Wymóg wzrostu sprzedaży blokuje dostęp do wsparcia
Jak pokazał mijający rok, ceny zbóż są obecnie ponad dwukrotnie niższe niż dwa lata temu. Podobne tendencje spadkowe obserwuje się na rynku mleka, trzody chlewnej oraz bydła. W związku z tym Krajowa Rada Izb Rolniczych, na wniosek Podlaskiej Izby Rolniczej, wystąpiła z pismem KRIRM/JM/1167/2025 z dnia 29.10.2025 r. dotyczącym problemów z wykazaniem wymaganego wzrostu wartości sprzedaży brutto produktów rolnych o co najmniej 30% w Interwencji I.10.5 „Rozwój małych gospodarstw”.
Przez obecnie obowiązujące wymogi wielu rolników traci realną możliwość uzyskania wsparcia finansowego, ponieważ w warunkach niskich cen rynkowych nie są w stanie wykazać wymaganych wzrostów sprzedaży brutto.
Zmiana wymogów i pilne działania
W związku z powyższym samorząd rolniczy wnosi o podjęcie działań, które zmienią aktualnie obowiązujące wymogi, a także warunki przyznawania wsparcia dla rolników w ramach dofinansowania programu RMG.
- Krajowa Rada Izb Rolniczych zaproponowała, aby Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ustaliła progi przychodu dostosowane do wzrostu wielkości ekonomicznej, a nie wyłącznie w oparciu o wzrost wartości sprzedaży brutto, co lepiej odda rzeczywistą skalę rozwoju gospodarstw oraz ich inwestycji (podobnie jak w programie Młody Rolnik). W przesłanej odpowiedzi z dnia 13.11.2025 znak WPR.wrg.071.7.2025 MRiRW informuje, iż zgodnie z PS WPR omawiana interwencja została zaprogramowana w ramach celu zwiększenia zorientowania na rynek i konkurencyjności gospodarstw, zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i długoterminowej, rynkowej gospodarstwa w wyniku jego restrukturyzacji - czytamy na stronie WIR.
Jak rolnicy mogą wykazać wzrost wartości sprzedaży?
W interwencji I.10.5 Rozwój małych gospodarstw wskazano, że zwiększenie orientacji rynkowej gospodarstwa może nastąpić poprzez między innymi:
- zmianę profilu produkcji;
- poprawę jakości produkcji;
- zwiększenie wartości dodanej produktu;
- wprowadzenie nowego produktu na rynek;
- rozpoczęcie wprowadzania produktu na rynek w ramach KŁD.
Komu przyznawana jest pomoc?
Pomoc przyznawana jest na operację, w wyniku której ma nastąpić wzrost wartości sprzedaży brutto produktów rolnych, które wytwarzane są w gospodarstwie, w tym także w ramach Krótkich Łańcuchów Dostaw, co najmniej o 30% w stosunku do ustalonej dla gospodarstwa wartości przychodu bazowego. Nie może być to jednak mniej niż poziom odpowiadający dwunastokrotności minimalnego wynagrodzenia w miesiącu, w którym rozpoczął się nabór wniosków o przyznanie pomocy w 2023 roku, czyli 43 200 zł.
Biznesplan i warunki wypłaty drugiej raty pomocy
Wnioskodawca musi złożyć biznesplan razem z wnioskiem, koncepcją zmian strukturalnych w gospodarstwie. Trzeba również wskazać prognozowany w roku docelowym przychód ze sprzedaży produktów rolnych, wytworzonych w gospodarstwie oraz określić sposób, w jaki realizacja operacji doprowadzi do osiągnięcia wzrostu wartości sprzedaży (brutto) produktów rolnych.
Druga rata pomocy, wypłacana jest w momencie zrealizowania operacji dzieki, której beneficjent udokumentował ww. wzrost wartości sprzedaży brutto produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie. Dodatkowo beneficjent jest zobowiązany do utrzymania osiągniętego poziomu przychodu co najmniej do dnia upływu 5 lat liczonych od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy.
Pomoc nie będzie podlegała zwrotowi
- MRiRW informuje, że w ww. wytycznych szczegółowych dla tej interwencji przewidziano zapis, że jeżeli operacja została zrealizowana prawidłowo a warunek wzrostu wartości sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie nie został osiągnięty ze względu na czynniki zewnętrzne, których negatywnego wpływu na przychody gospodarstwa rolnik nie miał możliwości złagodzić, pomoc nie będzie podlegała zwrotowi - czytamy dalej na stronie WIR.
Uwzględniono także wahania rynkowe cen. W tej kwestii przeprowadzono konsultacje z ekspertami zewnętrznymi, w wyniku których w ww. wytycznych szczegółowych wprowadzono zapis, iż pomoc nie podlega zwrotowi w przypadku kiedy średni poziom przychodu ze sprzedaży będzie utrzymany w wymaganym okresie.
Patrycja Bernat
Fot: Canva
