StoryEditor

Największy w stadzie Jaguarów

Claas prezentuje największą sieczkarnię Jaguar 990. Jej silnik rozwija moc maksymalną 925 KM. Poza tym producent doposażył nowe modele w terminal dotykowy Cebis Touch i wieloma aktualizacjami.
17.10.2019., 13:10h

Jaguar 990 zwiększa maksymalną moc silnika w modelu 990 do 925 KM. Stoi za tym silnik MAN V12 o pojemności 24 litrów, który jest też stosowany w modelu 980 o mocy 850 KM. Nowością w rodzinie jest sześciocylindrowy silnik rzędowy MAN D4276 w sieczkarni oznaczonej numerem 970. Z pojemności skokowej wynoszącej przeszło 16 l generuje on moc 790 KM. Większą moc otrzymały równie modele 960 i 940, a także sieczkarnie Jaguar 880 i 860. Wszystkie nowe silniki spełniają obowiązujące dla rynku normy emisji spalin, w tym normę Stage V. Spaliny w modelach 960-840 są oczyszczane poprzez selektywną redukcję katalityczną (SCR) w połączeniu z filtrem cząstek stałych (DPF).


Nowy system Cebis

Sieczkarnie zyskały nowy system sterowania i kontroli Cebis z ekranem dotykowym, który umożliwia operatorowi szybki i wygodny dostęp do wszystkich funkcji maszyny. Najważniejsze z nich są bezpośrednio regulowane za pomocą przełączników w podłokietniku. Kierowca może obsługiwać sieczkarnie Jaguar na cztery sposoby:

  • Dotknięcie ekranu dotykowego i nowy terminal Cebis, który udziela operatorowi bezpośredniego dostępu do wszystkich funkcji maszyny;
  • Zaprogramowanie siedmiu ustawień jako ulubionych i wywoływanie ich za pomocą przełączników na joysticku wielofunkcyjnym CMotion;
  • Pokrętła i przyciski terminala Cebis;
  • Bezpośrednia regulacja za pomocą przełączników.

Możliwość regulacji położenia terminala Cebis zapewnia optymalną widoczność w każdych warunkach. Ze swojej pozycji podstawowej w polu widzenia operatora terminal można przesunąć całkowicie w prawo wzdłuż podłokietnika. Dzięki temu operator zyskuje optymalną widoczność na cały przyrząd roboczy, na przykład podczas zbioru wyległej kukurydzy. Ponadto nowa kolumna kierownicy i dynamiczny układ kierowniczy powoduje, że sterowanie maszyną jest jeszcze bardziej komfortowe. Do prędkości 10 km/h wystarczy 2/3 obrotu kierownicy, aby uzyskać pełny kąt skrętu kół. Od 10 do 20 km/h wymagane obroty kierownicy dynamicznie zwiększają się. Od 20 km/h do bezpiecznej jazdy z dużymi prędkościami ponownie dostępne są pełne obroty kierownicy.

Nowością jest system Cemos Auto Performance, dzięki któremu  sieczkarnia utrzymuje ustawioną prędkość na stałym poziomie i reguluje moc silnika oraz prędkość jazdy w zależności od masy plonu. Wraz z jej wzrostem, najpierw zwiększa się moc silnika, po czym zmniejszona zostaje prędkość jazdy. Przy mniejszej masie plonu, moc silnika jest automatycznie redukowana. Pozwala to utrzymać stałą prędkość obrotową silnika i eliminuje nagłe zmiany obciążenia. Rezultatem jest równomierny przepływ materiału przy niższym zużyciu paliwa.

Wartość suchej masy określona przez czujnik bliskiej podczerwieni służy jako punkt odniesienia dla długości cięcia i aplikacji dodatków. Poza suchą masą, zamontowany na kanale wyrzutowym czujnik NIR określa różne składniki w zależności od plonu. Zmierzone wartości mogą być wykorzystane jako baza danych dla dokumentacji.

42 noże

Flagowe sieczkarnie Claasa zyskały również nowy bęben V-Maxi z 42 nożami częstotliwością cięcia zwiększoną do 25 200 cięć/min. Nowy bęben przy pełnym wykorzystaniu mocy silnika zapewnia jakość cięcia krótkiego materiału o długości 3,5-12,5 mm. W przypadku cięcia dłuższych kawałków trawy oraz kukurydzy w technologii Shredlage, bęben może pracować z jedną trzecią noży. Nowy V-Max 42 jest dostępny opcjonalnie dla maszyn z serii 990, 980 i 970.

Dodajmy, że nowy Jaguar dostępny jest na podwoziu gąsienicowym Terra Trac wyposażone w solidny ogranicznik podwozie jest w stanie wychylić się o 10° w górę i o 13° w dół. Na użytkach zielonych stosowany jest system ochrony gleby na nawrotach, w który wyposażone jest podwozie. Podczas pokonywania zakrętów, rolki podtrzymujące są hydraulicznie dociskane w dół, przednia rolka napędowa podnosi się, a powierzchnia przylegania zmniejsza się o około jedną trzecią. Pozwala to w widoczny sposób chronić darń przed uszkodzeniami spowodowanymi występującym podczas skręcania efektem ścinania. W przypadku gąsienicy o szerokości 635 mm, szerokość zewnętrzna sieczkarni wynosi poniżej 3 m, co umożliwia jej bezproblemowe dopuszczenie do ruchu drogowego. Szerokość zewnętrzna maszyny z gąsienicą o szerokości 890 mm wynosi natomiast poniżej 3,5 m. Podwozie z zawieszeniem gąsienicowym pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 40 km/h.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
29. kwiecień 2024 18:13