Jesteś w strefie Premium
89 tys. gospodarstw zrzuci się na Fundusz Promocji Roślin Oleistych

W Sejmie pojawiła się ustawa, która zakłada powołanie Funduszu Promocji Roślin Oleistych. Jego zadaniem będzie promocja polskich olejów oraz walka z rosnącą popularnością oleju z oliwek oraz oleju kokosowego. Będzie to 10 fundusz wspierający promocję produktów rolno-spożywczych, na który zrzuci się 89 tys. gospodarstw rolnych uprawiających rzepak. Co roku będzie miał do dyspozycji ok. 8 mln zł.
Obecnie zgodnie z ustawą w kraju działa 9 funduszy promocji:
Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wspierał wszelkie inicjatywy mające w założeniu doprowadzić do „przekroczenia bariery stabilnego popytu i przyspieszenia tendencji wzrostowych. Nie chodzi tu jedynie o kwestię zwiększenia spożycia tłuszczów roślinnych, co bardzo powoli, ale systematycznie staje się w Polsce faktem, ale również zwiększenia udziału krajowych produktów w ich strukturze, w tym w szczególności właśnie oleju rzepakowego. Jest to niezwykle ważne mając równocześnie na uwadze m.in. doskonałe, bo wielkonakładowe pozycjonowanie marketingowe na polskim rynku od wielu lat oliwy z oliwek, a w ostatnim czasie także choćby oleju kokosowego, co wpływa na postrzeganie tych produktów oraz trendy konsumenckie” - napisano w uzasadnieniu ustawy.
- Fundusz Promocji Mleka;
- Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;
- Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;
- Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;
- Fundusz Promocji Mięsa Owczego;
- Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;
- Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;
- Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;
- Fundusz Promocji Ryb.
Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wspierał wszelkie inicjatywy mające w założeniu doprowadzić do „przekroczenia bariery stabilnego popytu i przyspieszenia tendencji wzrostowych. Nie chodzi tu jedynie o kwestię zwiększenia spożycia tłuszczów roślinnych, co bardzo powoli, ale systematycznie staje się w Polsce faktem, ale również zwiększenia udziału krajowych produktów w ich strukturze, w tym w szczególności właśnie oleju rzepakowego. Jest to niezwykle ważne mając równocześnie na uwadze m.in. doskonałe, bo wielkonakładowe pozycjonowanie marketingowe na polskim rynku od wielu lat oliwy z oliwek, a w ostatnim czasie także choćby oleju kokosowego, co wpływa na postrzeganie tych produktów oraz trendy konsumenckie” - napisano w uzasadnieniu ustawy.
Rzepak jako jedną z najbardziej rozpowszechnionych i perspektywicznych upraw polowych kraju. Jest to także jedyna roślina oleista uprawiana w Polsce na skalę przemysłową. Jego udział w krajowym areale upraw roślin oleistych wynosi 95-97%. Rzepak jest surowcem do produkcji tłuszczów konsumpcyjnych oraz stanowi źródło białka paszowego.
Powierzchnia upraw rzepaku oraz wysokość jego zbiorów systematycznie rosną
Przed wejściem do Unii Europejskiej notowaliśmy zbiory poniżej 1 mln ton. Ale w latach 2013-2016 było to już średnio 2,7 mln t. Był to efekt ponad dwukrotnego wzrostu areału uprawy (odpowiednio z 0,4 mln ha do 0,9 mln ha), ale także ok. 38% wzrost plonów (z ok. 2,2 t/ha do prawie 3 t/ha). W Polsce uprawą rzepaku zajmuje się obecnie 89,7 tys. gospodarstw rolnych.
Ile pieniędzy zasili Fundusz?
Areał upraw roślin oleistych to powierzchnia ok. 880 000 ha, przy czym plony to 3 t/ha co oznacza 2 640 mln ton zbiorów, zaś cena za tonę kształtuje się na poziomie 1540 zł/t. Przy założeniu, że wysokość wpłaty na Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wynosiła 0,2% wartości netto od roślin oleistych, szacuje się, że średnie roczne wpływy na ten fundusz będą wynosiły blisko 8 mln zł co ma pozwolić na prowadzenie efektywnych działań służącym realizacji celów ustawy. wk
Fot. Czekała

Przeczytaj również
fundusze promocjiFundusz Promocji Roślin Oleistycholej rzepakowyprodukcja rzepakurolnicyrzepakuprawa