StoryEditor

Ceat z bogatą ofertą dla rolnictwa

W tym roku firma Ceat świętuje swoje 95. urodziny. Została ona utworzona we Włoszech, w 1924 roku, jako fabryka kabli elektrycznych i produktów pokrewnych w Turynie. Marka Ceat to stosunkowo nowa nazwa w branży rolniczej.
20.05.2019., 23:05h

Jej początki sięgają roku 1924, kiedy to Virginio Bruni Tedeschi rozpoczął swoją działalność biznesową na północy Włoch, w Turynie. Po początkowym okresie działalności w branży produkcji opon i utworzeniu sieci sprzedaży w całej Europie, w 1952 roku firma rozszerzyła zasięg swoich operacji, otwierając oddziały w Indiach. 12 lat później spółka zaczęła eksportować swoje produkty z tej nowej lokalizacji.

Historia firmy, która stała się podmiotem macierzystym Ceat, sięga jeszcze wcześniejszych czasów. Na początku XIX wieku, Ramdutt Goenka przeprowadził się do Kalkuty z małego miasta w Radżastanie. Z biegiem czasu założona przez niego firma zaczęła działać w różnych branżach, w tym w bankowości, produkcji tkanin i juty czy sprzedaży herbaty. Należąc do szóstego pokolenia rodziny, w roku 1979 Rama Prasad Goenka utworzył RPG Enterprises – wielobranżową firmę przemysłową. W 1982 r. jego firma nabyła Ceat.

Dzisiaj RPG jest konglomeratem o przychodach w wysokości 3 mld USD, który – oprócz produkowania opon – działa w sektorze infrastruktury, technologii informacyjnej, zdrowia, energii i uprawy roślin, będąc jedną z największych firm tego rodzaju w Indiach. Do innych spółek będących własnością RPG należy Harrisons Malayalam – zintegrowana firma rolnicza będąca największym indyjskim producentem gumy, największym plantatorem herbaty w południowych Indiach i jednym z największym plantatorów ananasów w regionie. Firma produkuje także mniejsze ilości takich produktów jak banany, kardamon, kakao, kawa, orzechy kokosowe, pieprz i wanilia.

Będąc częścią konglomeratu RPG, firma Ceat w dalszym ciągu powiększała swój asortyment opon do samochodów osobowych, motocykli i innych pojazdów drogowych. Obecnie firma, której siedziba znajduje się w Mumbaju, stanowi wizytówkę RPG Enterprises i jest jednym z wiodących indyjskich producentów opon, a jej produkty są oferowane w ponad 115 krajach. Ceat wytwarza ponad 15 mln opon rocznie, w tym pełny asortyment opon radialnych i diagonalnych we wszystkich rozmiarach, dla wszystkich segmentów i zastosowań. W swoich pięciu zakładach – z których trzy znajdują się w Indiach, a dwa na Sri Lance – zatrudnia bezpośrednio 6000 osób. Od 1994 roku firma Ceat ma certyfikat jakości ISO 9001, będąc pierwszą indyjską firmą oponiarską, która uzyskała to uważane za najwyższe i najtrudniejsze do zdobycia potwierdzenie jakości.

W 2015 roku firma Ceat wniosła swoje doświadczenie i specjalistyczną wiedzę w zakresie wytwarzania opon do pojazdów osobowych do sektora pojazdów dostawczych i terenowych, a szczególnie rolnictwa, tworząc nowy podmiot zależny – Ceat Specialty Tyres. Jeśli chodzi o rolnictwo, firma Ceat Specialty koncentruje swoje wysiłki projektowe na trzech kluczowych kwestiach: zagęszczanie gruntu, przyczepność i komfort jazdy/właściwości jezdne. Aby zmniejszyć zagęszczanie gleby przez pojazdy rolnicze, firma Ceat Specialty projektuje opony o stosunkowo dużej objętości wewnętrznej, szerokim łuku bieżnika i elastycznych bokach, co zwiększa ich powierzchnię styku. Minimalizuje to szkody wyrządzane glebie, pomagając utrzymać jej aerację i wytrzymałość mechaniczną, co bezpośrednio przekłada się na zwiększanie potencjalnej wysokości zbiorów. 

Aby charakteryzować się maksymalną przyczepnością, opony firmy Ceat Specialty posiadają wyjątkowy podwójny kąt, łącząc mniejszy kąt z boku z większą liczbą klocków na powierzchni styku, co zapewnia lepsze trzymanie się podłoża na polu i innych nawierzchniach, minimalizuje poślizgi i zużycie paliwa oraz zwiększa tempo prac rolniczych. Aby maksymalnie zwiększyć właściwości jezdne, poprawiając komfort jazdy podczas prac na polu i przejazdów, firma Ceat Specialty stosuje w swoich produktach większy stopień nakładania się na siebie klocków bieżnika oraz większą ciągłość klocków bieżnika. Pręty umieszczone w środkowej części opony zapewniają jej wytrzymałość w miejscu styku klocków bieżnika, a podwójny kąt klocków i wyższe klocki w środku gwarantują komfort i odpowiednie zachowanie opony zarówno na polu, jak i na drodze.

Jan Beba
Autor Artykułu:Jan Bebaredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
24. kwiecień 2024 04:28