StoryEditor

Co zamiast ropy będzie napędzać ciągniki rolnicze i ładowarki?

Napęd elektryczny, gazowy czy hybrydowy? Jest kilka sposobów na rezygnację lub ograniczenie zużycia ON, a każdy ma mocne i słabe strony.
13.01.2020., 10:01h
Producenci silników, ciągników i maszyn rolniczych prześcigają się w realizacji pomysłów, mających na celu wycofanie się z tradycyjnych paliw. Sprawdziliśmy, co proponują koncerny produkujące ciągniki i ładowarki.

Ciągniki rolnicze

Jedną z głośniejszych premier listopadowych targów Agritechnica był koncepcyjny traktor Steyr, opracowany przy współpracy z producentem silników FPT Industrial. Koncepcja hybrydowego napędu zakłada wykorzystanie 4,5-litrowego silnika o mocy 150 kW, który cały czas działa z optymalną prędkością jako generator energii, ładując akumulatory. Silnik nie napędza przekładni i kół, lecz cztery niezależne silniki elektryczne w piastach kół. W hybrydowym trybie do dyspozycji jest 250 kW.

Zastosowanie mniejszego silnika ogranicza zużycie paliwa o 10% i redukuje emisję CO2. Niezależne silniki kół umożliwiają odzysk energii podczas hamowania. Elektryczne doładowanie poprawia dynamikę jazdy i zapewnia wzrost momentu obrotowego do ciężkich zadań.



Maszyny współpracujące ze Steyr Konzept napędzane są przez elektrycznie napędzane układy hydrauliczne i mechaniczny WOM. W przypadku większego zapo...
Pozostało 85% tekstu
Ten artykuł jest dostępny w Strefie Premium.
Czytaj i oglądaj bez ograniczeń! Zyskaj dostęp do Strefy Premium już za 19,90 zł za pierwszy miesiąc. Dla prenumeratorów dostęp gratis po zalogowaniu
Prenumeratorzy top agrar Polska mogą korzystać ze Strefy Premium za darmo! Kliknij, by dowiedzieć się, jak się zarejestrować.
Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
18. kwiecień 2024 21:01