StoryEditorMarketing w rolnictwie

Jak firmy mogą lepiej dotrzeć do rolników? Wnioski z konferencji Agrocon 2025

Jak rolnicy chcą, by mówiły do nich firmy? O tym dyskutowano podczas Agrocon 2025 – największej konferencji o marketingu i komunikacji w branży rolniczej.

30.10.2025., 12:00h

W tym tygodniu (28-29 października br.) odbyła się już IV edycja corocznej konferencji Agrocon. Wydarzenie skupia ponad setkę specjalistów z zakresu rozwoju marketingu, sprzedaży oraz biznesu w branży rolnej i spożywczej. Jego patronem medialnym jest AgroHorti Media. Poniżej kilka wybranych wątków poruszonych dotychczas w trakcie warszawskiego spotkania.

Czego naprawdę oczekują rolnicy od firm?

Magdalena Urbaniak z Agencji Glar stwierdziła, że rolnicy oczekują większej obecności on-line ze strony dostawców środków produkcji. Argumentowała, że choć z rozwiązań innowacyjnych korzystają głównie rolnicy z gospodarstw powyżej 20 ha i w wieku 30-45 lat, to digitalizacja będzie z pewnością przyspieszać. Duża grupa rolników już dokonuje zakupu kierując się połączonymi źródłami – kontaktem bezpośrednim i informacjami pochodzącymi z Internetu.

Wojtek Ławniczak z Very Human Services wyliczał główne problemy we współpracy firm z rolnikami. Skupił się na trzech obszarach: niedostatecznym serwisie, braku dostatecznej informacji o przebiegu procesu realizacji sprzedaży oraz kiepskiej wielokroć jakości ofert – są one zbyt szerokie i mało czytelne. Jako powszechny problem wskazał także odrębne działanie poszczególnych działów firmy. Klienci, a więc my – rolnicy, czujemy się zagubieni będąc odsyłani do kolejnych osób zaangażowanych w naszą sprawę z których każda zajmuje się jej odrębną częścią. Z perspektywy klienta firma jest przecież jedna.

Rolnicy w internecie. Jakie treści najbardziej angażują?

Dużo uwagi w trakcie Agrocon 2025 poświęcono komunikacji firm z rolnikami na różnych platformach internetowych. Część z tych informacji można śmiało przenieść na grunt komunikacji gospodarstw z konsumentami żywności w nich wytwarzanych. Coraz więcej gospodarzy jest przecież aktywna w social mediach. Prelegenci zaprezentowali odmienne stanowiska na temat tego, które kanały i jakie formy przekazu sprawdzają się najlepiej.

Łukasz Kępiński z Tears Of Joy jest entuzjastą social mediów. Uważa on, że w przewidywalnej przyszłości zastąpią one typowe wyszukiwarki internetowe. W jego opinii twórcy na YouTube tworzą dziś kontent bardzo wysokiej jakości. Średni czas utrzymania uwagi wynosi na YouTube aż 9 minut, więc treści tam publikowane wbrew obiegowej opinii, nie muszą być bardzo krótkie.

image
Kamil Bolek, Tears of Joy, Agrocon 2025
FOTO: Michał Piątek

Kamil Bolek, także Tears Of Joy, wyjaśniał fenomen internetowych influencerów. Argumentował, że u źródeł ich sukcesu po pierwsze leży autentyczność materiałów, a najważniejszym atrybutem ich tworzenia jest wykorzystywanie żywych ludzi – twarz rolnika jest najważniejszym logo. Po drugie, influencerzy poruszają się także w konwencji dokumentarnej, której zalety wyzyskują zupełnie świadomie. Telewizja zaś porusza się w konwencji fikcyjnej, aktorskiej. Tworząc treści internetowe korzystniej jest postawić właśnie na autentyczny przekaz, niekoniecznie zaś na materiały bardzo zaawansowane montażowo, zdjęciowo czy tzw. ustawki – widzowie w social mediach doceniają spontaniczność i naturalność.

image
Albert Długoszewski, Grupa Natemat.pl, Agrocon 2025
FOTO: Michał Piątek

Albert Długoszewski z Grupy Natemat.pl mówił o tym jak zmienił się świat mediów. Przypomniał, że każdy z nas studio filmowe, czyli po prostu telefon, nosi w kieszeni. Nagrywając film na social media należy kierować się autentycznością, ale też użytecznością lub inaczej mówiąc – celowością. Warto tworzyć społeczności wokół kanałów i profili. Poinformował także, że choć opnie na temat Mety bywają obecnie mało pochlebne, to jednak Facebook jest najszybciej rozwijającym się medium społecznym. Sami rolnicy korzystają z niego dość intensywnie. Budowa organicznego zasięgu tam jest jednak dość żmudna, więc część twórców decyduje się na płatne formy docierania do odbiorców.

