StoryEditor

Kto wygra niedzielne wybory prezydenckie? Rolnicy wzięli udział w internetowej sondzie

W przeprowadzonej w mediach społecznościowych sondzie redakcyjnej topagrar.pl Karol Nawrocki zdobył miażdżące poparcie wśród rolników. Dane z Facebooka i Instagrama oraz demografia obserwujących potwierdzają: wieś głosuje inaczej niż miasta.

30.05.2025., 14:35h

Wyniki bez zaskoczenia: Nawrocki deklasuje Trzaskowskiego 

W internetowej sondzie topagrar.pl na Facebooku i Instagramie Karol Nawrocki otrzymał zdecydowaną większość głosów. W relacji na Facebooku, w której udział wzięło 2639 osób, uzyskał 81% głosów (2147), podczas gdy Rafał Trzaskowski zebrał zaledwie 19% (492 głosy). Na Instagramie proporcje były jeszcze bardziej jednoznaczne – Nawrocki zdobył 84% (2113 głosów), Trzaskowski – 16% (413)

image
Zrzut ekranu z relacji na Instagramie topagrar.pl przedstawiający wyniki sondy wyborczej wśród rolników. Karol Nawrocki uzyskał 84% głosów, a Rafał Trzaskowski 16%. Sonda została opublikowana przed niedzielnym głosowaniem. Grafika zawiera zdjęcia obu kandydatów na tle polskiej flagi.
FOTO: Topagrar.pl

Różne światy – rolnicy kontra wyborcy z miast 

Jak pokazują również opublikowane przez redakcję artykuły: 

…potwierdza się polityczna polaryzacja pomiędzy Polską miejską a rolniczą. Nawrocki zwyciężył w ponad 1600 gminach, z czego zdecydowana większość to tereny wiejskie i małe miasteczka. Trzaskowski natomiast dominował w dużych miastach i okręgach wielkomiejskich. 

image
Wykres przedstawiający strukturę wiekową i płeć obserwatorów profilu topagrar.pl na Facebooku. Dane pokazują, że 73,3% obserwujących to mężczyźni, a najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku 25–34 lata. Kobiety stanowią 26,7% społeczności. Źródło: Meta Business Suite, cały okres.
FOTO: Topagrar.pl

Kto głosował? Młodzi mężczyźni z terenów wiejskich 

Z analizy demografii obserwatorów profili topagrar.pl wynika, że odbiorcy obu kanałów (Facebook i Instagram) to głównie mężczyźni – na FB stanowią 73,3%, a na IG aż 86%. Dominujące grupy wiekowe to osoby w wieku 25–34 lata (ok. 32–35%) oraz 18–24 (na IG nawet 35%). 

Na Facebooku profil jest nieco bardziej zróżnicowany – kobiety stanowią 26,7% obserwujących, a przedział 35–44 lata to kolejna silna grupa. Instagram jest natomiast znacznie bardziej zmaskulinizowany i młodszy, z bardzo silną reprezentacją młodych mężczyzn. 

image
Wykres demograficzny profilu topagrar.pl na Instagramie, pokazujący strukturę wiekową i płeć obserwatorów. Aż 86% obserwujących stanowią mężczyźni, a tylko 14% kobiety. Najliczniejsze grupy to osoby w wieku 18–24 i 25–34 lata, co potwierdza dominację młodych użytkowników płci męskiej. Dane pochodzą z panelu Meta Business Suite.
FOTO: Topagrar.pl

Zasięg, który mówi sam za siebie 

Łączny zasięg relacji z sondą przekroczył 17 tys. unikalnych wyświetleń. Wśród ponad 5000 osób, które wzięły udział w głosowaniu, tylko jedna szósta poparła Trzaskowskiego. Choć sonda nie jest badaniem reprezentatywnym, to daje jasny sygnał, w którą stronę spoglądają rolnicy...  

Albert Katana
Autor Artykułu:Albert Katana
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
04. grudzień 2025 18:34