StoryEditor

KSeF – jak przebiega nadawanie uprawnień w systemie?

W zawiązku z niedalekim wprowadzeniem systemu fakturowania KSeF dobrze jest zapoznać się z wieloma aspektami wdrożenia do tego procesu. Czy nadawanie uprawnień to zadanie skomplikowane?

12.08.2025., 11:40h

Krajowy System e-Faktur, czyli KSeF, to rewolucja w zakresie wystawiania i zarządzania fakturami umożliwiająca wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych w obrębie jednego systemu. To zupełnie nowy sposób przekazywania faktur między osobą wystawiającą ją a odbiorcą. W tym systemie faktura sprzedaży zostaje wysłana do KSeF, odbiorca natomiast sam musi ją sobie pobrać. Faktura ta występuje w formie pliku.

Dzięki takiemu rozwiązaniu Ministerstwo Finansów może monitorować faktury wystawione przez polskich podatników.

System KSeF 

Całą przygodę z nowym sposobem fakturowania rozpoczyna uwierzytelnienie się w systemie za pomocą podpisu zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub pieczęci kwalifikowanej. Może dokonać tego przedsiębiorca albo osoba lub podmiot wskazany przez przedsiębiorcę.

Obowiązek wystawiania faktur w KSeF nastąpi od:

  • lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł,
  • 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

Zobacz także: Kwestia daty wystawienia faktury w systemie KSeF – o czym trzeba pamiętać?

KSeF jest skierowany do dość sporej grupy odbiorców, jak:

  • podatnik np. jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka, grupa VAT czy jednostka samorządu terytorialnego,
  • podmioty wskazane przez podatnika np. biuro rachunkowe,
  • organy egzekucyjne, komornicy sądowi,
  • osoby fizyczne wskazane przez podmioty, o których mowa w art. 106c ustawy,
  • osoby fizyczne wskazane w ZAW-FA, 
  • podmioty wskazane przez osoby fizyczne korzystające z KSeF, jeżeli prawo do wskazywania innego podmiotu wynika z uprawnień nadanych tym osobom fizycznym.

W KSeF dostępne są uprawnienia, które służą do nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z KSeF, a także do wystawiania lub dostępu do faktur ustrukturyzowanych. Nadawanie tych uprawnień odbywa się elektronicznie za pomocą ksef.mf.gov.pl lub w postaci papierowej przez złożenie do naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień (ZAW-FA). Ten ostatni wariant jest możliwy dla podatników i podmiotów, którzy nie są osobami fizycznymi i nie posiadają możliwości uwierzytelnienia się za pomocą, np. kwalifikowanego podpisu elektronicznego, kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, czy profilu zaufanego.

 

Podatnicy, którzy nie są osobami fizycznymi i posiadają elektroniczną pieczęć kwalifikowaną zawierającą NIP mogą korzystać z KSeF na podstawie uprawnień właścicielskich, bez potrzeby zgłaszania ich w urzędzie skarbowym. W pozostałych przypadkach taki podatnik musi za pośrednictwem zawiadomienia ZAW-FA wskazać osobę fizyczną uprawnioną do korzystania z KSeF. Osoba ta będzie miała także możliwość nadawania dalszych uprawnień drogą elektroniczną w ramach systemu. Aby zarządzać uprawnieniami trzeba dysponować odpowiednimi danymi, jak nazwa podmiotu czy NIP.

Źródło: ksef.podatki.gov.pl

fot. envato elements 

Angelika Drygas
Autor Artykułu:Angelika Drygas
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
04. grudzień 2025 16:37