image
Albert Zwierzyński, Calfert, Agrocon 2025
FOTO: Michał Piątek

Albert Zwierzyński z nawozowej firmy Calfert mówił m.in. o roli webinarów w komunikacji z ogrodnikami. Aby webinar się udał, musi być zaplanowany w oparciu o odpowiedzi na pytania, takie jak: dla kogo, kiedy, o której, gdzie, jak długo, w jaki sposób będziemy informowali i jak będziemy go promować. Odpowiedzi na te pytania prelegent regularnie organizujący webinaria uzyskuje poprzez internetowe ankiety. W swym wystąpieniu powołał się także na badanie Oli Gościniak dotyczące e-learningu. Wynika z niego, że aż 83% respondentów lubi oglądać długie wideo, a jedynie 32 % krótkie formy. Stało to poniekąd w sprzeczności z wygłaszanymi dość powszechnie w trakcie Agrocon 2025 opiniami o przydatności komunikacyjnej krótkich treści nagrywanych w orientacji pionowej trwających kilkanaście-kilkadziesiąt sekund.

Jakie wyzwania mają dziś polscy rolnicy i firmy rolnicze?

image
Paweł Talbierz, Corteva, Agrocon 2025
FOTO: Michał Piątek

Paweł Talbierz z fimy Corteva uważa, że, że w interesie wszystkich firm działających w sektorze agro konieczne jest wzajemne poszanowanie. Przykłady z innych branż pokazują, że współpraca między potencjalnie konkurencyjnymi markami może im w pewnych okolicznościach przynosić korzyści. Tworzenie grup firm oferujących możliwie szerokie czy wręcz kompleksowe podejście do upraw jest także w interesie rolników. Podobnego zdania był Cezary Borkowski, a ponadto apelował o poszanowanie interesów rolników, lepsze wsłuchanie się w ich potrzeby.

image
Sandra Snarska, Politechnika Białostocka, Agrocon 2025
FOTO: Michał Piątek

Sandra Snarska z Politechniki Białostockiej przekazała informację o problemach polskich firm oferujących rozwiązania dla rolnictwa na zagranicznych rynkach. Wskazała na przykład, że tamtejsi rolnicy oczekują dobrego produktu, ale przede wszystkim dobrego serwisu, szerokiej dostępności części zamiennych i szybkości obsługi. Odpowiedzią może być nawiązanie współpracy z lokalnym dealerem z dobrze rozwiniętym zapleczem. Ci jednak nie zawsze są chętni do takiej współpracy, a marka Made in Poland wciąż nie zawsze kojarzy się zagranicznym nabywcom maszyn pozytywnie.

image
Adam Paradowski, AgroHorti Media, Agrocon 2025
FOTO: Michał Piątek

Adam Paradowski, reprezentujący na Agrocon AgroHorti Media wyliczał problemy w obliczu których stoi krajowe rolnictwo. W gronie głównych wyzwań stojących przed polskimi rolnikami wymienił presję ekonomiczną, społeczną i pokoleniową, a także zmiany klimatyczne i środowiskowe, nowe obciążenia wraz z nowymi regulacjami prawnymi. Rolnicy działają w warunkach rosnącej przewagi kontraktowej wielkich firm, chociażby sieci handlowych czy firm skupujących owoce na przetwórstwo. Problemami są także niski poziom zorganizowania branży, brak długofalowych strategii dla dużej części sektorów, niewystarczający lobbing na rzecz polskiego rolnictwa w UE, polaryzacja opinii, niesprawiedliwy i niepełny obraz rolników w mediach głównego nurtu. Utyskiwał także na niedostateczne w jego ocenie uwzględnienie roli kobiet w rolnictwie, które przecież w dużej mierze stanowią o jego kształcie.

image
Adam Paradowski w trakcie swego wystąpienia na Agrocon 2025
FOTO: Michał Piątek

Źródło: Jagodowe.pl

Michał Piątek
Autor Artykułu:Michał PiątekRedaktor prowadzący portal www.jagodowe.pl. Michał Piątek specjalizuje się w tematyce produkcji i sprzedaży owoców jagodowych. Jest także ekspertem z zakresu pszczelarstwa i autorem bądź współautorem licznych książek i poradników z tego zakresu, wykładowcą. Od lat związany z prasą ogrodniczą i pszczelarską szerzy najnowszą wiedzę z naciskiem na jej praktyczne wykorzystanie w rodzimych gospodarstwach. Sam także uprawia jagodowe i prowadzi średniej wielkości pasiekę.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
12. grudzień 2025 20:21