StoryEditor

Promocja zdrowego żywienia

Połączenie programu „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole” planuje Agencja Rynku Rolnego. Skonsolidowane działanie, które ma zapewnić lepsze dotarcie do uczniów, zacznie obowiązywać od nowego roku szkolnego 2017/2018.
14.01.2017., 21:01h

Podczas posiedzenie senackiej komisji rolnictwa poświęconej między innymi rozwojowi eksportu oraz promocji żywności Agencja Rynku Rolnego przedstawiła swoje plany na ten rok.

–  W tym roku będzie duża zmiana programu „Owoce i warzywa w szkole”. Będzie też połączenie z programem „Mleko w szkole”. Chcemy uatrakcyjnić gamę produktową dostarczaną do dzieci tak, aby większość tych produktów była konsumowana w szkole, a nie przynoszona w plecaku do domu. Pracujemy też nad jakością tych produktów, które są dostarczane – powiedział prezes ARR Łukasz Hołubowski.

Kształtowanie nawyków żywieniowych

Z danych ARR wynika, że to szkoła w większym stopniu niż rodzice odpowiada za postawy zdrowotne i nawyki żywieniowe. Dlatego Agencja we współpracy z ministerstwem edukacji i zdrowia chce rozbudować działania edukacyjne w szkołach.

– Dlatego w 2017 r. w naszych działaniach promocyjnych chcemy się skupić na problemie drugiego śniadania. Z naszych badań wynika, że 30% dzieci nie jada pierwszego śniadania, 35% nie jada drugiego śniadania. Chcemy zachęcać, aby te drugie śniadanie w szkole było zdrowe. Czy to będzie porcja owoców i warzyw czy jogurt lub mleko – deklarował prezes Hołubowski.

„Radziwiłłówka”

Ostatnio powstał też pierwszy produkt, który będzie dostępny w szkołach, a który jednocześnie spełnia wszystkie wymogi ministra zdrowia i może być atrakcyjny dla dzieci. Mowa tu o drożdżówce „Radziwiłłówce”.  Dzięki specjalnej technologii produkcji wypiek ten ma poniżej 15 g cukru, około 10g cukru i 0,45 sodu. Może więc być sprzedawany w sklepikach szkolnych.

– Chcemy naszymi działaniami w zakresie promocji drugiego śniadania odpowiedzieć dużym firmom, że jedzenie batonika na drugie śniadanie nie ma nic wspólnego ze zdrowym odżywianiem – powiedział Łukasz Hołubowski.

Prymusi w UE

Na tle Unii Europejskiej oba programy cieszą się w Polsce sporą popularnością. Na 13,5 tys. szkół podstawowych w programie „Owoce i warzywa w szkole” uczestniczy 11,7 tys. szkół.

– W Unii Europejskiej jesteśmy na pierwszym miejscu jeżeli chodzi o dotarcie do szkół podstawowych z owocami i warzywami i ciągle ten procent podwyższamy – podsumował Łukasz Hołubowski.

Od 2004 r. w ramach programu „Mleko w szkole” dzieci wypiły ponad 2,1 mld szklanek mleka. Natomiast w realizowanym od ośmiu lat programie „Owoce i warzywa w szkole” dzieci spożyły około 324 mln porcji owocowo-warzywnych.   wk

Fot. Wieczorek

Top Agrar
Autor Artykułu:Top Agrar
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
28. kwiecień 2024 01:54