Reklama zniknie za 11 sekund

r e k l a m a
PARTNER
r e k l a m a
Strona główna>Artykuły>Prawo>Info+>

Naprawa wału przegubowo-teleskopowego

Obrazek

Nie da się przenieść napędu do maszyny bez wału przegubowo-teleskopowego. Jednak, by praca była bezpieczna, musimy zadbać o stan osłon i newralgicznych elementów wału.

Paweł Twardowski24 listopada 2017, 14:28

Na szczęście naprawa nie jest skomplikowana. Pamiętajmy, że niedopuszczalna jest praca bez osłon! Może to grozić poważnym wypadkiem.

Dlatego przed wyjazdem w pole trzeba starannie skontrolować te elementy i w razie uszkodzeń wymienić detale na nowe. Na szczęście ceny części nie przyprawiają o zawrót głowy. Kompletny zestaw osłon Waryński, w zależności od modelu wału, to wydatek od 100 do 150 zł brutto.

Osłony wykonane są z materiału odpornego na mechaniczne uszkodzenia, a także na promienie UV, co gwarantuje długie użytkowanie. Osłony trzeba także solidnie unieruchomić za pomocą łańcuszka przypiętego do konstrukcji ciągnika. Ważna jest okresowa obsługa osłon. Pamiętajmy, że osłony wymagają zasilania smarem co 10 godzin pracy. W przeciwnym razie plastikowe elementy szybko się zużywają.

Ważny jest także stan krzyżaków. Ich wymiana jest bardziej czasochłonna, jednak z powodzeniem wykonamy ją samodzielnie w przydomowym warsztacie. Niezbędne będą szczypce do pierścieni Segera, młotek z pobijakiem i imadło.



Fot. 1. Przystepując do wymiany krzyżaka w pierwszej kolejności należy zdemontować pierścienie Segera.

Fot. 2. Teraz można przystąpić do usunięcia krzyżaka. Opierając widłak na imadle, za pomocą wybijaka i młotka uderzamy w przeciwległą miseczkę. Następnie odwracamy wał o 180 stopni i wybijamy drugi element. Po wybiciu obu miseczek można bez problemu wyjąć widłak. Wybijając krzyżak z drugiego widłaka, czynności wykonujemy analogicznie.


Fot. 3.  Do montażu nowych elementów najlepiej wykorzystać imadło. W pierwszej kolejności należy zdemontować z nowego krzyżaka miseczki z łożyskami igiełkowymi. Następnie w widłaku montuje się krzyżak. Za pomocą imadła, po wcześniejszym włożeniu miseczek w widłak, można zacząć skręcać szczęki.

Fot. 4. Ostatnim etapem naprawy jest montaż osłony wału. W zależności od rozmiaru, nowy element marki Waryński kosztuje 100–150 zł brutto. Pamiętajmy, że na własnym bezpieczeństwie nie warto oszczędzać.


Fot. 5. Waryński prócz osłon i krzyżaków oferuje także gotowe wały przegubowo-teleskopowe. Mają one łatwy system montażu. Dodatkowo producent udziela na wszystkie wały 24-miesięcznej gwarancji.



Picture of the author
Autor Artykułu:Paweł Twardowski
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)