Reklama zniknie za 11 sekund

Topagrar.plZaloguj
Jesteś w strefie Premium
Strona główna>Artykuły>Technika>Testy>

Test ciągnika Massey Ferguson 4708 M z ładowaczem czołowym

Massey Ferguson 4708 M to poręczny traktor z wieloma przydatnymi detalami. Szczególnie podobała nam się przekładnia i przyjemna jako miejsce pracy kabina. Zobacz, jak ciągnik sprawdził się w teście traktorów z ładowaczem czołowym!

Dawid Konieczka23 lipca 2022, 06:00

Kabina i ergonomia

Ciągnik MF wywarł na wszystkich członkach zespołu testującego takie samo wrażenie: to poręczny i dobrze wykonany traktor. Wnętrze jest charakterystyczne dla tej marki. Wejście z lewej strony jest bardzo wygodne, schody są starannie zabezpieczone przed zabrudzeniem, uchwyty wygodne, a podłoga w kabinie płaska. Drzwi z prawej strony służą raczej jako wyjście awaryjne. Przed ich otwarciem trzeba rozłożyć schody, a później ponownie je złożyć (od środka można zablokować możliwość otwierania drzwi). Kierownica odchylana jest na mechanizmie sprężynowym, trzeba użyć dźwigni, mały pedał byłby wygodniejszy.

Kabina z sześcioma słupkami jest przestronna (dł. 1,46 m, szer. 1,48 m). Słupki środkowe są przesunięte do tyłu, a tylne do środka kabiny. Otwarte drzwi wystają 68 cm poza obrys kabiny (średnia 59 cm).

Massey Ferguson; Massey Ferguson 4708 M; ciągnik Massey Ferguson

Amortyzowany pneumatycznie fotel Grammer zapewnia bardzo wygodną pozycję i można go obracać. Dobry fotel pasażera, który można składać. Jest tutaj dużo miejsca na nogi pasażera, niestety brakuje uchwytów do przytrzymania się ręką i fotel lekko się kołysał. Bardzo dobra widoczność do przodu, zwłaszcza do góry na ładowacz. Szyba przednia zachodzi wysoko do góry, pomiędzy nią a oknem dachowym jest wąski poziomy profil. Krata na dachu chroni traktorzystę, ale nie ogranicza widoczności – tak powinno być. Widoczność do tyłu, a także na boki jest dobra. Jedynie poszerzenia błotników leżą w polu widzenia.

Rozmieszczenie i oznaczenie elementów obsługowych przejrzyste. Na desce rozdzielczej znajduje się wyświetlacz, używając przycisku przechodzi się do kolejnych okien wyświetlania. Podobało nam się wprowadzenie przewodów sterowników maszyn towarzyszących do kabiny, gniazda zasilające i liczne miejsca, gdzie można odłożyć różne przedmioty.

Powietrze z klimatyzacji dostaje się do kabiny przez nawiewy umieszczone od tyłu kabiny aż po przednią szybę – dobre rozwiązanie. Oba okna boczne można otwierać. Poziom hałasu przy mocy maksymalnej 72 dB(A) jest niższy niż średnia w grupie testowanych ciągników [75 dB(A)]. Przy innych obrotach w kabinie wydaje się być głośniej, powodem jest charakterystyczny dźwięk jednostki napędowej.

Silnik

Trzycylindrowy silnik AGCO-Power spełnia normę emisji Stage V z wykorzystaniem AdBlue (nie ma recyrkulacji spalin) i rozwija moc niemal 83 KM. Podobała nam się pozycja i funkcjonalność pedału gazu i dźwignia gazu ręcznego. Ciągnik ma pamięć obrotów silnika (programowanie przez przyciśnięcie i przytrzymanie przycisku, na desce rozdzielczej jest kontrolka).

Moc maksymalna zmierzona na WOM wynosi 75 KM i jest osiągana przy wysokich 1980 obr./min. Jednostkowe zużycie paliwa 279 g/kWh jest odpowiednio wysokie (śr. 259 g/kWh). Najniższe spalanie 254 g/kWh silnik MF osiąga przy 2150 obr./min (śr. 241 g/kWh). Do dyspozycji na WOM jest wtedy 66 KM. Przy obciążeniach cząstkowych z mocą 45 KM i przy różnych obrotach spalanie pozostaje nadal na wyższym poziomie niż średnia dla testowanej grupy.

Przekładnia i WOM

Przekładnię Dyna-2 stanowią dwie grupy, sześć biegów (na głowni dźwigni jest przycisk sprzęgła) i dwa półbiegi zmieniane pod obciążeniem. Bardzo dobry komfort zmiany biegów, biegi pod obciążeniem zmieniają się płynnie. W razie potrzeby można aktywować automatykę, która przy zmianie na wyższy bieg zawsze włącza niższy bieg pod obciążeniem. Funkcja Stop & Go to dopełnienie komfortowej obsługi przekładni, jest bardzo przydatna przy pracy z ładowaczem czołowym. W zakresie prędkości od 4 do 12 km/h przy 1800 obr./min jest aż 11 przełożeń. Prędkość maksymalną 42 km/h MF osiąga przy zredukowanych 1700 obr./min.

Dobra i typowa dla ciągników MF dźwignia zmiany kierunku jazdy pod obciążeniem z pozycją N. Unosząc ją do góry, aktywuje się sprzęgło. Wygodnym w obsłudze obrotowym pokrętłem reguluje się czułość rewersu.

Massey Ferguson; Massey Ferguson 4708 M; ciągnik Massey Ferguson

W zakresie WOM do wyboru są dwie opcje: 540 i 540E lub 540 i 1000 obr./min (jak w wersji testowej). Zmiana przełożenia (z lekkimi trudnościami) odbywa się dźwignią z prawej strony w tylnej części kabiny. Elektrohydrauliczne włączanie WOM jest standardem. Do pracy stacjonarnej z WOM trzeba dwukrotnie bezpośrednio po sobie uruchomić WOM (traktorzysta nie może siedzieć wtedy na fotelu). To nie jest rozwiązanie powszechnie stosowane. Zewnętrzna obsługa WOM dla modelu MF 4708 M nie jest dostępna nawet w opcji.

Hydraulika i podnośnik

Ciągnik miał dwie dwukierunkowe sekcje rozdzielacza hydraulicznego (opcjonalnie trzy sekcje). Pokrętłem na boku zaworów można regulować wydatek dla pierwszej sekcji. Wszystkie gniazda leżą z lewej strony łącznika górnego, zbiornik do gromadzenia oleju po wypięciu przewodów jest w opcji, standardem jest wolny spływ oleju. Obie sekcje miały pozycję pływającą. Podobała nam się pozycja i obsługa dźwigni. Zmierzony na dwóch gniazdach wydatek oleju na poziomie 79 l/min jest znacznie wyższy od średniej dla testowanej grupy (śr. 63 l/min).

Praktyczne wyposażenie podnośnika. Model 4708 M oferowany jest z EHR dostępnym w dwóch wariantach. Prostsza wersja (w testowanym ciągniku) ma pokrętło do regulacji głębokości i potencjometr do regulacji czułości podnośnika. Naszym zdaniem warto wybrać pełną wersję EHR. Wtedy otrzymujemy przyciski szybkiego unoszenia, można regulować prędkość opuszczania i ograniczać wysokość unoszenia podnośnika. Zewnętrzna obsługa TUZ na obu błotnikach jest standardem.

Massey Ferguson; Massey Ferguson 4708 M; ciągnik Massey Ferguson

Zakres podnoszenia 62,5 cm jest mniejszy niż średnia dla testowanej grupy (śr. 67 cm). Dotyczy to także udźwigu, który wynosi 3,2 t (śr. 3,6 t). Massey Ferguson zdobywa punkty pod względem obciążenia użytecznego i dopuszczalnych nacisków na osie. Gdy na ciągniku nie ma ładowacza, można na nim zawiesić ponad 2 t (śr. 1,75 t).

Napęd i komfort

Przedni napęd i blokada mechanizmu różnicowego włączane przyciskami kołyskowymi. Dobre hamulce, dźwignia hamulca ręcznego za blisko fotela traktorzysty.

Układ kierowniczy z krótkim przełożeniem, ale precyzyjny, od lewego do prawego zderzaka potrzeba tylko 2,7 obrotu kierownicą. Średnica zawracania 10,92 m jest o 1,10 m większa niż średnia dla testowanej grupy. Dźwignia kierunkowskazów z prawej strony ma funkcję automatycznego powrotu do pozycji środkowej (nie zawsze działała prawidłowo w teście). Łatwa regulacja lusterek zewnętrznych.

Na drodze ciągnik czasami podskakiwał, co może być spowodowane przez opony.


1 z 3
Obrazek

2 z 3
Obrazek

3 z 3
Obrazek

Picture of the author
Autor Artykułu:Dawid Konieczka
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy