StoryEditor

Claas wyprodukował już 10 tys. przekładni bezstopniowych serii EQ

Claas oferuje przekładnie bezstopniowe w ciągnikach Arion, Axion i Xerion. Układy napędowe do traktrów Arion Claas produkuje we własnej fabryce w Padeborn, w przypadku modeli Axion i Xerion Claas wspólpracuje z firmą ZF.
27.11.2022., 11:11h
Historia przekładni bezstopniowych Claas Cmatic serii EQ, które montowane są ciągnikach Arion serii 500 i 600 rozpoczęła się w 2007 roku. Po kilku latach rozwoju i testowania różnych koncepcji przekładnia w 2014 roku trafiła do produkcji seryjnej. Do połowy br. fabryka Claas Industirietechnik w Padeborn wyprodukowała 10 tys. układów napędowych, które pracują w ciągnikach Arion. W Padeborn produkowane są także m.in. układy napędowe TerraTrac i kompletne układy hydrauliczne do wszystkich maszyn Claas. 
W Padeborn produkowane są dwa modele przekładni EQ, które trafiają do ciągników Arion. Model EQ 200 montowany jest do czterocylindrowych traktorów serii 500 oraz do sześciocylindrowych Arion 610, 630 i 650. Do największego ciągnika serii Arion 660 trafia przekładnia EQ 220, którą wyróżnia dodatkowy pakiet sprzęgieł. To jedyna różnica w obu konstrukcjach. 
Mieliśmy okazję zobaczyć od kuchni jak odbywa się produkcja komponentów, które trafiają do innych fabryk Claas. Fabryka choć powstała w latach 60-tych ubiegłego wieku naszpikowana jest nowoczesnymi maszynami numerycznymi do obróbki surowych odlewów, z których powstają gotowe koła zębate i wałki. Zadaniem pracowników jest jedynie pakowanie gotowych komponentów i układanie w kontenery.


W Padeborn rodzi się Cmatic
Przekładnia EQ jak większość napędów bezstopniowych składa się z części mechanicznej i hydraulicznej z wychylnymi mechanizmami tłoczkowymi, które zależnie od trybu pracy przekładni mogą być pompą lub silnikiem hydraulicznym. W skład części mechanicznej przekładni wchodzi przekładnia planetarna i zestaw sprzęgieł. Co ważne elementy te podczas pracy nie są zanurzone w oleju, przez to przekładnia ma mniejsze straty mocy. Starannie oczyszczony olej w układzie filtracji trafia do układu smarowania, który zasila czystym olejem części mechaniczne przekładni. W przekładniach Cmatic Claas postawił na wspólny olej przekładniowy i hydrauliczny. Jest to możliwe dzięki precyzyjnemu układowi filtracji, który chroni część hydrauliczną przekładni przed zużyciem. W przekładniach Claas Cmatic mieści się aż 110 l oleju, a do zasilania maszyn towarzyszących można pobrać aż 52 l oleju. 
Za montaż przekładni w fabryce w Padeborn odpowiadają wykwalifikowani pracownicy z kilkuletnim stażem. Każdy z nich zanim rozpocznie kolejny etap montażu musi zalogować się za pomocą chipu, dzięki temu wiadomo kto odpowiada za kolejny etap montażu. Montaż rozpoczyna się od przekładni planetarnej. Pojedyncze części układane są na mobilnych wózkach, montaż to nic innego jak składanie klocków w całość. Mobilne stoły przesuwane są wzdłuż linii do kolejnych etapów montażu. Gdy przekładnia uroście do większych rozmiarów trafia ona na wózki elektryczne. Każdy z etapów montażu podlega wnikliwej kontroli. Kompletna przekładnia składa się z ponad 700 części mechanicznych i hydraulicznych, które muszą niezawodnie pracować przy ciśnieniu przekraczającym nawet 500 barów. 
Łożyska wciskane są przez precyzyjne prasy, a śruby dokręcane są kluczem dynamometrycznym z odpowiednią siłą. Nowoczesne klucze po zamontowaniu nasadki o odpowiednim rozmiarze automatycznie ustawiają siłę dokręcania. 
Ostatnim etapem produkcji przekładni Claas Cmatic jest gruntowny test układu napędowego na specjalnym stanowisku badawczym. Każda przekładnia poddawana jest próbom w czasie 20 minut. Na stanowisku badawczym mierzone są m.in. temperatury oleju, ciśnienia przepływu oleju, poprawne działanie czujników itd. Po tym etapie gotowe podzespoły pakowane są w szczelne worki i wysyłane są do fabryki w Le Mans


Chcesz zobaczyć jak powstają przekładnie Claas Cmatic EQ, kliknij TUTAJ.


Przekładnie z Padeborn trafiają do ciągników Deutz-Fahr
Claas informuje, że od końca 2020 przekładnie EQ produkowane w Padeborn trafiają także do ciągników Deutz-Fahr TTV. Mowa o przekładniach EQ 200, EQ 220 i EQ 260 do większych mocy. Jak informuje Claas koncepcja modułowa przekładni w EQ pozwala w modelu EQ 260 do części mechanicznej dołączyć część hydrauliczną z pompą i silnikiem o większej pojemności. Współpraca Claas i SDF obejmuje także zakres zarządzania pracą przekładni i silnika.

Fot. Claas
film: Claas
Dawid Konieczka
Autor Artykułu:Dawid Konieczka

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
12. październik 2024 01:54