StoryEditor

XIV Konferencja KIB Biopaliwa transportowe już za nami!

Tradycyjnie już coroczne konferencje biopaliwowe przyciągają licznych zwolenników biopaliw transportowych i są platformą do wymiany doświadczeń oraz aktualizacji wiedzy w zakresie rozwoju tego sektora. Tym razem orędownicy i producenci biopaliw spotkali się w Nałęczowie.

29.09.2025., 16:33h

Krajowa Izba Biopaliw już po raz czternasty zorganizowała branżowe spotkanie przedstawicieli biznesu, polityki i nauki, których łączy działalność na rzecz rozwoju biopaliw. A że najważniejszym konsumentem paliw są różne formy transportu, to KIB szczególny nacisk kładzie się na dalszy rozwój biopaliw w transporcie. Po raz kolejny top agrar Polska był także Patronem medialnym konferencji.

Mocne otwarcie

Konferencję prowadziła Jolanta Kamińska redaktorka naczelna " Magazynu Biomasa",

image
Jolanta Kamińska z Magazynu Biomasa prowadzi konferencję Biopaliwową
FOTO: Urban

 

a otworzył Prezes KIB Zygmunt Gzyra, który już na początku podzielił się z licznie zgromadzonymi uczestnikami refleksją. – Konferencja stała się stałym elementem życia branży biopaliw, bo zawsze chcemy trzymać rękę na pulsie, a poruszane w trakcie tej konferencji tematy są swoistym lustrem otaczającej nas rzeczywistości – od mocnego otwarcia rozpoczął prezes KIB.

Stwierdził on także, że tegoroczna edycja w sporej mierze porusza się wokół podobnej tematyki jak przed rokiem, ale nowa jest postawa wokół tych problemów, wskazując na nieoczywiste i w jego ocenie wręcz sprzeczne z przyjętą w Unii ścieżką dochodzenia do dekarbonizacji transportu, działania KE.

Polityka KE sprzeczna z założeniami niezależności energetycznej

Ten wątek pojawiał się także później w "Debacie Ministrów", w której udział wzięli:

  • Stefan Krajewski, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
  • Konrad Wojnarowski, Wiceminister Energetyki
  • Marek Zagórski, były Minister Cyfryzacji i niedawny Prezes KGS SA
  • oraz Krzysztof Hetman, Poseł do Parlamentu Europejskiego
image
Debata Ministrów na konferencji KIB
FOTO: Urban

Znamiennym jest i jest to wyraźny efekt grupowy towarzyszący konferencji biopaliwowej, która integruje środowisko polityczne i biznesowe wokół wspólnej nadrzędnej, że w wypowiedziach wielu polityków pojawiał się bardzo podobny element niejasności, czy wręcz zaskoczenia działaniami KE, nie idącymi w ślad za jej nadrzędnymi założeniami.

– Okazuje się, że obecne działania są nawet sprzeczne z samymi założeniami KE. Wspólna Polityka Rolna zmierza do zwiększenia produktywności, a płacimy pieniądze za to żeby rolnik mniej produkował. To nie ma kompletnie sensu. Z jednej strony zastanawiamy się jak wykorzystać zasoby rolnictwa, a z drugiej zastanawiamy się ja tę produkcję ograniczyć – mówił Marek Zagórski.

Na wspólny budżet dla wielu gałęzi zwracali uwagę Minister Stefan Krajewski i Europoseł Krzysztof Hetman, który zauważył, że kompletnym nieporozumieniem jest stosowanie takiego samego podatku dla wszystkich nośników energii i objęcie takimi samymi stawkami biopaliw kopalnych, jak i surowców odnawialnych

Zwracano uwagę, że KE jasno stwierdza, że nieodwołalnie zmierzamy ku niezależności energetycznej, a jednocześnie swoimi decyzjami z zakresu umów z Mercosur, czy choćby rozmów z USA dotyczących bezcłowego handlu etanolem z UE tę niezależność niszczymy.

Zmiany już następują

Zmiany w sposobach zasilania transportu drogowego, ale i rosnące wykorzystanie biopaliw na potrzeby transportu lotniczego i morskiego były wiodącymi wątkami poruszanymi na konferencji.

Już sam wykład wprowadzający, który zaprezentował Richards Skeltins z MR2 Experst na temat: " Nadchodzi zmierzch diesla i benzyny? Trendy i perspektywy przed rynkiem paliw transportowych w regionie CEE", a zwłaszcza znak zapytania postawiony przez autora przy pierwszym zdaniu miał na celu pokazać, że w rozwoju biopaliw wciąż wiele jest niejasności.

image
Richards Skeltins, MR2 Experts na konferencji KIB
FOTO: Urban

Okazuje się bowiem, że o ile udział benzyny w transporcie drogowym począwszy od roku 1990 stale spada, to udział diesla (z niewielkimi domieszkami biokomponentów) dynamicznie wzrastał do 2015 r., a potem się zatrzymał i w ostatnim czasie nawet zaczął lekko spadać. W tę lukę zaczęły coraz śmielej wchodzić paliwa z surowców odnawialnych i biopaliwa. To powoduje także istotne zmiany w transporcie indywidualnym.

