StoryEditor

Sprzedaż bezpośrednia – co rolnik może zaoferować konsumentom?

Rolnicy mogą sprzedawać swoje płody rolne i produkty pochodzenia zwierzęcego w ramach produkcji pierwotnej w wariancie sprzedaży bezpośredniej. Co dokładnie mogą zbywać?

29.06.2025., 16:00h

Konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, jak ważna jest jakość spożywanego pożywienia. Stąd trend wybierania żywności wysokiej jakości, niszowej – powstałej w rodzinnych gospodarstwach rolnych. Rynek produktów pochodzących "prosto od rolnika" jest coraz bardziej otwarty dla konsumenta. To świetna opcja dla małych gospodarstw rolnych, które mogą pozyskać nowe źródło dochodu.

Produkcja pierwotna w rolnictwie

Produkcja pierwotna to nic innego jak uprawa roślin (jak zboża, owoce, warzywa, zioła, grzyby hodowlane) lub chów zwierząt, to także łowiectwo, rybołówstwo i zbieranie runa leśnego. Sprzedaż bezpośrednia to sprzedaż małych ilości tych produktów, np. na targowiskach, placach targowych, w bramach własnych gospodarstw rolnych, w handlu obwoźnym, lokalnym sklepom i restauracjom, barom, stołówkom. Rolnicy zajmujący się produkcją pierwotną produktów pochodzenia roślinnego i prowadzący sprzedaż bezpośrednią są zobowiązani do rejestracji w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.

Sprzedaż bezpośrednia produktów pochodzenia zwierzęcego szansą dla rolnika

Jednym z wariantów dostępnych dla rolnika jest forma sprzedaży bezpośredniej, w ramach której można zbywać:

  • tusze lub podroby, pozyskane z drobiu poddanego ubojowi w gospodarstwie rolnym, jeśli roczna produkcja nie przekracza: 2500 sztuk indyków, 10 000 sztuk innych gatunków drobiu,
  • tusze lub podroby pozyskane z zajęczaków poddanych ubojowi w gospodarstwie rolnym, gdy roczna produkcja nie przekracza 5000 sztuk,
  • tusze lub podroby pozyskane przez koło łowieckie Polskiego Związku Łowieckiego,
  • produkty rybołówstwa,
  • mleko surowe, siarę, surową śmietanę, pozyskane w gospodarstwie produkcji mleka,
  • jaja pozyskane od drobiu lub ptaków bezgrzebieniowych;
  • produkty pszczele nieprzetworzone, w tym miód, pyłek pszczeli, pierzgę, mleczko pszczele.

Należy pamiętać, aby zarejestrować zamiar sprzedaży i zgłosić się do właściwego terytorialnie powiatowego lekarza weterynarii.

Przeczytaj także: Pomysł na biznes na wsi: gospodarstwo ekologiczne Manufaktura Dobra. Z czego żyją rolnicy? (VIDEO)

Limity w przypadku sprzedaży bezpośredniej produktów odzwierzęcych

Rolnik nie może przekroczyć tych wielkości sprzedaży w przypadku produktów pochodzenia zwierzęcego:

  • 50 sztuk tygodniowo – w przypadku tusz indyków, wraz z podrobami pozyskanymi z tych indyków,
  • 500 sztuk tygodniowo – w przypadku tusz gęsi, wraz z podrobami pozyskanymi z tych gęsi,
  • 200 sztuk tygodniowo – inne gatunki drobiu niż wymienione w pkt 1 i 2, wraz z podrobami pozyskanymi z tego drobiu,
  • 100 sztuk tygodniowo – w razie sprzedaży tusz zajęczaków, wraz z podrobami pozyskanymi z tych zajęczaków,
  • 10 000 kg rocznie – w wypadku tusz grubej zwierzyny łownej, wraz z podrobami pozyskanymi z tej zwierzyny,
  • 10 000 kg rocznie – w przypadku tusz drobnej zwierzyny łownej, wraz z podrobami pozyskanymi z tej zwierzyny,
  • 1000 kg rocznie – żywe ślimaki lądowe,
  • 1000 litrów tygodniowo – mleko surowe albo mleko surowe i siara,
  • 200 litrów tygodniowo – surowa śmietana,
  • 2450 sztuk tygodniowo – jaja pozyskane od drobiu,
  • 500 sztuk rocznie – jaja od ptaków bezgrzebieniowych.

Komu sprzedawać w ramach sprzedaży bezpośredniej?

Rolnik może swój towar sprzedać konsumentowi końcowemu na terenie gospodarstwa rolnego, na targowiskach, z obiektów lub urządzeń ruchomych i tymczasowych, z urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności, ale także do zakładów prowadzących handel detaliczny bezpośrednio zaopatrujących konsumenta końcowego. Swoje produkty rolnik może oferować na obszarze województwa, w którym odbywa się produkcja tych produktów lub na obszarze sąsiadujących z nim województw. Nie ma przeszkód, by rolnik mógł uczestniczyć w targach czy festynach dalej położonych, jeżeli przekaże powiatowemu lekarzowi weterynarii właściwemu ze względu na miejsce, w którym zamierza prowadzić sprzedaż, co najmniej 7 dni wcześniej, pisemną informację o tym zamiarze.

Źródło: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej; Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białej Podlaskiej (gov.pl); Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Aleksandrowie Kujawskim

fot. envato elements 

Angelika Drygas
Autor Artykułu:Angelika Drygas
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
13. lipiec 2025 16:53