StoryEditor

Aplikacja IRZplus: jakie problemy zgłaszają rolnicy i dlaczego może nie działać prawidłowo?

Na temat pracy systemu IRZplus oraz jego modyfikacji i ulepszeń rozmawialiśmy z Łukaszem Korczem-Lewandowskim, Dyrektorem Departamentu Ewidencji Producentów i Rejestracji Zwierząt w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

10.08.2025., 09:00h

Jak zaznacza Łukasz Korcz-Lewandowski, Dyrektor Departamentu Ewidencji Producentów i Rejestracji Zwierząt w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, rolnicy najczęściej zgłaszają problemy związane z opóźnieniem w przetwarzaniu zdarzeń, zatwierdzaniu dokumentów oraz mało intuicyjną obsługą interfejsu użytkownika. Czasowe problemy z niestabilnością systemu mogą występować w godzinach wieczornych, przy zwiększonej aktywności użytkowników oraz pracach serwisowych prowadzonych w godzinach nocnych. Każda poważniejsza awaria jest bezzwłocznie zgłaszana i naprawiana przez wykonawcę systemu.

- Jak w każdej dużym systemie informatycznym, a w IRZplus odnotowujemy kilkadziesiąt milionów zdarzeń rocznie, mogą występować problemy w optymalnym działaniu – tłumaczy Łukasz Korcz-Lewandowski.

Przerwy serwisowe w IRZplus

Podkreśla, że aby taka ilość danych została prawidłowo przetworzona, niezbędne są przerwy serwisowe. System IRZplus, aby przeprowadzić prace techniczne lub wdrożyć aktualizacje, wyłączany jest we wtorki i w czwartki od 22.00 do 2.00, w sobotę od 22.00 do 5.00 oraz w niedzielę od 24.00 do 5.00. Zatem w tych przedziałach czasowych, a także przy zwiększonym natężeniu użytkowników, mogą występować problemy związane z niestabilnością systemu.

Natomiast jeśli chodzi o ulepszenia w aplikacji IRZplus, ostatnie większe zmiany dotyczące poprawy interfejsu użytkownika były wprowadzone wiosną tego roku. Objęły one m.in. zapisywanie szablonów i wersji roboczych dokumentów (z wyjątkiem korekt), personalizację ustawień domyślnej wartości poszczególnych zakładek, utworzenie kreatora zgłoszeń na podstawie zdarzeń zwierzęcych czy wprowadzenie komunikatów dla producentów.

image
Łukasz Korcz-Lewandowski, Dyrektor Departamentu Ewidencji Producentów i Rejestracji Zwierząt w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
FOTO: Arimr

Jak zgłaszać problemy z IRZ Plus?

- Problemy dotyczące działania aplikacji IRZplus, rolnicy mogą zgłaszać e-mailem na adres:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Ważne, by w wiadomości dokładnie opisać problem oraz dołączyć zrzut ekranu swojego komputera, który zobrazuje nieprawidłowości. Innymi sposobami kontaktu są formularz: https://www.gov.pl/web/arimr/zadaj-pytanie i telefon – infolinia ARiMR jest czynna w dni robocze w godz. 7.30-15.30 pod numerem telefonu 800 38 00 84. Problemy, oczywiście, można zgłosić też w biurach powiatowych, przy stanowiskach do obsługi technicznej – wyjaśnia Dyrektor Departamentu Ewidencji Producentów i Rejestracji Zwierząt ARiMR. Zaznacza, że większość rolników świetnie sobie radzi z obsługą systemu, ale są też tacy, którzy potrzebują pomocy.

ARiMR zachęca do korzystania z elektronicznych narzędzi, w tym z systemu IRZplus. Ma na względzie planowane wprowadzenie obowiązku dokonywania zgłoszeń zdarzeń (urodzeń, przemieszczeń, sprzedaży lub padnięć zwierząt] wyłącznie za pośrednictwem systemu IRZplus. Obowiązujące przepisy umożliwiają posiadaczom bydła, owiec, kóz i świń dostarczanie tych dokumentów również w formie papierowej do 31 grudnia 2025 r. Natomiast planowana nowelizacja ustawy wydłuża tę możliwość do 31 grudnia 2026 r.

