StoryEditor

Bakterie umożliwią uprawę roślin w warunkach kosmicznych - na glebie księżycowej

Naukowcy odkryli sposób na poprawę jakości gleby księżycowej, dzięki czemu możliwa byłaby uprawa roślin w bazach kosmicznych. Kluczem do sukcesu są bakterie, które uwalniają fosfor – niezbędny składnik pokarmowy dla roślin.
MKH
19.11.2023., 08:00h

Księżyc jest nieprzyjaznym miejscem dla życia, ale to może być tylko chwilowe. Mimo braku odpowiednich warunków dla życia ludzie marzą o stworzeniu tam stałych baz, które pozwoliłyby im na dalsze badania i eksplorację. Aby to zrobić, muszą znaleźć sposób na zapewnienie sobie podstawowych potrzeb, takich jak żywność. Naukowcy z Chin odkryli, że można uprawiać rośliny na Księżycu, dodając do gleby księżycowej specjalne bakterie.

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Communications Biology, badacze pokazali, że trzy gatunki bakterii mogą znacznie poprawić jakość gleby księżycowej, zwanej regolitem, i sprawić, że będzie ona lepiej dostosowana do uprawy roślin. Uprawiali oni w laboratorium roślinę pokrewną tytoniowi i porównywali jej wzrost z roślinami uprawianymi w glebie bez mikrobów. Okazało się, że rośliny z bakteriami były wyższe, miały dłuższe korzenie i większe liście.

Dlaczego bakterie są tak ważne dla roślin?

Sekretem działania bakterii jest fosfor, jeden z najważniejszych składników odżywczych dla roślin. Gleba księżycowa zawiera fosfor, ale jest on zablokowany w formie nieaktywnej, która nie jest dostępna dla roślin. Bakterie, które badacze użyli w swoim eksperymencie, mają zdolność do rozpuszczania fosforanów i uwalniania fosforu. Robią to poprzez zmianę pH gleby, czyli czyniąc ją bardziej kwasową.

- Nasze wyniki sugerują, że być może będziemy w stanie wykorzystać te mikroby do zmiany regolitu księżycowego w przyjazne dla roślin podłoże do uprawy w szklarniach – powiedział Yitong Xia, główny autor badania z Uniwersytetu Rolniczego Chin w Pekinie.

W poprzednim badaniu opublikowanym w zeszłym roku, naukowcy z USA uprawiali kwitnący chwast o  nazwie Arabidopsis thaliana w 12 małych pojemnikach, z których każdy zawierał gram autentycznej gleby księżycowej, zebranej podczas misji NASA ponad pół wieku temu. Arabidopsis, zwana również rzodkiewnikiem pospolitym, jest rośliną szeroko stosowaną w badaniach naukowych. W tym badaniu Arabidopsis rosła, ale nie tak dobrze w glebie księżycowej, jak w porównawczym materiale - popiele wulkanicznym z Ziemi, co wskazuje, że gleba księżycowa mogłaby potrzebować nieco pomocy, aby stać się bardziej żyzna.

Nowe badanie dotyczyło benth, o nazwie naukowej Nicotiana benthamiana, innej rośliny często używanej w badaniach. W badaniu użyto symulowanego regolitu, a nie prawdziwej gleby, ponieważ prawdziwa gleba księżycowa, jak można się domyślić, jest na Ziemi rzadka. Badacze użyli materiału wulkanicznego z gór Changbai w chińskiej prowincji Jilin, aby stworzyć glebę o podobnych właściwościach chemicznych i fizycznych do regolitu księżycowego.

Trzy bakterie użyte w badaniu to:

• Bacillus mucilaginosus,
  • Bacillus megateriumPseudomonas fluorescens.

Badacze próbowali również innych bakterii, ale nie miały one takich samych pozytywnych efektów.

- Z uwagi na ogromny potencjał naukowy i ekonomiczny Księżyca, będziemy musieli założyć załogowe bazy na księżycu w przyszłości. Aby zapewnić jedzenie, tlen i wodę dla członków załogi, będziemy musieli uprawiać tam rośliny – powiedział Xia.

Mkh na podst. Reuters