W przemyśle nawozowym, jednym z kluczowych czynników, które wpływają na konkurencyjność, są koszty logistyki.
W 2025 roku stawki frachtu są zmienne ze względu na wahania cen paliw, a także zakłócenia na Morzu Czerwonym. Dodatkowo przewoźnicy zmagają się z niedoborem kontenerów i opóźnieniami w portach.
FOB i CFR w handlu nawozami
- FOB (Free on Board) - sprzedający odpowiada za produkt + załadunek w porcie, a kupujacy transport morski + ubezpieczenie + koszty transportu
- CFR (koszt i fracht) - sprzedający pokrywa koszty transportu towaru do portu przeznaczenia, ale ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek.
Masowe dostawy nawozów
Dla masowych dostaw nawozów, korytarz Zatoki Perskiej do Afryki jest kluczowy.
Dostawy mocznika i NPK luzem z:
- Bandar Abbas (Iran)
- Jubail (Arabia Saudyjska)
- Dżabal Ali (ZEA)
Zobacz także: Światowy rynek mocznika - jaką rolę odgrywa Iran?
Do portów afrykańskich takich jak:
- Lome (Togo)
- Mombasa (Kenia)
- Dar es Salaam (Tanzania)
- Lagos (Nigeria)
