Historia założyciela rodzinnej firmy, w skład której obecnie wchodzi 7 niezależnych spółek rozpoczęła się w 1970 roku. Wtedy Josef Fliegl senior przejął po rodzicach 25 hektarowe gospodarstwo w miejscowości Kastl w Bawarii. Obecnie mieści się tam jedna ze spółek grupy Fliegl tj. Fliegl Agro-Center.
Jak mówi założyciel firmy jego rodzice od zawsze chcieli, aby został rolnikiem. Jednak on chciał osiągnąć coś więcej, i jeszcze przed oficjalnym założeniem działalności budował przyczepy rolnicze z samochodów ciężarowych na potrzeby własnego gospodarstwa. Dlatego w 1975 roku rozpoczął naukę w kierunku budowy i konstruowania maszyn. Po zdaniu egzaminu na czeladnika oficjalnie zarejestrował i założył działalność związaną z produkcją maszyn rolniczych. Zatrudnił mistrza zawodu i kilku pracowników i ruszył z produkcją. W pierwszych latach działalności Josef Fliegl senior specjalizował się w produkcji przyczep rolniczych i wozów asenizacyjnych. Wkrótce założyciel firmy kończy naukę w kierunku budowy i konstruowania maszyn i zdaje egzamin na mistrza zawodu.
Mieszalniki do betonu
Lata osiemdziesiąte to dynamiczny rozwój gospodarki i gospodarstw rolnych w Bawarii. Josef Fliegl senior dostrzegł wtedy nową szansę dla swojego przedsiębiorstwa. W 1982 roku rozpoczął produkcję betoniarek napędzanych od WOM ciągnika, które na potęgę kupowały firmy budowlane i rolnicy. W pierwszych dwóch latach produkcji firma sprzedała ponad 1000 urządzeń do mieszania betonu. To były pierwsze podwaliny pod kolejną z obecnych spółek tj. spółki Fliegl, która produkuje maszyny i urządzenia dla budownictwa i branży komunalnej. W 1987 roku Josef Fliegl senior opracował betoniarkę z systemem automatycznego napełniania. Do dziś firma Fliegl produkuje betoniarki napędzane od WOM ciągnika, hydraulicznie i elektrycznie. W rodzinnej firmir powstają także kompletne i profesjonalne linie stacjonarne do mieszania betonu.
Przyczepy i naczepy do ciężarówek
Po upadku muru berlińskiego w 1991 roku firma wkracza w nowy obszar działalności. W miejscowości Triptis we wschodnich Niemczech Josef Fliegl senior na działce po wierzchni ponad 12 ha uruchamia fabrykę przyczep i naczep do samochodów ciężarowych. Za sterami nowo powstałej spółki staje jego syn Helmut Fliegl. Obecnie ten dział grupy Fliegl ma aż 4 zakłady produkcyjne. Sztandarowym produktem oprócz tradycyjnych naczep typu firana, wywrotka, są naczepy z system zsuwania ładunku ASW ze specjalnie izolowanymi ścianami do transportu gorącego asfaltu.
To jedyny sprzęt, który sprawdza się podczas budowy nowych dróg w tunelach. W zakładzie produkcyjnym w Triptis powstają także przyczepy do przewozu bel, niskopodwoziowe do transportu maszyn rolniczych i budowlanych oraz niskopodwoziowe naczepy do ciężarówek.
Kolejny ważny moment w rozwoju grupy Fliegl to rok 1993 kiedy Josef Fliegl senior otwiera kolejny zakład produkcyjny, tym razem w miejscowości Abda na Węgrzech, w pobliżu z austriacka granicą. Nowy zakład zajmuje się produkcja komponentów do maszyn rolniczych, budowlanych i komunalnych. Nowa fabryka ma przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji maszyn. Produkcję uruchomiono w halach przekraczających powierzchnię 4 ha, powierzchnia całego zakładu to 35 ha.
Zobacz także: Jakie przyczepy najchętniej kupują rolnicy?
Produkcja maszyn cały czas zwiększała się. Zakład produkcyjny w Kastl, gdzie mieściło się gospodarstwo rodzinne pękał w szwach. W 1996 roku założyciel firmy kupuje działkę o powierzchni 9 ha w pobliskim Töging. Zostaje uruchomiona linia do produkcji przyczep rolniczych i wozów asenizacyjnych, linia montażowa ma imponującą długość 450 m.
Innowacyjny system zsuwania ładunku
Trzy lata później, dokładnie w 1999 roku Josef Fliegl senior prezentuję po raz pierwszy koncepcje przyczepy z przesuwną ścianą i systemem zsuwania ładunku. Maszyna została nagrodzona srebrnym medalem targów Agritechnica. Jak mówi konstruktor to właśnie przyczepa z systemem zsuwania ładunku była najbardziej innowacyjną maszyną, która dała firmie najwięcej wiatru w żagle. W tym czasie zakład produkcyjny w Kastl został przekształcony w spółkę Fliegl Agro-Center, która zajmuje się sprzedażą maszyn, części zamiennych i serwisem. W zakładzie produkowana jest szeroka paleta osprzętu do ładowaczy czołowych i różnych ładowarek.
