X Forum Rolników i Agrobiznesu obfitowało w wiele ciekawych rozmów. Na Sesji Kobiety w Agrobiznesie Agnieszka Bober, dyrektor marketingu ds. sadownictwa w Agrosimex, przedstawiła swoją perspektywę na temat roli kobiet w branży rolnej.
Kobiety w agrobiznesie
Agnieszka Bober swoją karierę zaczynała po drugiej stronie barykady – zajmowała się skupem owoców i warzyw od gospodarstw rolnych. Jak podkreślała, już wtedy widziała ogromną potrzebę edukacji producentów w zakresie jakości i technologii produkcji.
– Zależało mi, żeby towar był jednorodny, dobrej jakości i spełniał wymagania sieci handlowych. Stąd decyzja, by przejść na stronę doradztwa – wspominała. Pierwszym obszarem była nawozowa praktyka w gospodarstwach, później środki ochrony roślin.
– Początki nie były łatwe. Kobiet w terenie było wtedy bardzo mało i musiałyśmy udowadniać swoją wiedzę znacznie bardziej niż mężczyźni – zaznaczyła.
Sprawdzian wiedzy i budowanie zaufania
Jak relacjonowała Agnieszka Bober, pierwsze kontakty z rolnikami często wiązały się z intensywnym „egzaminowaniem” doradczyń w praktyce.
– Byłyśmy odpytywane od A do Z. Spędzałyśmy bardzo dużo czasu w polu, bo dopiero tam można było pokazać, że naprawdę znamy się na rzeczy – mówiła.
Z czasem relacje zaczęły się zmieniać. – Dzięki pracy ramię w ramię z rolnikami i uczeniu się także od nich, zaczęli postrzegać mnie jako równorzędnego partnera do rozmów – dodała.
Zobacz także: Sukces na wsi wymaga pracy, ale jest możliwy. Jakie formy wsparcia są dostępne?
Rolnictwo to dziś biznes oparty na wiedzy
Zdaniem Agnieszki Bober, zmiana postrzegania kobiet w agrobiznesie jest ściśle związana z transformacją samego rolnictwa. – Dzisiejsze gospodarstwa to nie tylko produkcja. To biznes oparty na technologii, cyfryzacji i liczbach – podkreślała. Jak zauważyła, współcześni rolnicy czerpią wiedzę nie tylko ze szkoleń, ale również z internetu, co przekłada się na większą otwartość i partnerskie relacje. – Świadomość rolników bardzo wzrosła, a wraz z nią szacunek do kobiet pracujących w branży – oceniła.
Multitasking i intuicja jako przewaga kobiet
W rozmowie pojawił się także wątek atutów kobiet w biznesie rolnym. – Jesteśmy bardzo multitaskowe i potrafimy robić wiele rzeczy naraz. Uczymy się szybko, a do tego mamy intuicję, która w biznesie często pomaga podejmować dobre decyzje – zaznaczyła ekspertka.
Zobacz także: „Polskie rolniczki są świadome swojej roli”. Prof. Monika Stanny o cywilizacyjnej zmianie na polskiej wsi
Jak dodała, kobieca intuicja i odwaga w podejmowaniu ryzyka nierzadko przekładają się na sukcesy. – Znam wiele kobiet, które od A do Z zarządzają dużymi firmami i robią to naprawdę świetnie – mówiła.
Równorzędne partnerstwo w agrobiznesie
Podsumowując swoje doświadczenia, Agnieszka Bober podkreśliła, że miejsce kobiet w branży rolnej jest dziś znacznie silniejsze niż kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. – Zasługujemy na to, by być równorzędnymi partnerami w biznesie. Mamy wiedzę, doświadczenie i kompetencje” – podsumowała swoją wypowiedź ekspertka podczas X Forum Rolników i Agrobiznesu.
