Ta strona używa cookie w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki.

Zgadzam się

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Portal partner

USA kupuje więcej żywności z Polski

09.08.2015

Drukuj

USA kupuje więcej żywności z Polski

Artykuł dostępny

Programy dotyczące promocji mięsa i produktów ekologicznych skierowane będą do m.in. konsumentów detalicznych, odbiorców profesjonalnych jak również dziennikarzy i liderów opinii publicznej na rynku amerykańskim. Program „Tradycja i jakość europejskiego mięsa” obejmuje promocję świeżej, schłodzonej lub mrożonej wołowiny i wieprzowiny oraz przetworów spożywczych wytwarzanych na bazie tych produktów. Program realizowany jest na wniosek Unii Producentów i Przedsiębiorców Przemysłu Mięsnego -UPEMI. Agencja Rynku Rolnego zawarła również umowę z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia” na realizację kampanii „Ekoeuropa – jakość i tradycja” m.in. na rynku USA.

r e k l a m a



Aktualnie 68 polskich zakładów mleczarskich posiadają uprawnienia do eksportu na rynek amerykański. Podmioty dokonujące wywozu produktów mleczarskich do USA muszą spełnić wymóg rejestracji na stronie Agencji ds. Żywności i Leków (FDA), istnieje również obowiązek uprzedniego notyfikowania wysyłek.

Przypomnijmy, że w 2014 r. Polska osiągnęła dodatnią wartość salda w handlu z USA, które wyniosło 40,0 mln USD. W 2014 r. wartość eksportu do USA wyniosła 380,5 mln USD i wzrosła o 14,6% w stosunku do 2013 r. Największy wzrost odnotowano w przypadku eksportu mięsa wieprzowego (3,6-krotny wzrost wartości eksportu), żyta (ponad sześciokrotny wzrost eksportu) oraz soków owocowych, głównie soku jabłkowego, (ponad 3-krotny wzrost).

W 2014 r. na rynek amerykański trafiały głównie: mięso wieprzowe (głównie boczek) oraz jego przetwory (głównie szynki), wódka, czekolada i wyroby zawierające kakao, przetwory i konserwy rybne, żyto oraz wyroby piekarnicze, herbatniki i wafle, a także soki (gł. sok jabłkowy), piwo oraz sery. Wymienione towary stanowiły około 70% polskiego eksportu rolno-spożywczego do USA. Należy zauważyć, że w 2014 r. wartość eksportu mięsa wieprzowego wyniosła ponad 72 mln USD, wobec 19,7 mln USD w 2013 r. i stanowiła blisko 19% wartości całego eksportu rolno-spożywczego do USA.

W  2014 r. wartość importu z USA ukształtowała się na poziomie 340,4 mln USD, co oznaczało spadek o ponad 32% w stosunku do 2013 r. Spadek ten wynikał z mniejszych aż o 85% zakupów makuchów sojowych. Głównymi towarami sprowadzonymi z USA na polski rynek były: tytoń nieprzetworzony, wino, filety rybne, syropy cukrowe, makuchy sojowe, orzechy oraz alkohol etylowy. Wymienione towary stanowiły około 75% wartości całego importu rolno-spożywczego z USA.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie I-IV 2015 r. zanotowano  wzrost wartości eksportu do USA o blisko 28% do poziomu 133,7 mln USD. Odnotowano 25-krotny wzrost eksportu soków owocowych, głównie soku jabłkowego. Utrzymuje się trend wzrostowy eksportu mięsa wieprzowego, którego sprzedano na rynek amerykański o 25% więcej niż w analogicznym okresie 2014 r. Wzrósł również o 33% eksport czekolady i wyrobów czekoladowych w stosunku do wartości sprzed roku.

W okresie: I-IV 2015 r. polski import ze Stanów Zjednoczonych osiągnął wartość 135,7 mln USD i wzrósł o ponad 26% w stosunku do analogicznego okresu 2014 r. głównie za sprawą 7-krotnie większego niż przed rokiem importu makuch sojowych.  Opr. pł, na podst. informacji MRiRW

Polecane dla Ciebie:

article icon

Rynek świń: Stabilnie, ale tanio

Czytaj

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii