Jesteś w strefie Premium
Grupy grzęzną w biurokracji

System uznawania grup i przyznawania im unijnej pomocy z PROW jest tak skonstruowany, że grupy grzęzną w agencyjnych procedurach. A szans na poprawę sytuacji nie widać.
W ubiegłym miesiącu opublikowaliśmy dane dotyczące małego zainteresowania grup producentów rolnych dofinansowaniem z PROW. Dzięki sygnałom, które napłynęły do naszej redakcji wiemy, że przyczyną małego zainteresowania na pewno nie jest brak chętnych.
Aby po unijną pomoc z PROW sięgnąć, grupy potrzebują formalnego uznania i wpisu do rejestru grup prowadzonego przez ARiMR. W poprzednim numerze informowaliśmy, że Agencja do połowy lutego br. uznała ledwie 8 grup z 41, które wnioski o uznanie złożyły po 1 września 2017 r.
Okazuje się jednak, że ARiMR, która dziś dzierży praktycznie całą władzę nad grupami producentów rolnych – czy to w zakresie ich uznawania, czy też wypłaty pomocy z unijnych funduszy, nie poradziła sobie jeszcze z rozpatrzeniem wniosków o uznanie przejętych od nieistniejącej już Agencji Rynku Rolnego. 1 września 2017 r. ARiMR przejęła 70 takich wniosków. Do końca marca br. jeszcze 48 z tych 70 wniosków nie zostało rozpatrzonych.
Aby po unijną pomoc z PROW sięgnąć, grupy potrzebują formalnego uznania i wpisu do rejestru grup prowadzonego przez ARiMR. W poprzednim numerze informowaliśmy, że Agencja do połowy lutego br. uznała ledwie 8 grup z 41, które wnioski o uznanie złożyły po 1 września 2017 r.
Okazuje się jednak, że ARiMR, która dziś dzierży praktycznie całą władzę nad grupami producentów rolnych – czy to w zakresie ich uznawania, czy też wypłaty pomocy z unijnych funduszy, nie poradziła sobie jeszcze z rozpatrzeniem wniosków o uznanie przejętych od nieistniejącej już Agencji Rynku Rolnego. 1 września 2017 r. ARiMR przejęła 70 takich wniosków. Do końca marca br. jeszcze 48 z tych 70 wniosków nie zostało rozpatrzonych.
ARiMR zasłania się przepisami prawa. Zwróciliśmy się więc do resortu rolnictwa z kilkoma pytaniami dotyczącymi procesu uznawania grup:
To stanowisko resortu rolnictwa:
- Co jest przyczyną małej ilości uznanych grup, mimo sporej ilości złożonych wniosków o uznanie? ARiMR nie rozpatrzyła jeszcze wniosków o uznanie przejętych od ARR – z 70 przejętych spraw wciąż jeszcze 48 jest nierozpatrzonych – nie mówiąc już o wnioskach o uznanie, które wpłynęły po 1 września 2017 roku do ARiMR.
- Dlaczego proces rozpatrywania wniosków o uznanie trwa tak długo? Czy resort rolnictwa zamierza zrobić coś w kwestii opieszałego działania Agencji, która nie dotrzymuje przecież terminów wynikających z przepisów prawa?
- Pracownicy weryfikujący dokumenty grup mają bardzo dużą swobodę interpretacji wymagań – czy planowane jest uszczegółowienie zasad sporządzania dokumentacji – udostępnienie interpretacji pojawiających się wątpliwości – szczególnie w zakresie realizacji celów narzuconych w ustawie o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz dokumentów, jakie ARiMR może wymagać w procesie uznawania grup, a później udzielania pomocy na ich funkcjonowanie?
- Czy planowane jest uproszczenie przepisów dotyczących grup w związku z gwałtownym spadkiem liczebności tych podmiotów (w 2016 roku było 1344 uznane grupy, w 2017 jedynie 1023)? Jakie uproszczenia ministerstwo planuje ewentualnie wprowadzić? Procedowany obecnie projekt rozrządzenia dotyczący zmian w zasadach przyznawania pomocy dla grup z PROW 2014-2020 realizuje jedynie oczekiwania ARiMR, a nie potencjalnych beneficjentów. Wydłużanie terminów na rozpatrzenie złożonych wniosków, przy tak niewielkiej ich ilości trudno uznać za działanie na rzecz beneficjentów.
To stanowisko resortu rolnictwa:
„Ad. 1 i 2. Na wstępie należy zaznaczyć, że w 2015 r. nastąpiła zmiana ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), która wprowadziła doprecyzowanie zasad tworzenia oraz funkcjonowania grup producentów rolnych, aby wzmocnić podstawy ich działania i tym samym utrwalić ich trwałość gospodarczą. Nowelizacja przedmiotowej ustawy wymusiła tym samym zmiany w podejściu do tworzenia grup producentów rolnych a także spowodowała konieczność przeprowadzania szczegółowej kontroli przedsiębiorstw, które ubiegają się o status grupy producentów rolnych, aby uznawać faktycznie te przedsiębiorstwa, które wypełniają ustawowe cele oraz wymagania.
Ponadto zgodnie z ustawą z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 624), od dnia 1 września 2017 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przejęła kompetencje Agencji Rynku Rolnego m.in. w zakresie określonym przepisami ww. ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw). Stosownie do art. 47 ww. ustawy z dnia 10 lutego 2017 r., postępowania wszczęte przed dniem wejścia w życie tej ustawy, niezakończone przez Agencję Rynku Rolnego do dnia 31 sierpnia 2017 r. decyzją ostateczną (...), prowadzi z dniem wejścia w życie tej ustawy, zgodnie ze swoją właściwością (...), dyrektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Powyższe powoduje, że zgodnie z nowymi kompetencjami, ARiMR prowadzi obecnie wiele postępowań, zarówno przejętych od ARR jak i własnych, a także zarówno dotyczących uznawania grup producentów rolnicy jak i ich wspierania w ramach PROW 2014–2020, w tym dokonywania płatności, co wiąże się z kumulacją tych zadań w poszczególnych OR ARiMR.
Dodatkowo, jak wynika z informacji pozyskanych z OR ARiMR, plany biznesowe, przedkładane przez podmioty ubiegające się o uznanie za grupę producentów rolnych, zawierają działania lub inwestycje o bardzo zróżnicowanej jakości, co powoduje konieczność występowania do wnioskodawców o wyjaśnienia a także uzupełnienia tych planów.
Odnośnie do propozycji działań, formułowanych przez te podmioty, pojawiają się także trudności z uzasadnieniem planowanych działań a także wskazaniem ich wpływu na realizację poszczególnych celów działania grup producentów rolnych, jak również trudności ze wskazaniem planowanego postępu w realizacji poszczególnych działań. Dodatkowo, propozycje działań zgłaszane w planach biznesowych charakteryzują się dużym stopniem ogólności, co w konsekwencji stwarza duże trudności w cenie zaplanowanych działań, co może rzutować na późniejsze monitorowanie oraz rozliczanie faktycznej realizacji celów i działań ujętych w planie biznesowym.
Ocena spójności i rzeczowości elementów wskazanych w planie biznesowym, podlega dokładnej analizie przez ARiMR, w związku z czym, proces oceny całej dokumentacji wymaga od pracowników oddziałów regionalnych ARiMR zaangażowania dużej ilości czasu. Brak spójności informacji zapisanych w przedkładanej dokumentacji, niewystarczające opisy i uzasadnienia, istotnie spowalniają cały proces, gdyż powodują konieczność prowadzenia z wnioskodawcą dodatkowych wyjaśnień. Pracownicy ARiMR często spotykają się także z brakiem odpowiedzi od wnioskodawców na wystosowane do nich wezwania do złożenia wyjaśnień, czy też brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie. Wnioskodawcy składają także prośby o przedłużenie terminu na złożenie wyjaśnień, a wszystkie powyższe okoliczności znacznie wydłużają proces uznawania grup producentów rolnych.
Należy także wskazać, iż działania podejmowane przez oddziały regionalne ARiMR, w celu uznania grup producentów rolnych, prowadzone są stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy o grupach producentów rolnych (...), zgodnie z którym, dyrektor oddziału regionalnego Agencji w ramach sprawowanego nadzoru przeprowadza kontrole w zakresie poprawności i zgodności ze stanem faktycznym danych zawartych we wniosku o uznanie i planie biznesowym. Tym samym, każdorazowo przed wydaniem decyzji o uznaniu i zatwierdzeniu planu biznesowego, przez pracowników oddziału regionalnego ARiMR, przeprowadzana jest kontrola na miejscu pod kątem spełniania warunków uznania przez każde wnioskujące przedsiębiorstwo. Niemniej jednak, pracownicy oddziałów regionalnych ARiMR rozpatrujący wnioski o uznanie grup producentów rolnych dokładają starań, aby wydawać decyzje w przedmiotowych sprawach w możliwie najkrótszych terminach, jednakże z uwzględnieniem wszystkich wymogów kwalifikowalności. Tak więc ARiMR podejmuje działania w celu jak najszybszego zakończenia prowadzonych postępowań.
Ad. 3. Odnosząc się do kwestii uszczegółowienia przez ARiMR zasad sporządzania dokumentacji oraz udostępniania interpretacji czy wyjaśnień, w zakresie pojawiających się wątpliwości dotyczących procesu uznawania i wspierania grup producentów rolnych, należy wskazać, że zarówno zakres danych, jakie powinny się znaleźć we wniosku o uznanie, jak i katalog niezbędnych dokumentów, jakie należy do takiego wniosku dołączyć, zostały określone w art. 8 ww. ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw.
Powyższe powoduje, że zgodnie z nowymi kompetencjami, ARiMR prowadzi obecnie wiele postępowań, zarówno przejętych od ARR jak i własnych, a także zarówno dotyczących uznawania grup producentów rolnicy jak i ich wspierania w ramach PROW 2014–2020, w tym dokonywania płatności, co wiąże się z kumulacją tych zadań w poszczególnych OR ARiMR.
Dodatkowo, jak wynika z informacji pozyskanych z OR ARiMR, plany biznesowe, przedkładane przez podmioty ubiegające się o uznanie za grupę producentów rolnych, zawierają działania lub inwestycje o bardzo zróżnicowanej jakości, co powoduje konieczność występowania do wnioskodawców o wyjaśnienia a także uzupełnienia tych planów.
Odnośnie do propozycji działań, formułowanych przez te podmioty, pojawiają się także trudności z uzasadnieniem planowanych działań a także wskazaniem ich wpływu na realizację poszczególnych celów działania grup producentów rolnych, jak również trudności ze wskazaniem planowanego postępu w realizacji poszczególnych działań. Dodatkowo, propozycje działań zgłaszane w planach biznesowych charakteryzują się dużym stopniem ogólności, co w konsekwencji stwarza duże trudności w cenie zaplanowanych działań, co może rzutować na późniejsze monitorowanie oraz rozliczanie faktycznej realizacji celów i działań ujętych w planie biznesowym.
Ocena spójności i rzeczowości elementów wskazanych w planie biznesowym, podlega dokładnej analizie przez ARiMR, w związku z czym, proces oceny całej dokumentacji wymaga od pracowników oddziałów regionalnych ARiMR zaangażowania dużej ilości czasu. Brak spójności informacji zapisanych w przedkładanej dokumentacji, niewystarczające opisy i uzasadnienia, istotnie spowalniają cały proces, gdyż powodują konieczność prowadzenia z wnioskodawcą dodatkowych wyjaśnień. Pracownicy ARiMR często spotykają się także z brakiem odpowiedzi od wnioskodawców na wystosowane do nich wezwania do złożenia wyjaśnień, czy też brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie. Wnioskodawcy składają także prośby o przedłużenie terminu na złożenie wyjaśnień, a wszystkie powyższe okoliczności znacznie wydłużają proces uznawania grup producentów rolnych.
Należy także wskazać, iż działania podejmowane przez oddziały regionalne ARiMR, w celu uznania grup producentów rolnych, prowadzone są stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy o grupach producentów rolnych (...), zgodnie z którym, dyrektor oddziału regionalnego Agencji w ramach sprawowanego nadzoru przeprowadza kontrole w zakresie poprawności i zgodności ze stanem faktycznym danych zawartych we wniosku o uznanie i planie biznesowym. Tym samym, każdorazowo przed wydaniem decyzji o uznaniu i zatwierdzeniu planu biznesowego, przez pracowników oddziału regionalnego ARiMR, przeprowadzana jest kontrola na miejscu pod kątem spełniania warunków uznania przez każde wnioskujące przedsiębiorstwo. Niemniej jednak, pracownicy oddziałów regionalnych ARiMR rozpatrujący wnioski o uznanie grup producentów rolnych dokładają starań, aby wydawać decyzje w przedmiotowych sprawach w możliwie najkrótszych terminach, jednakże z uwzględnieniem wszystkich wymogów kwalifikowalności. Tak więc ARiMR podejmuje działania w celu jak najszybszego zakończenia prowadzonych postępowań.
Ad. 3. Odnosząc się do kwestii uszczegółowienia przez ARiMR zasad sporządzania dokumentacji oraz udostępniania interpretacji czy wyjaśnień, w zakresie pojawiających się wątpliwości dotyczących procesu uznawania i wspierania grup producentów rolnych, należy wskazać, że zarówno zakres danych, jakie powinny się znaleźć we wniosku o uznanie, jak i katalog niezbędnych dokumentów, jakie należy do takiego wniosku dołączyć, zostały określone w art. 8 ww. ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw.
Jednocześnie należy wskazać, iż na stronie internetowej ARiMR umieszczone są wytyczne dotyczące oceny planów biznesowych. Dodatkowo należy wskazać, iż na bieżąco przekazywane są oddziałom regionalnym ARiMR wytyczne i interpretacje przepisów dotyczące uznawania i wspierania grup producentów rolnych. Także, w przypadku zgłoszenia wątpliwości czy uwag w zakresie wymagań, stawianych w trakcie tych procesów, prowadzone są wyjaśnienia z ARiMR i podejmowane właściwe kroki, mające na celu doprecyzowanie wymagań i pomoc wnioskodawcom.
Ad. 4. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi prowadzi aktywny dialog z partnerami społecznymi i szeroko analizuje propozycje zgłaszanych rozwiązań w zakresie zmiany warunków organizowania się i funkcjonowania grup producentów rolnych, pod kątem możliwości ich wprowadzenia do aktualnie obowiązujących regulacji. Niemniej jednak, na obecnym etapie trudno jest jednoznacznie wskazać, które ze zgłaszanych propozycji zostaną uwzględnione.
Ad. 4. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi prowadzi aktywny dialog z partnerami społecznymi i szeroko analizuje propozycje zgłaszanych rozwiązań w zakresie zmiany warunków organizowania się i funkcjonowania grup producentów rolnych, pod kątem możliwości ich wprowadzenia do aktualnie obowiązujących regulacji. Niemniej jednak, na obecnym etapie trudno jest jednoznacznie wskazać, które ze zgłaszanych propozycji zostaną uwzględnione.
W zakresie natomiast przepisów rozporządzenia MRiRW dla działania „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów” PROW 2014–2020 należy wyjaśnić, iż procedowany obecnie projekt nowelizacji ww. rozporządzenia przewiduje wprowadzenie kilku uproszczeń dla beneficjentów, np. możliwość składania wniosku o przyznanie pomocy także w drugim naborze wniosków po dniu uznania oraz doprecyzowanie przepisów związanych z utrzymaniem warunków, na podstawie których zostały przyznane punkty wyboru operacji.
Jednocześnie należy wyjaśnić, iż przedmiotowy projekt rozporządzenia nie przewiduje wydłużenia terminu na rozpatrzenie wniosków o przyznanie pomocy i pozostaje on określony jako maksymalnie 150 dni. Termin na wydanie decyzji w sprawie przyznania pomocy został po prostu określony od dnia zakończenia naboru wniosków a nie od dnia publikacji listy rankingowej. W ramach nowelizacji zaproponowano jednak wydłużenie terminu na rozpatrzenie wniosków o płatność, co wynika z szerokiego zakresu kontroli na etapie obsługi wniosków o płatność w ramach działania 9 PROW 2014–2020, szczególnie w porównaniu z zakresem kontroli jaki obowiązywał na potrzeby obsługi wniosków o płatność składanych w ramach działania 142 „Grupy producentów rolnych” z okresu 2007–2013, , którego działanie 9 jest kontynuacją, na zmodyfikowanych zasadach.
Należy dodać, że ARiMR każdą sprawę rozpatruje indywidualnie, uwzględniając istotne okoliczności danej sprawy, specyfikę funkcjonowania danej grupy producentów rolnych, w szczególności w kontekście osiągnięcia przez grupę celów określonych w art. 2 ww. ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach (...).”
Więcej o problemach grup producentów rolnych przeczytacie w majowym wydaniu top agrar Polska.

gi
Jednocześnie należy wyjaśnić, iż przedmiotowy projekt rozporządzenia nie przewiduje wydłużenia terminu na rozpatrzenie wniosków o przyznanie pomocy i pozostaje on określony jako maksymalnie 150 dni. Termin na wydanie decyzji w sprawie przyznania pomocy został po prostu określony od dnia zakończenia naboru wniosków a nie od dnia publikacji listy rankingowej. W ramach nowelizacji zaproponowano jednak wydłużenie terminu na rozpatrzenie wniosków o płatność, co wynika z szerokiego zakresu kontroli na etapie obsługi wniosków o płatność w ramach działania 9 PROW 2014–2020, szczególnie w porównaniu z zakresem kontroli jaki obowiązywał na potrzeby obsługi wniosków o płatność składanych w ramach działania 142 „Grupy producentów rolnych” z okresu 2007–2013, , którego działanie 9 jest kontynuacją, na zmodyfikowanych zasadach.
Należy dodać, że ARiMR każdą sprawę rozpatruje indywidualnie, uwzględniając istotne okoliczności danej sprawy, specyfikę funkcjonowania danej grupy producentów rolnych, w szczególności w kontekście osiągnięcia przez grupę celów określonych w art. 2 ww. ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach (...).”
Więcej o problemach grup producentów rolnych przeczytacie w majowym wydaniu top agrar Polska.

gi
Przeczytaj również
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji RolnictwaARiMRbiurokracjagrupy producenckiegrupy producentówproducentPROWrolnikwsparcie grup producenckich
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora