StoryEditor

Mniej kurzu na drogach

Tumany kurzu wznoszące się na drogach, także śródleśnych i polnych po przejeździe różnych pojazdów czy maszyn, to dość dokuczliwy efekt. Można to zjawisko ograniczyć, stosując na ich nawierzchnię chlorek wapnia.
19.07.2019., 16:07h
Chlorek wapnia, oferowany m.in. przez firmę Ciech, może być przydatny także w rolnictwie, bowiem dróg nieutwardzonych w obrębie gospodarstw nie brakuje. Chlorek wapnia wchłania wilgoć z powietrza, tworząc bezbarwną ciecz, odporną na parowanie. Przenika ona w głąb powierzchni drogi, powlekając i wiążąc drobiny pyłu. Działanie to powoduje także stabilizację dróg, także asfaltowych, a w nieutwardzonych sprzyja ich zagęszczeniu. Zdaniem producenta ogranicza on wytwarzanie kurzu na drogach, w tym nieutwardzonych, placach i podwórkach, ma też znacząco zmniejszyć koszty ich utrzymania. Zmniejsza również tworzenie się wybojów i kolein, a zatem także częstość ich konserwacji i regeneracji.

Produkt może być rozprowadzany na powierzchniach na sucho lub na mokro (30–35-proc. roztwór). W wersji na mokro dawka wynosi 1,2–1,8 l/m2. Przygotowanie 1 l roztworu 30-proc. wymaga odmierzenia 0,5 kg CaCl i rozpuszczenia go w odmierzonej porcji zimnej wody. Dawka dla opcji na sucho to 0,6–1 kg/m2 CaCl. Co ważne jest, zdaniem producenta, produktem przyjaznym dla środowiska i przy odpowiednim użyciu nie wykazuje negatywnego wpływu na rośliny i zwierzęta. Do rozprowadzania chlorku wapnia w postaci roztworu można wykorzystać polewaczki lub opryskiwacze, a w formie płatków – solarki i rozsiewacze do nawozów sypkich czy granulowanych. W sprzęcie rozprowadzającym nie powinno być natomiast elementów wykonanych z aluminium.
[bie]
Janusz Biernacki
Autor Artykułu:Janusz Biernackiredaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie uprawy i nawożenia roślin.
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
25. kwiecień 2024 12:09