StoryEditor

Rolniczy Handel Detaliczny – nie utrudniać i nie przeszkadzać producentom

Rolniczy handel detaliczny to przede wszystkim pasja i szansa dla mniejszych gospodarstw. Ludzie, którzy tworzą produkt niszowy, sprzedają jakość, niepowtarzalność i historię. A zarabiają tylko przy okazji.
12.01.2024., 09:48h
Z tego artykułu dowiesz się:
  • Nie tylko intensyfikacja produkcji
  • Rolniczy handel detaliczny
  • A może produkty eko?
  • Gdzie tu sens?
  • Pasjonaci, którym się udało
  • Jak zacząć produkcję RHD?
  • Dystrybucja i… edukacja
  • Ułatwić produkcję
  • Trend rosnący 
  • Zielony (NIE)Ład
  • Bez łatwych rozwiązań

W Polsce (ale też w UE) mocno spada liczba gospodarstw. Najczęściej wygląda to podobnie – starsi odchodzą na zasłużony odpoczynek, a młodzi nie chcą już ciężko pracować. Tam, gdzie gospodarstwo jest rozwinięte i doinwestowane, najczęściej (choć i tu są wyjątki) problemów z następcami nie ma. Gorzej z tymi, którzy z różnych względów nie rozwinęli się. To przede wszystkim ci, którzy mają mało zwierząt i niewielki areał, rezygnują z rolnictwa. Niestety, w branży mlecznej jest to ściśle związane z rynkową ceną mleka – w przypadku dołka na rynku ci mniejsi zawsze są pokrzywdzeni – w wielu mleczarniach znaczącą pozycję w cenniku odgrywa dopłata za ilość dostarczanego mleka. Mniejsi są tego bonusu pozbawieni. W takim okresie łatwiej o rezygnację z hodowli. Ale… Czy tak musi być zawsze? Czy dla małych gospodarstw nie ma żadnych alternatyw? I czy RHD to tylko szansa dla małych? Nad tym problemem wspólnie zastanawiali się Łukasz Wyrzykowski z IFCN (organizacji monitorującej rynek mleka), Sylwester Wańczyk ze Stowarzyszenia Serowarów Farmerskich i Zagrodowych oraz Jacek Klimza z Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego.

Nie tylko intensyfikacja produkcji

W okresie rosnących kosztów naturalną odpowiedzią rynku jest zwiększenie produkcji i cięcie kosztów.

– To nie jest strategia dla wszystkich – ostrzegał Łukasz Wyrzykowski, dodając, że wszystko zależy od kraju i od regionu. Intensyfikacja jest najczęściej wybierana, ale to nie jest jedyne wyjście. Chcąc nie chcąc jesteśmy częścią rynku światowego. Mając wiedzę, że w przyszłości mleka będzie brakować na poziomie kraju podejmujemy decyzję, czy chcemy być importerem, czy eksporterem białego surowca. Oczywiście – zawsze większe fermy będą nadawały ton i będą wyznaczały trendy. Ale zadbać trzeba też o mniejsze – tylko z sensem przekazując tam wiedzę i know-how, dając dostęp do inwestycji i kapitału. Nie zawsze intensyfikacja się opłaca – gdy nie ma możliwości rozwoju i traci się płynność finansową, robi się z tego samobójczy biznes. Czasem więc warto poprzestać na mniejszym

Rolniczy handel detaliczny

Rolniczy handel detaliczny (RHD) to jedna z form handlu detalicznego z odrębnymi uregulowaniami w zakresie nadzoru organów urzędowej kontroli żywności oraz z preferencjami podatkowymi. Rolnik może w ramach RHD przetwarzać i zbywać wytworzoną żywność.

Wprowadzony w 2017 r. RHD był długo oczekiwanym rozwiązaniem – formą pośrednią między sprzedażą bezpośrednią (wyłącznie produktów nieprzetworzonych – mleko, śmietana, mięso) a działalnością MOL (marginalna, ograniczona, lokalna), bardzo wymagającą pod względem prawnym i organizacyjnym.

Gospodarstwa rodzinne mogą rozpocząć działalność w ramach RHD po uprzedniej rejestracji (min. 30 dni przed rozpoczęciem działalności, bez obowiązkowego zatwierdzenia) u powiatowego lekarza weterynarii (produkty pochodzenia).

Warunki prowadzenia RHD

Żywność musi zawierać co najmniej jeden składnik pochodzący w całości z własnej uprawy, hodowli lub chowu.

Sprzedaż odbywa się z zachowaniem limitów wskazanych w rozporządzeniu oraz limitu przychodów z takiej sprzedaży do kwoty 100 tys. zł, o ile producent chce korzystać z preferencji podatkowych.

Produkcja i zbywanie żywności w ramach rolniczego handlu detalicznego nie mogą być co do zasady dokonywane z udziałem pośrednika. Wyjątek stanowi tutaj możliwość udziału pośrednika w zbywaniu żywności pochodzącej z RHD podczas wystaw, festynów, targów lub kiermaszy, organizowanych w celu promocji żywności.

A może produkty eko?

Mleko eko, a może sienne? Wielu hodowców, patrzących na to, co dzieje się ostatnio na rynku, zastanawia się nad konwersją. Ale czy rzeczywiście produkty niszowe się sprzedają?

Pozostało 78% tekstu
Ten artykuł jest dostępny w Strefie Premium.
Czytaj i oglądaj bez ograniczeń! Zyskaj dostęp do Strefy Premium już za 19,90 zł za pierwszy miesiąc. Dla prenumeratorów dostęp gratis po zalogowaniu
Prenumeratorzy top agrar Polska mogą korzystać ze Strefy Premium za darmo! Kliknij, by dowiedzieć się, jak się zarejestrować.
Mira Wieczorek
Autor Artykułu:Mira Wieczorek
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
25. kwiecień 2024 17:41