Jesteś w strefie Premium
Będzie większy zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2020 roku?

Organizacje rolnicze domagają się większego zwrotu akcyzy na paliwo rolnicze. Ich zdaniem zaproponowana przez rząd na 2020 r. stawka 1 zł za litr nie ma uzasadnienia biorąc pod uwagę rosnące koszty produkcji oraz straty spowodowane przez suszę.
Zdaniem Krajowej Rady Spółdzielczej stawka zwrotu powinna być jeszcze większa niż proponuje rząd, gdyż nie była zmieniana od 2016 r., a w latach 2012-2015 wynosiła 0,95 zł za litr. Dlatego w 2020 r. podwyżka powinna wynosić ok. 5-10 groszy na litrze ON, z uwagi na wzrost cen towarów i usług wykorzystywanych w produkcji rolniczej.
Jeszcze dalej idzie Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych, który w opinii przesłanej do MRiRW, stwierdził, że w 2020 r. zwrotem powinien być objęty cały podatek akcyzowy zawarty w cenie oleju napędowego wykorzystywany do produkcji rolnej, który obecnie wynosi 1,17 zł przy średnim zużyciu ON/ha, które wynosi 126 l ON/ha.
- W opinii Związku proponowana w projektowanym rozporządzeniu stawka w wysokości jedyni 1 zł na litr oleju jest zbyt niska biorąc pod uwagę aktualne - wysokie i wciąż rosnące - koszty produkcji rolnej w naszym kraju jak również anomalia pogodowe powodujące znaczące straty w plonach - napisał Stanisław Kacperczyk prezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.
Jeszcze dalej idzie Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych, który w opinii przesłanej do MRiRW, stwierdził, że w 2020 r. zwrotem powinien być objęty cały podatek akcyzowy zawarty w cenie oleju napędowego wykorzystywany do produkcji rolnej, który obecnie wynosi 1,17 zł przy średnim zużyciu ON/ha, które wynosi 126 l ON/ha.
- W opinii Związku proponowana w projektowanym rozporządzeniu stawka w wysokości jedyni 1 zł na litr oleju jest zbyt niska biorąc pod uwagę aktualne - wysokie i wciąż rosnące - koszty produkcji rolnej w naszym kraju jak również anomalia pogodowe powodujące znaczące straty w plonach - napisał Stanisław Kacperczyk prezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.
Podobne, krytyczne zdanie, wyraził Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych.
- Utrzymanie stawki zwrotu podatku akcyzowego w 2020 r. na poziomie obowiązującym w 2019 r. w ocenie Zarządu KZR RSP nie zrekompensuje rolnikom rosnących wciąż cen oleju napędowego i w konsekwencji może pogorszyć sytuację ekonomiczną prowadzonej przez nich działalności rolniczej. Jest to szczególnie istotne wobec faktu, iż w wyniku długotrwałej suszy, jaka wystąpiła w 2019 r. w wielu rejonach kraju, obniżeniu uległy nie tylko plony głównych ziemiopłodów, ale również ceny skupu wielu produktów rolnych. Straty wystąpiły również na trwałych użytkach zielonych, co spowodowało pogorszenie opłacalności w zakresie produkcji zwierzęcej - napisał Krzysztof Kokosziewicz, doradca zarządu KZR RSP w opinii skierowanej do wiceministra rolnictwa Rafała Romanowskiego.
Zdaniem Związku Sadowników RP w przepisach należałoby zróżnicować działy produkcji rolnej, a stawka dla tzw. ogrodnictwa powinna być zdecydowanie wyższa.
- W sadownictwie zużywa się bardzo dużo oleju napędowego. Praca ciągników, opryskiwaczy, kosiarek czy innych urządzeń do pielęgnacji gleby wymaga dużego zużycia paliwa. Nawet w sezonie wegetacyjnym jest wysoka - napisał Mirosław Maliszewski prezes ZS RP.
Także samorząd rolniczy uznał, że zaproponowana w projekcie stawka zwrotu w wysokości 1 zł na 1 litr oleju jest za niska i w żaden sposób nie uwzględnia obecnych warunków prowadzenia produkcji rolniczej.
- Z roku na rok wzrasta udział kosztów paliwa w kosztach ogółem produkcji rolnej - ma to duży związek z nowymi technologiami produkcji, często z większą intensywnością produkcji i dążeniem do uzyskania lepszych wyników ekonomicznych jak i wzrostem cen paliw, szczególnie w trakcie wzmożonych prac polowych. Dlatego też, wnioskujemy o zwrot pełnej stawki podatku akcyzowego lub przynajmniej zwiększenie 0 10%, czyli do poziomu 1,1 zł za litr. Przyjęcie takiej propozycji jest w pełni uzasadnione i wynika chociażby ze wzrostu wskaźnika poziomu inflacji w ostatnich latach - napisał prezes KRIR Wiktor Szmulewicz, który jednocześnie zaproponował rozszerzenie zwrotu akcyzy także o rolników prowadzących hodowlę zwierzęcą inną niż bydło tj. trzody chlewnej, koni, owiec i kóz.
wk
- Z roku na rok wzrasta udział kosztów paliwa w kosztach ogółem produkcji rolnej - ma to duży związek z nowymi technologiami produkcji, często z większą intensywnością produkcji i dążeniem do uzyskania lepszych wyników ekonomicznych jak i wzrostem cen paliw, szczególnie w trakcie wzmożonych prac polowych. Dlatego też, wnioskujemy o zwrot pełnej stawki podatku akcyzowego lub przynajmniej zwiększenie 0 10%, czyli do poziomu 1,1 zł za litr. Przyjęcie takiej propozycji jest w pełni uzasadnione i wynika chociażby ze wzrostu wskaźnika poziomu inflacji w ostatnich latach - napisał prezes KRIR Wiktor Szmulewicz, który jednocześnie zaproponował rozszerzenie zwrotu akcyzy także o rolników prowadzących hodowlę zwierzęcą inną niż bydło tj. trzody chlewnej, koni, owiec i kóz.
wk
Przeczytaj również
akcyzaKrajowa Rada Izb RolniczychKrajowa Rada SpółdzielczaKrajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni ProdukcyjnychKRIRKRIR Związek Sadowników RPKrzysztof KokosziewiczMirosław MaliszewskiMRiRWnowoczesne rolnictwoolej napędowypaliwo rolniczePolski Związek Producentów Roślin ZbożowychrolnikStanisław Kacperczyksusza 2019Wiktor Szmulewiczzwrot akcyzy