Rok później spółka Fliegl Agro-Center uruchamia sklep internetowy. Zimą 2000 roku przyczepa z systemem zsuwania ładunku przechodzi testy na lotnisku w Monachium. Dzięki innowacyjnej konstrukcji możliwe było zagęszczanie śniegu przesuwną ścianą. W efekcie innowacyjna przyczepa zastępuje w pracy 3 tradycyjne wywrotki. W 2002 roku firma prezentuje adapter do rozrzucania obornika, który rozszerza zastosowanie przyczep z systemem zsuwania ładunku. Obecnie producent oferuje szeroką ofertę przystawek do przyczep ASW, co powala wykorzystywać je przez cały sezon w rolnictwie.
Zmiana pokoleń, stery przejmuje Josef Fliegl junior
W 2005 roku, w 30-rocznicę założenia firmy Fliegl Maschinenbau GmgH zostaje ona przekształcona w spółkę Fliegl Agrartechnik. W tym czasie następuje zmiana pokoleniowa w firmie, za sterami nowej spółki staje syn konstruktora Josef Fliegl junior. Josef Fliegl senior wycofuje się z zarządu i skupia się wyłącznie na rozwoju i wdrażaniu nowych produktów.
W 2006 roku firma Fliegl wkracza w nowy obszar działalności: rusza produkcja urządzeń i wyposażenia instalacji do produkcji biogazu. Dynamicznie rozwija się produkcja wozów asenizacyjnych, fabrykę opuszcza pierwszy wóz o pojemności 30 m3.
W 2008 roku powstaje kolejna spółka grupy Fliegl, która skupia się na produkcji i rozwoju maszyn i urządzeń do branży budowalnej i komunalnej. Na czele firmy staje z kolejny z synów założyciela firmy tj. Martin Fliegl. Również w tym roku w rodzinnej lokalizacji w Kastl powstaje nowe centrum sprzedaży i dystrybucji Fliegl Agro-Center.
Nowa siedziba Fliegl Agrartechnik
Firma nieustannie rozwija się. W 2012 roku siedziba firmy zajmującej się produkcją przyczep rolniczych i wozów asenizacyjnych przeniesiona zostaje do nowej lokalizacji w miejscowości Mühldorf. Produkowane są tam do dziś przyczepy z systemem zsuwania ładunku ASW, wozy asenizacyjne i różne wywrotki. Oficjalne otwarcie nowej fabryki nastąpiło w 2013 roku.
Rolnictwo zmienia się w dynamicznym tempie. Rolnicy na całym świecie muszą transportować towary na coraz dłuższe dystanse. W firmie Filegl powstaje specjalna komórka, która zajmuje się rozwojem i produkcją pojazdów transportowych do ciężarówek. Powstają wydajne zestawy do transportu rolniczego na podstawie samochodów MAN.
Przejęcie Brochard
W 2019 roku Fliegl przejmuje francuskiego producenta Brochard. Dzięki tej inwestycji Fliegl oprócz rozrzutników na przyczepach ASW oferuje teraz rozrzutniki z tradycyjnym przenośnikiem podłogowym. W 2022 roku fima Fliegl zakupuje od firmy Claas prawa do produkcji przyczep zbierających Cargos. Rok później w pobliskim Krichdorf rusza produkcja przyczep Cargos do zbioru zielonki. Fabryka zostaje uruchomiona w parku technologicznym z halami o powierzchni ponad 7 ha, które są własnością rodziny Fliegl. Do produkcji przyczep wykorzystywana jest niewielka część hal, reszta jest wynajmowana dla innych firm. Na czele kolejnej spółki Fliegl, która zajmuje się produkcją maszyn do zbioru zielonek staje syn Josefa Fliegl juniora, tj. Anderas Fliegl.
W 2024 roku Fliegl kupuje 51% udziałów w firmie Stapel, która zajmuje się produkcją specjalistycznych wozów asenizacyjnych do firm komunalnych. To co wyróżnia maszyny tej firmy to hydraulicznie uchylany tylny właz beczki. Poza tym firma Stapel produkuje także zaawansowane beczki do gnojowicy dla rolnictwa. W jej portfolio znajduje się beczka typy tzw. gęsia szyja do ciągników Claas Xerion. Zestaw wyposażony jest ramię zasysające montowane z przodu ciągnika o średnicy aż 10 cali!
Przejęcie Kaweco
W styczniu 2025 rodzinna firma przejmuje holenderską firmę Kaweco. Dzięki tej inwestycji oferta rodzinnej firmy zostaje rozszerzona o ładowarkę przegubową. Jej produkcja odbywa się w halach w miejscowości Krichdorf.
W tym roku w Mühldorf firma Fliegl wybudowała nowoczesny, w pełni zautomatyzowany magazyn części zamiennych, które wysyłane są do klientów. Od czerwca br. rozpocznie się zapełnianie magazynu, oficjalnie inwestycja ma ruszyć pełną parą jesienią br.
Fliegl dziś w liczbach
Cała grupa Fliegl zatrudnia obecnie ponad 1400 pracowników. W ramach grupy działa 7 niezależnych spółek, wszystkie są w 100% w rękach członków rodziny Fliegl. W 2024 roku fabryki Fliegl opuściło ponad 4700 szt. różnych przyczep rolniczych i wozów asenizacyjnych, ponad 4000 przyczep i naczep do samochodów ciężarowych i ponad 20 tys. drobnych urządzeń, tj. różnego osprzętu do ładowaczy i ładowarek rolniczych, sprzętu dla branży leśnej i budowlanej. W sumie maszyny i urządzenia Fliegl produkowane są w aż 12 zakładach produkcyjnych.
