StoryEditor

Ceny nawozów, a koszty transportu. Trasy, stawki i ryzyko dla producentów w 2025 roku

Kluczową składową w rynku nawozowym są koszty ponoszone na tzw. logistykę. Koszty frachtu rosną, przez zmienne ceny paliw, a także bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym.

03.08.2025., 16:00h

W przemyśle nawozowym, jednym z kluczowych czynników, które wpływają na konkurencyjność, są koszty logistyki.

W 2025 roku stawki frachtu są zmienne ze względu na wahania cen paliw, a także zakłócenia na Morzu Czerwonym. Dodatkowo przewoźnicy zmagają się z niedoborem kontenerów i opóźnieniami w portach.

FOB i CFR w handlu nawozami

  • FOB (Free on Board) - sprzedający odpowiada za produkt + załadunek w porcie, a kupujacy transport morski + ubezpieczenie + koszty transportu
  • CFR (koszt i fracht) - sprzedający pokrywa koszty transportu towaru do portu przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek.

Masowe dostawy nawozów

Dla masowych dostaw nawozów, korytarz Zatoki Perskiej do Afryki jest kluczowy. 

Dostawy mocznika i NPK luzem z:

  • Bandar Abbas (Iran)
  • Jubail (Arabia Saudyjska)
  • Dżabal Ali (ZEA)

Zobacz także: Światowy rynek mocznika - jaką rolę odgrywa Iran?

Do portów afrykańskich takich jak:

  • Lome (Togo)
  • Mombasa (Kenia)
  • Dar es Salaam (Tanzania)
  • Lagos (Nigeria)

Co ma...

Pozostało 56% tekstu
Ten artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się, by czytać dalej.
Jeśli nie masz jeszcze konta na naszym portalu, zarejestruj się bezpłatnie i czytaj artykuły dla zalogowanych użytkowników.
Patrycja Bernat
Autor Artykułu:Patrycja Bernat z-ca redaktora prowadzącego topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
05. grudzień 2025 05:27