StoryEditor

Szybka zmiana masy – balastowanie ciągnika

Uniwersalność ciągnika polega na tym, że powinien zapewniać dobry uciąg podczas ciężkich prac uprawowych i być stosunkowo lekki do lżejszych prac transportowych i pielęgnacyjnych. Rozwiązaniem jest balastowanie ciągnika.

01.06.2025., 10:00h

Niestety, dociążanie wyłącznie przedniej osi obciążnikiem zawieszanym na TUZ nie jest wystarczające, konieczne jest montowanie obciążników, które zwiększą trakcję tylnej osi, najczęściej w kołach. Niestety ich demontaż i ponowny montaż wymaga sporego nakładu pracy, więc wielu rolników ich nie demontuje.

Zobacz także: Nowa prasoowijarka od firmy Krone? Co wiemy o tajemniczej maszynie?

EZ Ballast

Rozwiązaniem tych problemów jest zawieszany hydraulicznie pod ciągnikiem obciążnik EZ Ballast, oferowany w ciągnikach John Deere. To rozwiązanie, które do niedawna dostępne było wyłącznie w ciągnikach serii 7R, będzie teraz oferowane również w ciągnikach serii 6R (tylko dwa modele 6R 230 i 6R 250).

Decydując się na EZ Ballast bardzo szybko i wygodnie zmieniamy masę ciągnika o 1700 kg. Z zamontowanym obciążnikiem rozkład masy zmienia się do 40% na przednią i 60% na tylną oś. John Deere informuje, że obciążnik EZ Ballast (łącznie 1900 kg wraz z mocowaniem) jest jedynie o 16 tys. zł droższy od obciążników o łącznej masie 2000 kg, montowanych na przedni TUZ i tylne koła.

image

Premiera polskiego ciągnika Kraft CK450C. Czym się wyróżnia ten model?

Dawid Konieczka
Autor Artykułu:Dawid Konieczka

redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
05. grudzień 2025 10:15