Ułatwienia w aplikacji IRZplus

Jak przekonywał Dyrektor Korcz-Lewandowski, aplikacja IRZplus jest stale poddawana modyfikacjom oraz aktualizacjom, aby stała się dla rolników bardziej intuicyjna.

- Jedną z funkcjonalności udostępnionych rolnikom jest otrzymywanie automatycznych propozycji złożenia dokumentu wygenerowanych przez system IRZplus. Możliwe jest również odbieranie powiadomień mailowych o nowych propozycjach złożenia dokumentu. Jeśli są one włączone, to gdy druga strona transakcji (kupujący lub sprzedający) pierwsza złoży w IRZplus zgłoszenie, rolnik otrzyma propozycję swojego. Co istotne, z uzupełnionymi danymi, więc wystarczy jedynie sprawdzić, czy są one poprawne. Jeżeli jest to konieczne, można je poprawić. W następnym kroku rolnik składa dokument przez kliknięcie przycisków Weryfikuj dokument i Wprowadź dokument – dodaje Dyrektor Korcz-Lewandowski. Zaznacza, że jeżeli są jakieś braki w systemie IRZplus na koncie rolnika przez błędy systemu, to nikt nigdy nie będzie z tego powodu karany przez ARiMR.

Podkreśla, że każde działanie rolnika jest widoczne w systemie, nawet jeśli czynność nie doszła do skutku.

- Co do zasady, raz na kwartał wdrażane są modyfikacje oraz nowe funkcjonalności, poprzedzone wykonanymi przez pracowników ARiMR testami. Celem tych działań jest uwzględnienie zmian legislacyjnych, eliminacja pojawiających się błędów oraz wprowadzanie usprawnień, mających na celu poprawę komfortu i efektywności pracy zarówno użytkowników, jak i pracowników obsługujących system. Ja i moi współpracownicy z Departamentu Ewidencji Producentów i Rejestracji Zwierząt bywamy na targach, konferencjach i różnych wydarzeniach, dzięki czemu mamy okazję do rozmów z rolnikami, m.in. na temat IRZplus. To jest wielka wartość dodana. Czasami z poziomu administratora pewnych rzeczy nie jesteśmy w stanie zauważyć lub przewidzieć – wyjaśnia Dyrektor Korcz-Lewandowski.

Generowanie raportu o DJP

W ostatnich miesiącach w aplikacji IRZplus pojawiło się kilka udogodnień dla rolników, np. generowanie raportu o DJP (dużych jednostkach przeliczeniowych), a niebawem zostanie udostępniona możliwość samodzielnego generowania informacji o tym, jak wygląda Obrót stada. Ponadto wprowadzono modyfikacje dla zakładów drobiu oraz posiadaczy koniowatych: https://www.gov.pl/web/arimr/portal-irzplus - Podręcznik Użytkownika Aplikacja IRZplus _ wersja obowiązująca.

- Rolnicy przychylnie patrzą na aplikację IRZplus. Szczególnie ci, którzy przekonali się do składania zgłoszeń zdarzeń w formie elektronicznej, często wypowiadają się pochlebnie o funkcjonalnościach i przejrzystości systemu. Niektórzy nawet proponują rozwiązania, które mogłyby usprawnić działanie aplikacji. Chwalą sobie szybkość, wygodę i łatwy dostęp do danych. Także w związku z tym ARiMR dąży do tego, aby aplikacja IRZplus była jeszcze bardziej intuicyjna i pomocna w codziennej pracy rolnika – podkreśla dyrektor Korcz-Lewandowski.

Dorota Kolasińska
Autor Artykułu:Dorota Kolasińska Redaktor Prowadząca topagrar.pl
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
04. grudzień 2025 15:46