Dni Pola Krajowej Grupy Spożywczej w Sobiejuchach, organizowane z udziałem plantatorów buraka cukrowego oraz partnerów Grupy, były okazją do prezentacji wyników kampanii cukrowniczej, zaprezentowania nowych odmian oraz rozmów o przyszłości sektora.
Podczas rozmowy z prezesem KGS Leszkiem Świętochowskim Karol Bujoczek, dyrektor wydawniczy AgroHorti Media pytał m.in. o plany KGS na najbliższą przyszłość i perspektywy rozwoju w kontekście zwiększonego importu cukru na rynek UE. Prezes Świętochowski podkreślił, że buraki cukrowe i produkcja cukru stanowią obecnie blisko 70% obrotów Grupy, a segment ten ma kluczowe znaczenie zarówno dla przetwórstwa, jak i dla pozycji KGS na rynku.
Rynek cukru w Polsce
– Obecny rynek cukru jest bardzo konkurencyjny, dlatego przede wszystkim chcielibyśmy utrzymać obecny poziom produkcji przy podnoszeniu poziomu jakości cukru. Chcemy zdobywać kolejne rynki cukrem klasy premium, który może konkurować z cukrem trzcinowym, produkowanym znacznie taniej – mówił prezes Świętochowski.
Krajowa Grupa Spożywcza produkuje rocznie około 1,1 mln ton cukru i odpowiada za ok. 40% krajowego rynku. Prezes zaznaczył, że w całej UE produkuje się 16 mln ton cukru, więc KGS jest graczem ważnym, ale nie dominującym. Natomiast spożycie cukru na rynku unijnym jest stabilne przy zwiększonym imporcie, dlatego szansy na rozwój należy upatrywać w ekspansji na rynki zewnętrzne.
– Perspektywy dynamicznego rozwoju są na rynkach globalnych, gdyż globalne spożycie cukru na osobę jest jeszcze niewielkie w stosunku do konsumpcji w krajach Unii Europejskiej. I tutaj przede wszystkim szukałbym szansy dla polskiego cukrownictwa - stwierdził prezes Krajowej Grupy Spożywczej.
W materiale wideo poniżej dostępna jest cała rozmowa z prezesem KGS.
