Dyskusja wokół kontrowersyjnych pomysłów posłanki Sylwii Spurek, by zakazać promocji mięsa i mleka robi się coraz gorętsza. Do sprawy odnieśli się ministrowie rolnictwa – były i obecny, a także politycy i przedstawiciele branży, którzy obawiają się, że jak tak dalej pójdzie, to czeka nas delegalizacja schabowego i zakaz picia mleka. Grzegorz Puda na Twitterze zaapelował do Spurek, by „żyła i pozwoliła żyć innym”. Z kolei Waldemar Broś, szef KZSM zaprosił posłankę na szklankę mleka, a ona, o dziwo, przyjęła tę ofertę.
Artykuł dostępny
r e k l a m a
Od kilku dni trwa medialna burza wokół „genialnych” pomysłów Sylwii Spurek. Przypomnijmy. W czwartek ta znana z niechęci do hodowców zwierząt europosłanka zaproponowała swoją „Piątkę dla branży roślinnej”, w której domaga się zakazu promocji mięsa, jaj i mleka, wprowadzenia zerowego VAT-u na te produkty oraz likwidacji ich funduszy promocji. Chciałaby także powołania funduszu promocji weganizmu i zajęć dla dzieci o prawach zwierząt. O jej pomysłach pisaliśmy także TUTAJ.
Na reakcję branży nie trzeba było długo czekać. W sieci zawrzało, a na portalach społecznościowych rozgorzała gorąca dyskusja o ataku Spurek na sektor mięsny i mleczarski.
Do wypowiedzi Spurek odniósł się rzecznik rządu Piotr Müller. - Idąc dalej, partie lewicowe już niedługo wprowadzą nawet zakaz picia mleka – napisał na Twitterze.
Idąc dalej, partie lewicowe już niedługo wprowadzą nawet zakaz picia mleka 🙃 W tym kierunku ideologicznym już wielkimi krokami, w podskokach i z radością zmierza również Platforma Obywatelska. Trzeba jednak przyznać, że dzielnie walczy również Ruch Szymona Hołowni. https://t.co/ZAacYgyxCc
Z kolei Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, jak informuje sama Spurek, zaprosił ja na szklankę mleka. Przystała na tę propozycję, ale napisała, że chciałaby porozmawiać o cierpieniu zwierząt i o tym, „co stoi za szklanką tzw. normalnego mleka”. Tu europosłance chodziło zapewne o lansowany przez nią fałszywy pogląd, że hodowcy „gwałcą” krowy, żeby te dawały mleko. W jej ocenie teza ta jest poparta naukowymi dowodami. - Panie Waldku, Pan się nie boi, cała nauka murem za mną stoi – napisała w odpowiedzi do Waldemara Brosia.
Jednak Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka doradziła europosłance, by przed wizytą w KZSM, „łyknęła trochę wiedzy”. - Jest pani w PE i nie wie, że nie ma czegoś takiego jak mleko roślinne? Są napoje roślinne, ale nie mleko. Kilka miesięcy temu PE nad tym dyskutował. Mleko jest tylko od zwierząt. Kurtyna – napisała Maliszewska.
Zanim pani pójdzie, to proszę łyknąć troszkę wiedzy. Jest pani w PE i nie wie, że nie ma czegoś takiego jak mleko roślinne? Są napoje roślinne, ale nie mleko. Kilka msc temu PE nad tym dyskutował. Mleko jest tylko od zwierząt. Kurtyna. pic.twitter.com/hv5g50JnMb
Za rolnikami ujął się także minister Grzegorz Puda. - #SolidarnizRolnikami. @SylwiaSpurek żyj i pozwól żyć innym – napisał minister na Twitterze.
Kupujmy mięso, mleko, nabiał, to pełne cennych składników odżywczych produkty. Powinny być w składzie każdej zdrowej diety. Zalecane zwłaszcza dla dzieci i młodz. Szczególnie polecam te od polskich rolników i producentów. #SolidarnizRolnikami. @SylwiaSpurek żyj i pozwól żyć innym
Z kolei zdaniem byłego szefa resortu rolnictwa Jana Krzysztofa Ardanowskiego, spełnienie tych postulatów oznaczałoby koniec rolnictwa.
- Lewicowi działacze twierdzą, że ludzie nie muszą jeść mięsa, że bez mięsa się można obyć, że zabijanie zwierząt na mięso jest barbarzyństwem i należy w ogóle doprowadzić do tego, żeby nie hodować zwierząt na mięso. (...) To jest jakaś ideologia, której ja nie rozumiem, a rolnicy nigdy nie zaakceptują, bo w tym momencie również rolnicy stają się zbędni – nie wiadomo po co ten zawód ma istnieć. (...) Mleko to jest zdaniem ideologów „gwałcenie krów”, to jest „cierpienie bydła” - coś niezrozumiałego, coś chorego i głupiego, bo ktoś, kto ma trochę oleju w głowie, wie, że niewydojenie krowy powoduje cierpienie, choroby wymienia i straszny ból zwierzęcia - powiedział we wczorajszym wywiadzie udzielonym wPolityce.pl Ardanowski.
Słowami Spurek oburzył się także szef PSL, Władysław Kosiniak-Kamysz. - To jakiś ponury żart? Co następne, delegalizacja schabowego i kontrole naszych talerzy? – napisał na Twitterze.
Europosłanka @Zieloni Sylwia Spurek postuluje zakaz reklamy i promocji mięsa, jajek i mleka – najlepszych towarów eksportowych polskiej żywności, marki znanej na całym świecie. To jakiś ponury żart? Co następne, delegalizacja schabowego i kontrole naszych talerzy?
Z kolei Jacek Zarzecki z Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego ocenił, że zerowy VAT na podróbki mięsa, jaj i mleka to działania czysto lobbingowe na rzecz produktów wysoko przetworzonych, produkowanych przez wielkie koncerny światowe.
- Przypominam, że Fundusze Promocji to środki rolników, wiec proponuję od nich trzymaę ręce daleko, a jakby ktoś nie wiedział, to są trzy fundusze "bezmięsne": produktów zbożowych, owoców i warzyw oraz roślin oleistych i nie trzeba powoływać promocji weganizmu. Szkoda gadać - napisał Zarzecki na FB.
Cóż, trudno się z tymi opiniami nie zgodzić. Wszak propozycje Sylwii Spurek są oderwane od rzeczywistości i nie mają żadnego uzasadnienia merytorycznego. Zdaje się, że ta ideologiczna obsesja zniszczenia rolnictwa u europosłanki przybiera na sile, a to jest bardzo niebezpieczne.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.