StoryEditor

Rekordowy eksport rolno-spożywczy z Polski w 2021 roku

To był rekordowy rok dla polskiego eksportu rolno-spożywczego. Czego sprzedaliśmy najwięcej i do jakich krajów? Jak przyczyniła się do tego promocja polskiej żywności, a jak pandemia?
16.02.2022., 15:02h

Jak podaje resort rolnictwa, ubiegłoroczny eksport produktów rolno-spożywczych był rekordowy.

– Wzrost eksportu był bardzo znaczący. Jego wartość ogółem wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym o 9% i osiągnęła nienotowany dotąd poziom 37,4 miliardów euro, tj. 170,8 miliardów złotych  – poinformował minister rolnictwa Henryk Kowalczyk.

Mimo ograniczeń związanych z pandemią, polscy producenci dobrze radzą sobie na rynku międzynarodowym. Rośnie zarówno eksport jak i import, z tym, że obserwujemy szybsze tempo wzrostu eksportu.

– Różnica pomiędzy eksportem a importem powiększyła się o blisko 10% i dodatnie saldo wymiany produktów rolno-spożywczych wynosi obecnie 12,7 mld euro – mówił szef resortu rolnictwa.

Dokąd eksportujemy najwięcej?

Około 73% wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych stanowiła sprzedaż do krajów Unii Europejskiej, gdzie trafiły produkty o wartości 27,1 mld euro, co oznacza  11% wzrost w stosunku do 2020 r.

Największe wpływy osiągnęliśmy z eksportu do:

  • Niemiec – 9,4 mld euro, wzrost o 9%,

  • Holandii – 2,2 mld euro, wzrost o 16%,

  • Francji – 2,1 mld euro, wzrost o 16%,

  • Włoch – 1,9 mld euro, wzrost o 10%,

  • Czech – 1,6 mld EUR, wzrost o 5%.

Poza Unią Europejską polskie produkty zarobiły łącznie 3 mld euro (wzrost o 3%), z czego najwięcej wysłaliśmy:

  • Do Wielkiej Brytanii – 3,0 mld euro, spadek o 4%,

  • na Ukrainę – 0,8 mld euro, wzrost o 7%,

  • do Rosji – 0,7 mld euro, wzrost o 19%,

  • USA – 0,6 mld euro, wzrost o 14%,

  • Arabii Saudyjskiej – 0,5 mld euro, spadek o 26%,

  • do Algierii – 0,4 mld euro, wzrost o 66%.

Czego eksportujemy najwięcej?

Grupą dominującą w strukturze eksportu rolno-spożywczego są mięso i produkty mięsne (7,0 mld euro, wzrost o 9%), w tym głównie mięso drobiowe, przetwory mięsne, mięso wołowe i wieprzowe. Dokładniej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Towarami, które są atrakcyjne za granicą są także ziarna zbóż i przetwory (4,7 mld euro, wzrost o 10%), tytoń i wyroby tytoniowe (4,1 mld euro, spadek o 4%), cukier i wyroby cukiernicze (2,8 mld euro, wzrost o 9%), produkty mleczne (2,6 mld euro, wzrost o 13%) oraz ryby i przetwory rybne (2,4 mld euro, wzrost o 4%).

Ponad 117 mln zł na promocję za granicą

Za promocję polskiej żywności za granicą odpowiada KOWR, a wydatki na nią wyniosły prawie 117,3 mln zł w latach 2018-2021 (do 30 września). Środki publiczne na promocję wyniosły ok. 87,8 mln zł, a prywatne niecałe 29,5 mln zł.

Ponad 82,8 mln zł (71% wydatków) to koszty promocji w latach 2018–2019. Dlaczego tak dużo? W 2020 roku plan wydatków nie został wykonany, podobnie było w 2021 roku – z powodu pandemii. Z tej samej przyczyny w 2020 r. odbyło się ponad dwukrotnie mniej imprez promocyjnych, niż rok wcześniej.

Utworzony fundusz promocji produktów rolno-spożywczych wsparł znacznie marketing, targi i wystawy oraz działania informacyjne w kwocie ponad 48,6 mln zł.

NIK o promocji za granicą

W latach 2018-2021 Najwyższa Izba Kontroli wzięła pod lupę promocję polskiej żywności za granicą. Chociaż w ocenie NIK działania MRiRW i KOWR na rzecz promowania polskiej żywności za granicą były skuteczne, to KOWR nie opracował wieloletniego planu zagranicznych działań promocyjno-informacyjnych. W ocenie NIK mogło to negatywnie wpłynąć na ciągłość i spójność działań wspierających eksport. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.


źródło: KOWR, MRiRW, NIK

wykresy: BAiS KOWR
fot. EnvatoElements

Aneta Lewandowska
Autor Artykułu:Aneta Lewandowska Redaktorka portalu topagrar.com, zootechnik, specjalistka w zakresie hodowli zwierząt
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
05. listopad 2024 04:48