Warunki przewozu ładunku reguluje art. 61. Prawa o ruchu drogowym. Jakie zapisy są szczególnie ważne? Na pewno za każdym razem należy przestrzegać zasady ładowności, czyli to, co załadujemy, nie może być powodem przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.
W jaki sposób należy umieścić ładunek na pojeździe?
Według przepisów – tak, aby:
- nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę,
- nie naruszał stateczności pojazdu,
- nie utrudniał kierowania pojazdem,
- nie ograniczał widoczności drogi i nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
Warto pamiętać o tym, aby ładunek był tak umocowany, że nie będzie przemieszczał się i hałasował. Nie powinien on wydzielać nieprzyjemnych zapachów, nie może też być niemiły dla oka. Dlatego cały osprzęt służący do mocowania powinien być tak przygotowany, aby nie rozluźniał się, nie zwisał, ani nie spadł.
Ładunek sypki – zasady transportu
W przypadku przewozów produktów sypkich, cały ładunek umieszczamy w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami stanowiącymi zaporę przed ewentualnym wysypywaniem się zawartości na drogę.
A co z ładunkiem, który wystaje?
W przepisach wzięto także pod uwagę ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu – dopuszczalne jest takie wyjście, ale pod pewnymi warunkami:
- ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm,
- ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy,
- ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
Jeśli chodzi o drewno długie, można wystawić ładunek z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Ten przepis dotyczy również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.
Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.
Jakie powinno być oznakowanie ładunku?
Ten ładunek, który wystaje z przodu pojazdu oznaczamy chorągiewką pomarańczową lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami – aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności dodatkowo światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku.
Ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się także chorągiewką pomarańczową o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a w czasie o słabej widoczności – białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu. Światła nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku. Jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku.
Przeczytaj także: Ile kosztuje koszenie kukurydzy na kiszonkę? Sprawdzamy ceny w 2025 roku
Ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie). Widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy. W okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe. Przypominamy, że przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej.
Ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.
Zasady transportu kukurydzy
Podsumowując, ładunek sypki, a więc np. zboże, ziemniaki, buraki – przewozimy w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej zasłonami tj. plandeką, aby uniemożliwić wysypywanie się ładunku na drogę. Towar rozkładamy równomiernie, aby nie wystawał ponad krawędź naczepy. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m. Ponadto, ładunek kukurydzy musi zmieścić się w tej masie, która jest określona dla danej przyczepy.
Fot. envato elements
Źródło: Art. 61. Prawa o ruchu drogowym
