StoryEditor

Nie daj się awarii na ostatniej prostej żniw – dobry olej to podstawa

Jesteśmy obecnie w trakcie najbardziej intensywnej fazy żniw zbożowych. Choć pierwsze kombajny ruszyły w pola już w połowie lipca, to jednak nieregularne opady i wahania temperatury nie pomagały w planowaniu prac. Do tego dochodzą jeszcze przestoje techniczne maszyn, które również utrudniają efektywną koordynację działań w polu. Dziś przedstawimy powody dlaczego warto zadbać o wysokiej jakości olej oraz płyny przekładniowe oraz jakie konkretnie warto wziąć pod uwagę. Tekst polecamy szczególnie użytkownikom sprzętu marek CASE, New Holland i STEYR.
08.08.2023., 14:08h

Każda nieplanowana przerwa w pracach polowych to nie tylko straty bieżące, ale przede wszystkim ryzyko pogorszenia się pogody i kolejnych przestojów. Jak pokazują ceny skupu, tu również liczy się sprawne reagowanie i posiadania zboża w zapasie. Ale żeby je mieć, trzeba je zebrać. Przyglądamy się dziś ofercie marki PETRONAS w zakresie olejów i pełnej gamy płynów eksploatacyjnych. Motoryzacyjna firma znana głównie z torów Formuły 1 posiada obecnie w sprzedaży oleje z serii Ambra i Akcela dedykowane do maszyn New Holland, Case i STEYR. Na czym polega ich wyjątkowość? Właśnie to chcemy przedstawić.

Wymiana oleju rzadziej, ale z większymi wymaganiami

Nowe ciągniki rolnicze sprzedają się w Polsce naprawdę dobrze. W ubiegłym roku, według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, liczba kupionych nowych pojazdów wyniosła ponad 11 tysięcy. Liderem krajowego rynku jest New Holland, który mógł poszczycić się 1845 rejestracjami sprzętu najnowszej generacji. Zaawansowane technologicznie ciągniki i kombajny nie potrzebują już wymiany oleju co 200 motogodzin jak kiedyś robiono to w najpopularniejszych maszynach polskich gospodarstw. Obecnie zalecenia producentów to nawet 500 motogodzin od wymiany do wymiany, co ponad dwukrotnie dłużej zmusza olej do intensywnej eksploatacji. Taka zmiana łączy się z potrzebą stosowania lepszej jakości oleju, dopasowanego do konkretnego rodzaju silnika. Oleje silnikowe, przekładniowe, UTTO, do pracy w ekstremalnych warunkach muszą więc spełniać wszystkie rygorystyczne normy, w tym zachować odporność na utlenianie i wpływać na utrzymanie temperatury roboczej. Ważny jest też fakt skomplikowanych podzespołów montowanych w  nowoczesnych ciągnikach – to już maszyny z filtrami DPF, wtryskami Common Rail i znaczną liczbą czujników kontrolujących stan maszyny. Stawia to szereg wymagań przed właściwym płynem eksploatacyjnym, z którego będziemy korzystać.

Oleje na miarę sprzętu nowej generacji

PETRONAS Lubricants razem z czołowymi producentami maszyn rolniczych, stworzył dwie dedykowane linie swoich produktów:

- AKCELA dla maszyn CASE i STEYR

- AMBRA dla maszyn New Holland


Te oleje przekładniowe i silnikowe zaprojektowane zostały specjalnie dla tych maszyn. Ponadto powstały w tych samych laboratoriach, co płyny stosowane przez zespół F1 Mercedes-AMG PETRONAS, który ośmiokrotnie wygrał klasyfikację konstruktorów Formuły 1! Poza gamami Akcela i Ambra, koncern ma również w ofercie linię ARBOR dla pozostałych marek. Spełniają one wszystkie rygorystyczne normy środowiskowe i przede wszystkim są polecane przed producentów sprzętu wyposażonego w systemy HI-eSCR, Common Rail, filtry cząstek stałych (DPF) i turbinę o zmiennej geometrii. 

Dla przykładu AMBRA Unitek PLUS 10W-40 charakteryzuje się formulacją, która spełnia wymagania specyfikacji API CJ-4, zapewnia wysoką stabilność oksydacyjną przy wydłużonych okresach między wymianami oleju. Produkt został opracowany do silników Tier 4 Interim/Stage IIIB i Tier 4 Final/Stage IV wyposażonych w systemy HI-eSCR, Common Rail, filtry cząstek stałych (DPF) i turbinę o zmiennej geometrii. Zastosowana formulacja dodatków niskopopiołowych (Low SAPS) zapewnia również doskonałą ochronę filtra cząstek stałych (DPF) przed szkodliwymi pozostałościami z procesu spalania.

Również oleje przekładniowe i typu UTTO

Produkty PETRONAS to również linia Tutela. Płyny z tej gamy nadają się do smarowania napędów tylnych wyposażonych w hamulce olejowe, do zaworów redukcyjnych bocznych, zaworów redukcyjnych kół, przekładni różnicowych, podnośników hydraulicznych, a także do układu wspomagania kierownicy. Ale takie płyny znajdziemy też w linii Ambra i Akcela specjalnie pod maszyny CASE, New Holland i STEYR. Dobrym przykładem takiego jakościowego oleju jest PETRONAS Akcela Hy-Tran Ultraction. To hydrauliczno-przekładniowy olej opracowany specjalnie dla maszyn i pojazdów roboczych CASE/CASE IH, w tym najnowszych przekładni CVT, układów hydraulicznych i mokrych hamulców maszyn rolniczych. Zastosowana w nim technologia bezcynkowa zapewnia najwyższą wydajność i ochronę dla wszystkich generacji sprzętu — od starszych po przekładnie CVT.

A jak wybrać właściwy olej do swojej maszyny? Obecnie i tu mamy możliwość skorzystania z nowoczesnych technologii i narzędzi rekomendujących. Jedno z nich, stworzone przez PETRONAS, jest dostępne właśnie tutaj. Zachęcamy do zapoznania się z tymi produktami o naprawdę świetnych właściwościach.

Top Agrar
Autor Artykułu:Top Agrar
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
27. kwiecień 2024 12:31