– W okresie styczeń-lipiec 2025 r. wśród nowo rejestrowanych samochodów 34,7% stanowiły hybrydy silnika spalinowego i elektrycznego, a tylko 28,3% samochody napędzane silnikami benzynowymi. 15,6% nowych rejestracji to były elektryki, a 9,5% diesla. Całą ilość uzupełniało 8,6% hybryd plug in, a 3,3% pojazdy z jeszcze innymi źródłami zasilania – prezentował Richards Skelins

W podobnym nurcie myślowym zmierzały prezentacje dotyczące perspektyw rynku biopaliw oraz potencjale ich rozwoju.

Nowe sposoby wykorzystania

Odrębna sesja poświęcona była rodzącym się nowym sposobom wykorzystania biopaliw, które nabierają coraz wiekszej wagi w rozliczaniu redukcji GHG i zarządzaniu polityką energetyczną kraju.

Na temat: "Rola sektora rolniczego w produkcji paliwa lotniczego (SAF) i budowie systemu energetycznego UE" – mówił Chad Edwards, ekspert Corteva Agriscience Poland Sp. z o.o.

Natomiast temat "Wyzwania związane z dywersyfikacją paliw żeglugowych na OZE z perspektywy zarządcy infrastruktury portowej" – omawiała Natalia Dąbrowska, z Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Biopaliwa, a przepisy

Mieliśmy także cykl zagadnień prawnych związanych z pomiarami ilości i założeń wynikających z dekarbonizacji RED 3 w obszarze transportu. Tutaj jak zwykle mogliśmy liczyć na porady i prezentacje dwóch kancelarii.

Temat "Wpływ poszczególnych obowiązków dekarbonizacyjnych UE na trajektorię cen paliw transportowych: drogowych, lotniczych i żeglugowych" mówili przedstawiciele Kancelarii Doradztwa Podatkowego Rutkowski i Wspólnicy (KDCP).

Natomiast "Nowe obowiązki w praktyce wynikające z unijnych rozporządzeń dotyczących transportu morskiego i paliw lotniczych" omówili przedstawiciele firmy Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe.

A że branża biopaliwowa, co rusz spotyka się z nowymi przepisami wynikającymi z wdrażania dyrektyw zrównoważonego rozwoju, to poruszany był także temat aktualizacji dotyczących obliczania emisji GHG.

Tutaj jak zwykle mogliśmy liczyć na niezawodny Instytut Nafty i Gazu, który reprezentowała dr Delfina Rogowska z KZR INiG System, ale pojawił się ze swoja prezentacją przedstawiciel innego dobrze znanego w Polsce systemu Peters Jurgens z REDcert GMBH.

Na różnice w systemach liczenia emisji surowców i analizy ich wpływu na ceny paliw wskazali w swej prezentacji szefowie REX Solusions s.r.o.

Wdzięczne biopaliwa

Żadna inna branża nie napotykała na swojej drodze tak wielu przeszkód. Może dlatego właśnie, że biopaliwa rolnicze chcąc się rozwijać muszą iść w parze, a często wręcz kreować powstawanie nowych przepisów.

Branża ta za długoletnią współpracę odwdzięcza się wyróżnieniami w postaci bardzo interesujących statuetek, które wręczali Zygmunt Gzyra prezes KIB i Adam Stępień dyrektor KIB.

image
Honorowe Statuetki KIB
FOTO: Urban

Tym razem w gronie wyróżnionych byli:

  • Stefan Krajewski, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • Miłosz Motyka, Minister Energii
  • Wiktor Szmulewicz, prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych
  • Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach

Wszystkim wyróżnionym gratulujemy.

Eksperci wróżą przyszłość

Swoistym podsumowaniem konferencji był panel dyskusyjny ekspertów zatytułowany Biopaliwa 2030: perspektywa Europy Środkowo-Wschodniej, panel poprowadził dyrektor KIB Adam Stępień. Natomiast zwieńczeniem całej konferencji stało się podpisanie wspólnej deklaracji branży biopaliwowej. 

image
Uczestnicy panelu ekspertów na konferencji KIB
FOTO: Urban
image
Panel ekspertów na konferencji KIB
FOTO: Urban
image
Wspólna deklaracja biopaliwowców 1
FOTO: Urban
image
Wspólna deklaracja biopaliwowców2
FOTO: Urban
image
Wspólna deklaracja biopaliwowców3
FOTO: Urban

W trakcie dwudniowej konferencji nie zabrakło też czasu na indywidualne rozmowy, które zdaniem organizatorów są nieodłączną częścią tych corocznych spotkań.

image
XIV konferencja Biopaliwa transportowe
FOTO: Urban

image
Spotkania biznesowe przy kawie na konferencji KIB
FOTO: Urban

oprac. Juliusz Urban

Juliusz Urban
Autor Artykułu:Juliusz Urbanekspert ds. rynku zbóż top agrar Polska, doktor agronomii UP i absolwent MBA UE we Wrocławiu, wiele lat zarządzał skupem u dużego dystrybutora, był prezesem firmy przetwórstwa rzepaku, miał także własną firmę brokerską.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
04. grudzień 2025 21:11