Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody

Czytaj wygodniej w nowej darmowej aplikacji mobilnej!

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Jaki jest cel powstania Funduszu Promocji Roślin Oleistych?

12.06.2019

Drukuj

Jaki jest cel powstania Funduszu Promocji Roślin Oleistych?

Artykuł dostępny

Autorzy ustawy chcą aby, oprócz 9 już funkcjonujących funduszy, powstał jeszcze jeden, czyli Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Jego celem byłoby „wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji roślin oleistych oraz ich przetworów pochodzących z przetworzenia rzepaku, rzepiku, soi, lnu i konopi” - napisano w uzasadnieniu projektu. Opłata jaką będą wnosić 98 tys. rolników wyniesie 0,02 % od wartości tony rzepaku, czyli jak wyliczył resort rolnictwa ok. 3 zł. Z zebranych pieniędzy 15% trafi na promocję miodu. 

r e k l a m a

Projektowana zmiana ustawy o funduszach promocji jest odpowiedzią na postulaty przedstawicieli branży roślin oleistych, którzy wnioskowali o utworzenie nowego, odrębnego funduszu promocji.
- Ustawa jest oczekiwana przez plantatorów rzepaku, przemysł olejarski ale także pszczelarzy - przekonywał w Sejmie poseł sprawozdawca Robert Telus z Prawa i Sprawiedliwości. - To na nasz wniosek i Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju rozpoczęto prace nad tą ustawa. Wspólnie uznaliśmy, że jest to potrzebne wobec ogromnej konkurencji w przypadku oleju palowego czy sojowego. A odpis dla pszczelarzy traktujemy jako element współpracy z nimi. I nie jest to przekupstwo - zapewniał Juliusz Młodecki prezes Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych.

Ustawa cieszy się pełnym poparciem rządu. - Jestem dumny z tego, że producenci rzepaku podzieli się swoimi pieniędzmi z pszczelarzami. I nie było tak jak zwykle, że każdy sobie rzepkę skrobi, tylko widzimy, że rolnictwo jest systemem naczyń połączonych - powiedział minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski.

Polecany artykuł

89 tys. gospodarstw zrzuci się na Fundusz Promocji Roślin Oleistych

Uwagi do projektu zgłosił tylko przemysł olejarski, który ma zająć się sciąganiem pieniędzy od rolników. - Popieramy ale nie będziemy gotowi operacyjnie, technicznie do obsługi funduszu od 1lipca 2019 r. To jest po prostu niemożliwe, to są zbyt duże przedsięwzięcia - powiedział Adam Stępień z Polskiego Stowarzyszenie Producentów Oleju, który zaapelował o przesuniecie terminu wejścia przepisów w życie na 1 stycznia 2020 r. Ale resort rolnictwa uznał, że jeden dodatkowy miesiąc jest wystarczający na takie przygotowania. 

Podczas dyskusji nad projektem wiele uwag dotyczyło całego systemu funduszy promocji. -Trzeba pomyśleć o jednym dużym funduszu bo teraz walczą one o tego samego konsumenta. To jest walka funduszu z funduszem - powiedział Jarosław Sachajko. Ale z takim pomysłem nie zgodził się resort rolnictwa. - Gdybyśmy powołali jeden wielki fundusz to zakwestionowaliby go rolnicy mówiąc, ze mnie interesuje rynek mleka na nie chlebem, ja chce się zajmować wieprzowiną a nie mięsem końskim Doszłoby do konfliktu między rolnikami - tłumaczył Ardanowski, który jednocześnie powiedział, że idea funduszy okazał się strzałem w dziesiątkę. - Takich sukcesów eksportowych jakie przez lata polskie rolnictwo notuje, nie byłoby bez funduszy promocji. Te 30 mld euro nie wzięło się znikąd- kontynuował minister rolnictwa.

Ale jednocześnie przyznał, że nie wszystkie wydatki na imprezy promujące poszczególne produkty mu się podobają. Aby zapewnić transparentność funkcjonowania funduszy promocji minister Ardanowski polecił, aby na stronach internetowych MRiRW powiesić informację o wszystkich ich wydatkach przez trzy ostatnie lata, aby rolnicy wiedzieli na co wydawane są ich pieniądze. wk

Polecane dla Ciebie:

article icon

Płoną tankowce - ropa na giełdach w górę, rzepak na Matifie drożeje

Czytaj

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii