasady szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane m. in.  przez suszę.

Pod pojęciem suszy rozumiane są szkody spowodowane wystąpieniem, w dowolnym sześciodekadowym okresie od dnia 21 marca do dnia 30 września, spadku klimatycznego bilansu wodnego poniżej wartości określonej dla poszczególnych gatunków roślin uprawnych i gleb; a zatem szkody powstałe w wyniku suszy można szacować wyłącznie wówczas gdy na danym terenie zgodnie z KBW wystąpiła susza, w przypadku gdy dla danej rośliny, w tym
łąk i pastwisk nie jest prowadzony monitoring suszy, szkody można szacować, jeżeli monitoring potwierdza wystąpienie suszy w uprawach o analogicznych wymaganiach wodnych.

Warunkiem oszacowania przez Komisję powołaną przez Wojewodę szkód spowodowanych przez suszę jest złożenie wniosku o oszacowanie szkód zawierającego podpisaną przez składającego wniosek zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych, które są niezbędne do przeprowadzenia oszacowania szkód.

Protokół oszacowania szkód sporządza się wyłącznie na formularzu udostępnionym na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Średnia roczna produkcja rolna jest ustalana na podstawie danych rachunkowych lub dokumentów potwierdzających wielkość prowadzonej produkcji rolnej w danym gospodarstwie lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Ustalenia wysokości szkody dokonuje poprzez lustrację na miejscu komisja powołana przez wojewodę, właściwego ze względu na miejsce wystąpienia szkód. Komisja jest zobowiązana w terminie 30 dni od oszacowania szkód złożyć wojewodzie właściwemu ze względu na miejsce wystąpienia tych szkód protokół oszacowania szkód. Natomiast w przypadku protokołów zbiorczych w terminie 45 dni.

Komisja powinna oszacować wszystkie szkody, które wystąpiły w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej (tj. w uprawach, zwierzętach i w środkach trwałych), gdyż za podstawę określenia zakresu i wysokości szkód w produkcji rolnej przyjmuje się całość produkcji prowadzonej w gospodarstwie rolnym tj. zarówno w produkcji roślinnej jak i w zwierzęcej, niezależnie od tego czy szkody wystąpiły wyłącznie w uprawach, czy wyłącznie w produkcji zwierzęcej.

Tyle na temat wytycznych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Powyższe jednak oznacza, że od ostatniej klęski suszy, która nawiedziła nas w 2015 roku przepisy nie uległy zmianie i nadal gospodarstwa, które mają zarówno produkcję roślinną jak i zwierzęcą, mają mniejsze szanse na uznanie strat w produkcji rolnej na poziomie minimum 30%, które dają możliwość skorzystanie z wachlarza możliwości pomocy przeznaczonej dla rolników poszkodowanych przez klęski żywiołowe.

A jak jest w Waszych gminach? Jakie są rezultaty pracy komisji na Waszych polach? Jak komisje liczą straty w produkcji roślinnej i zwierzęcej? Czekam na sygnały od Was. Piszcie na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub dzwońcie pod nr 61 869 06 67.

Fot. Czekała
Bartłomiej Czekała
Autor Artykułu:Bartłomiej Czekała Redaktor naczelny portalu topagrar.pl, dyrektor PWR online
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
25. kwiecień 2024 23:54