StoryEditor

Środki z Funduszy Promocji – kto może z nich skorzystać?

Pieniądze z Funduszy Promocji przeznacza się na działania informacyjno-promocyjne, aby finalnie coraz więcej osób kupowało i konsumowało produkty rolne. Wpłat dokonują m.in. podmioty zajmujące się skupem tych produktów.

18.05.2025., 14:00h

Celem Funduszy Promocji jest wspierania marketingu rolnego, a także wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. W Polsce funkcjonuje: Fundusz Promocji Mleka, Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, Fundusz Promocji Mięsa Owczego, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego, Fundusz Promocji Ryb, a także Fundusz Promocji Roślin Oleistych.

Środki z Funduszy Promocji – kto może się ubiegać o nie?

To wsparcie finansowe, o które mogą wnioskować:

  • ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mające miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy produkują lub dokonują obrotu towarami, od których naliczane są wpłaty na poszczególne fundusze,
  • ogólnokrajowe organizacje branżowe i międzybranżowe zrzeszające producentów lub przetwórców produktów rolno-spożywczych inne niż określone w pkt 1, jeżeli ich cele statutowe są zgodne z celami funduszy promocji, o których mowa w art. 2 ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.
image
Fundusze Promocji 
FOTO:

Jakie działania są finansowane z Funduszy Promocji?

Są to rozmaite zadania, takie jak:

  • finansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych,
  • wspieranie udziału w wystawach i targach,
  • prowadzenie badań naukowych, badań rynkowych i prac rozwojowych w zakresie poprawy jakości produktów spożywczych oraz szkoleń dla producentów i przetwórców,
  • wspieranie krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami danego rynku,
  • sfinansowanie wkładu własnego organizacji branżowych, wymaganego przy wdrażaniu działań lub programów promocyjnych czy informacyjnych z udziałem środków unijnych, realizowanych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej.

Środki z Funduszy Promocji – wpłaty

KOWR podaje, że wpłaty są naliczane przez zobowiązane podmioty w wysokości 0,1% wartości netto od świń żywych, bydła i cieląt żywych, koni żywych, owiec żywych, zbóż, owoców i warzyw, drobiu żywego oraz ryb, będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tzw. VAT). Na Fundusz Promocji Roślin Oleistych naliczenie wynosi 0,2% wartości netto od roślin oleistych. W ciągu 14 dni od daty wystawienia faktury VAT powinno nastąpić naliczenie i pobranie na fundusze promocji. – Przedsiębiorcy, którzy naliczają i pobierają wpłaty od podmiotów, które zbywają na ich rzecz towary, zobowiązani są potwierdzić w formie pisemnego oświadczenia o naliczeniu i pobraniu na fundusze promocji. Do 25. dnia miesiąca następującego po danym kwartale należy: złożyć deklarację wpłaty (formularz Fpz_f1), wpłacić kwotę naliczoną na odpowiedni rachunek funduszu promocji wskazany w formularzu deklaracji (formularz Fpz_f1) – czytamy w ulotce informacyjnej.

Kto dokonuje wpłat na Fundusze Promocji?

W przypadku Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego, Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, Funduszu Promocji Mięsa Końskiego, Funduszu Promocji Mięsa Owczego, Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego wpłat dokonują przedsiębiorcy:

  • prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju zwierząt, a także podmioty, które są podatnikami podatku VAT i prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych zwierząt;
  • przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju: świń, bydła i cieląt, owiec lub jagniąt, drobiu, niebędących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, tj. od zwierząt pochodzących z własnych ferm oraz od zwierząt ubitych w tzw. uboju usługowym.

Przeczytaj także: Obowiązkowe wpłaty na Fundusz Promocji. Kolejny produkt trafił na listę!

Jeśli chodzi o Fundusze Promocji Owoców i Warzyw i Fundusze Promocji Ryb płacą podmioty będące podatnikami podatku VAT, które skupują odpowiednio owoce lub warzywa albo ryby od rolników ryczałtowych, a także przedsiębiorcy będący podatnikami podatku VAT, którzy: wytwarzają owoce i warzywa lub prowadzą działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych czy morskich lub prowadzą działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb.

Jeśli chodzi o Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych i Fundusz Promocji Roślin Oleistych to wpłat dokonują przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa zbóż lub roślin oleistych.

Fundusz Promocji Mleka – tutaj Dyrektor Generalny KOWR ustala za kwartał wysokość wpłat. Pierwsze podmioty skupujące dokonują wpłaty w terminie 14 dni od dnia doręczenia tej decyzji.

Deklarację wpłaty na Fundusze Promocji produktów rolno-spożywczych (formularz Fpz_f1) można składać bezpośrednio do Oddziału Terenowego KOWR właściwego miejscowo dla siedziby przedsiębiorcy, listownie; za pośrednictwem ePUAP lub portalu eRolnik.

Źródło: KOWR

Fot. envato elements

Angelika Drygas
Autor Artykułu:Angelika Drygas
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
04. grudzień 2025 11:54