Weź udział w konkursie i wygraj odpicowanego Ursusa!  
   

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

AgroUnia protestuje pod UOKiK i uderza w sieć sklepów Biedronka

18.02.2020

Drukuj

AgroUnia protestuje pod UOKiK i uderza w sieć sklepów Biedronka

Artykuł dostępny

r e k l a m a

Pod siedzibą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie zebrało się dziś rano kilkudziesięciu rolników działających w fundacji AgroUnia. To kolejna odsłona ich walki o uczciwe traktowanie konsumentów i rolników przez duże, zagraniczne sieci handlowe.

„Ukradli nam patriotyzm konsumencki. Polska wydaje miliony złotych na promocje polskich produktów, a korzystają na tym supermarkety. AGROunia od miesięcy nagłaśnia przypadki oszustw, kiedy to zagraniczne ziemniaki czy cebula podpisywane są w sklepach jako polskie. Tracą na tym rolnicy, konsumenci są oszukiwani, a przez transport tych produktów tony zanieczyszczeń dostają się do środowiska. Mówimy dość dyktaturze korporacji. Mówimy dość bierności polityków i urzędników. Składamy pozew przeciwko gigantowi handlu – sieci sklepów Biedronka. Chcemy wiedzieć skąd pochodzi produkt, który tam kupujemy. 1/3 Polaków stwierdza, że najważniejszy przy wyborze produktu jest kraj pochodzenia. Prawie 80 procent pytanych deklaruje, że zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu i że mając wybór decydują się na produkt polski. Badania pokazują też, że Polacy wolą wybrać droższy, ale polski produkt, by wspierać rodzimą gospodarkę” – czytamy na profilu AgroUnii na FB. Czego AgroUnia nie chce odpuścić firmie Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci sklepów Biedronka? Wyjaśnienie także znajdziemy na FB AgroUnii:

r e k l a m a

„W tzw. „tygodniu polskich ziemniaków” w Biedronce (10-18 września 2019 r.), który przelał czarę goryczy i był zapalnikiem naszych skoncentrowanych działań zmierzających do uporządkowania sytuacji w marketach, Jeronimo Martins sprzedało 47% ziemniaków pochodzących spoza Polski. Informacje te pochodzą od samej sieci, która przekazała nam te dane w odpowiedzi na nasze przedsądowe wezwanie do zaprzestania praktyk naruszających prawo. Sieć tłumaczy, że większość ziemniaków pochodziła wówczas (w polskim tygodniu ziemniaka) z Polski - faktycznie, tak było bo stanowiły one 53%. Matematycznie wszystko się zgadza, ale należy jednak zauważyć, że sieć w materiałach reklamowych sugerowała, że wszystkie ziemniaki pochodzą z Polski. Dodatkowo, - co zostało odnotowane przez naszych działaczy, ale też wielu naszych sympatyków w kraju - ziemniaki pochodzenia niemieckiego i francuskiego oznaczane były w sklepach jako polskie.
 Biorąc pod uwagę patriotyczne postawy polskich konsumentów, notoryczne wprowadzanie klientów w błąd uważamy za świadome działanie, które było i wciąż jest elementem polityki handlowej sieci. Biedronce nie odpuścimy” – piszą działacze Fundacji na swoim profilu na FB. Na poparcie tego ostatniego zdania złożyli zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa oszustwa przez Jeronimo Martins.

AgroUnię w jej proteście wsparł m. in. znany działacz miejski w Warszawie Jan Śpiewak.

Po zakończeniu pikiety pod siedzibą UOKiK rolnicy przeszli do jednego z marketów sieci Biedronka w centrum Warszawy i tam w ramach AgroPatrolu sprawdzali oznaczenia owoców i warzyw znajdujących się na sklepowych półkach. Dokonali też „inwazji świadomych konsumentów”. W ten sposób nazwali akcję kupowania pojedynczych produktów (ziemniaka, cebuli, itp) ustawiając się w długich kolejkach do kas.

Polecany artykuł

Czy Polska będzie musiała importować żywność?

Tymczasem UOKiK w dniu protestu AgroUnii opublikował dane za 2019 rok dotyczące kontroli nieprawidłowości dotyczących jakości i oznakowania warzyw. Wg Urzędu Inspekcja Handlowa przeprowadziła ponad 800 kontroli jakości i oznakowania warzyw (w tym ziemniaków) i owoców. To ok. 10 proc. wszystkich kontroli w obszarze żywności. Kontrole odbywały się w sklepach w całej Polsce, także w największych sieciach takich, jak Biedronka, Auchan, Carrefour, Lidl, Kaufland.

Inspektorzy sprawdzili 5,5 tys. partii owoców i warzyw. Zakwestionowali prawie 25 proc. z nich. Nieprawidłowości najczęściej dotyczyły braku informacji lub błędnych danych o kraju pochodzenia – tak było w kilkunastu procentach skontrolowanych produktów. IH nałożyła w sumie ponad 260 kar o łącznej wysokości ok. 200 tys. zł.

Agrarsklep

top agrar Polska – roczna prenumerata + Program Ochrony Roślin Rolniczych

top agrar Polska – roczna prenumerata + Program Ochrony Roślin Rolniczych

Płacisz tylko

189,00 zł SPRAWDŹ
- Konsument musi dysponować rzetelną informacją skąd pochodzą ziemniaki, pomidory, ogórki czy jabłka. Często na tej podstawie konsument w ogóle decyduje o tym czy dokona zakupu. Niedopuszczalne jest, aby sklepy wprowadzały konsumentów w błąd co do kraju pochodzenia produktów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

„Działania #UOKiKdlaRolnictwa to również eliminowanie nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej dużych firm wobec rolników. W 2019 r. podjęliśmy interwencje w sprawie praktyk 45 firm. W efekcie zapłaciły rolnikom prawie 2 mln zł. W toku są 24 kolejne postępowania” – napisał UOKiK na swoim koncie na Twitterze. oprac. bcz na podst. AgroUnia, UOKiK
Fot. Agrounia

Widziałeś już nasze video "Jan Krzysztof Ardanowski o „Piątce dla zwierząt”: Zostaliśmy oszukani!"?

Polecane dla Ciebie:

article icon

Egzekucja z gospodarstwa przez zarząd

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody