Na Wielkopolskiej Gildii Rolno-Ogrodniczej magia świąt zagościła już 16 listopada, a to za sprawą bożonarodzeniowej gali florystycznej. To ponadmiesięczne wyprzedzenie jest w branży florystycznej konieczne. Tutaj właściciele kwiaciarni (głównie właścicielki) czerpią garściami inspiracje z najbogatszego źródła – polskich mistrzów florystyki. A także – niemal wszystkie wykorzystane w pracach elementy są dostępne na wielkopolskim rynku hurtowym.
Podczas gali zaprezentowano wianki adwentowe, kompozycje świąteczne, sylwestrowe, bukiety świąteczne dla Adama i Ewy, świąteczne bukiety ślubne, dekoracje stołów. Konstrukcje do niewielkich pomieszczeń, przez standardowe, do dużych prac przeznaczonych np. do hotelowego lobby.
Jedna z nowoczesnych kompozycji świątecznych autorstwa Stefanii Początek – połączenie roślin żywych (w przewadze) z zasuszonymi. Praca wykonana w płaskim naczyniu z biogąbką (kolor brązowy) na stelażu z wikliny. W centrum różowa protea, biało-zielone anturium, podbarwiony liść strelicji, liście paproci zanokcicy. Obok anturium haworsja. Wypełnieniem są zielone pędy araukarii i gwiazdki z zasuszonej kory brzozowej. Dodatkowy, drobny akcent różowy stanowi kwiatostan neriny, biały – cantedeskii. Nie mogło też zabraknąć wszechobecnej w kompozycjach sosny wejmutki.
Naturalistyczny wieniec adwentowy z czterema świecami na gąbce florystycznej z wiankiem faszyny i pędami cyprysika. Do dekoracji Stefania Początek wykorzystała też szyszki, gwiazdki z kory, susz egzotyczny, orzechy laskowe, suche pędy rdestu Auberta i pojedyncze, mleczne bombki.
Kompozycja adwentowa Moniki Lis w szklanym naczyniu z 24 świecami i żywymi, białymi gwiazdami betlejemskimi. Dno naczynia i górna część kompozycji wypełnione suszem egzotycznym. Lekkość struktury i zimowy charakter uzyskano dzięki bielonym pędom szparaga pierzastego, potocznie zwanego plumosusem (Asparagus setaceus), przeżywającego obecnie prawdziwy renesans.
Rustykalny wianek z faszyny działający na wszystkie zmysły. Za sprawą pierników i lasek cynamonu jest też smaczny i pachnący. Naturalistyczny charakter podkreślają szyszki, susz egzotyczny, suszone pomarańcze i pęknięte torebki nasienne bawełny. W tej kompozycji, dzięki metalowym dzwoneczkom, nie zapomniano też o zmyśle słuchu. Pęd oplatający wianek do złudzenia przypominający pęd winobluszczu jest sztuczny z zatopionym drutem, dającym nieograniczone możliwości formowania.
Propozycja świąteczna w naczyniu szklanym ze zwartnicami (Hippeastrum), których cebule zostały zawoskowane (zabezpieczenie przed utratą wody). Okalający wianek i „choinki“ powstały z kreszowanego (zgniatanego i formowanego) drutu i misternie zaklinowanych w nim igieł sosny z pozostawioną piętką. Umieszczone w środku bombki bez zawieszek stanowią naczynia wypełnione wodą dla drobnych kwiatów fiołka alpejskiego.
Podobna technika – osadzanie sosnowych igieł w kreszowanym drucie – została zastosowana w dekoracji metalowych szkieletów choinek.
Śnieżna kompozycja z czterech metalowych obręczy owiniętych postrzępioną poliuretanową pianką do pakowania. Zawieszone, odwrócone, puste w środku pędy zwartnicy (Hippeastrum) poprzez wypełnienie wodą tworzą naczynia same dla siebie. Dodatkowym zielonym akcentem są pędy wejmutki – konsekwentnie zawieszone „do góry nogami“.
Zobacz także: Skąd się wziął wigilijny karp?
Przykład wykorzystania choinkowych czubów jako wazonów dla anturium. Kuliste elementy to barwione kwiatostany kraspedii. Poniżej srebrzone pędy szparaga pierzastego, potocznie zwanego plumosusem.
Propozycja Elżbiety Bujak wykorzystania ażurowego naczynia z modnego drewna tekowego ze świecami ledowymi i drewnianymi gwiazdkami. Materiał roślinny stanowią kwiaty storczyka cymbidium i pędy sosny wejmutki.
Nietypowa choinka – styropian oklejony ułożonymi dachówkowato łupinami orzechów pistacjowych i peryferyjnie bombkami plus minimalistyczny pęd sosny wejmutki.
Do stworzenia tej kompozycji wykorzystano kulę z szarej gąbki florystycznej, parafinę (niedopałki świec), storczyk falenopsis, szyszki, liście magnolii i pędy wejmutki.
W tej prezentacji dominują elementy naturalne, m.in. kortenowe domki i gwiazdki. Materiał roślinny: cyprysik, skimia, srebrny kalocefalus, skrzydłokwiat, ciemiernik biały, szlumbergera (zwana potocznie grudnikiem) oraz hiacynty o zawoskowanych cebulach.
Świąteczny bukiet dla Ewy w kształcie stożka.
Bukiet dla Adama.
Dekoracja stołu zaproponowana przez Stefanię Początek z cyklamenami w roli głównej.
Monika Lis umieściła na stole chryzantemowe kule korespondujące kolorystycznie z bombkami.
W tej kompozycji sylwestrowej zastosowano szparag pierzasty (plumosus) barwiony na czarno.
Bukiet ślubny w formie mufki zakładanej na jedną lub dwie ręce.
Bukiet ślubny z kwiatostanami anturium, neriny i storczyka Vanda.
Górna i dolna strona bukietu. Lista zastosowanych roślin: brunia, szparag modrzewiowy (Asparagus umbellatus), trawa drżączka, ruskus, nerina, owoce dziurawca ‘Magical White‘, storczyki cambria i falenopsis.
fot. Katarzyna Wójcik
