StoryEditor

Rekompensata za „nie te” nasiona

Pytanie: Kupiłem nasiona cebuli, ale po wykiełkowaniu okazało się, że ok. 20% to inny gatunek niż zakupiony. Na polu wyrosły więc dwa różne, zmieszane ze sobą rodzaje cebuli. Z tego powodu przed sprzedażą muszę ponieść dodatkowe koszty związane z segregowaniem. Czy należy mi się w związku z tym rekompensata? Od kogo?
14.06.2016., 10:06h

Odpowiedź: Oczywiście, rolnik może reklamować nasiona, jeśli nie mają cech, o istnieniu których zapewniał sprzedawca lub gdy są niezgodne ze specyfikacją przedstawioną przez producenta. Również Czytelnik, w sytuacji, gdy zakupione nasiona są niejednolite, może zgłosić reklamację sprzedawcy. Należy jednak pamiętać o kilku podstawowych sprawach. Po pierwsze, reklamację należy zgłosić niezwłocznie po wykryciu, że nasiona są niewłaściwe. W ten sposób można uniknąć lub zminimalizować straty – np. jeszcze podczas siewu sprzedawca może wymienić wadliwy towar na nowy. Zwlekanie ze zgłoszeniem wad może z kolei zadziałać na niekorzyść rolnika...

Przykładowo, w sytuacji, gdy możliwa byłaby wymiana towaru na nowy, zwlekając ze zgłoszeniem do zbiorów rolnik naraża się na zarzut, że poniesionych szkód dałoby się uniknąć, gdyby nie jego zwłoka.

Należy pamiętać, że zgłoszenie winno być pisemne. Najlepiej, by sprzedawca osobiście pokwitował odbiór pisma (należy poprosić o adnotację o odbiorze i jego dacie na kopii reklamacji). Można również pismo wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Do reklamacji konieczne...

Pozostało 59% tekstu
Ten artykuł jest dostępny w Strefie Premium.
Czytaj i oglądaj bez ograniczeń! Zyskaj dostęp do Strefy Premium już za 19,90 zł za pierwszy miesiąc. Dla prenumeratorów dostęp gratis po zalogowaniu
Prenumeratorzy top agrar Polska mogą korzystać ze Strefy Premium za darmo! Kliknij, by dowiedzieć się, jak się zarejestrować.
Andrzej Sawa
Autor Artykułu:Andrzej Sawa
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
29. kwiecień 2024 11:37