Parlamentarzysta w trakcie posiedzenia sejmowej komisji rolnictwa 7 maja zapytał wprost wiceministra rolnictwa Stefana Krajewskiego, co resort robi, aby pomóc rolnikom?
– Były obietnice, że powstanie projekt ustawy, ale do dziś nic nie ma. Była obietnica komisji rolnictwa, że jeżeli nie trafi do nas projekt rządowy, to wtedy będzie projekt komisyjny. Czy ten projekt mam przygotować, czy zrobi to prezydium, a może powołany zespół? Na ministerstwo już chyba nie ma sensu czekać – stwierdził poseł Bogucki.
– Sprawa jest bardzo poważna. Ten problem trzeba rozwiązać – apelował parlamentarzysta opozycji.
Poseł Bogucki nie do końca ma rację, ponieważ z opisem projektu ustawy można zapoznać się tutaj. Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje nowelizację przepisów, która precyzuje zasady dopuszczania do ruchu drogowego ciągników rolniczych sprowadzanych spoza UE, dostosowując je do unijnych przepisów.
Kluczowe jest jednak to, że w ustawie znalazł się przepis abolicyjny dla pracujących już ciągników.
Już jest, ale trzeba jeszcze poczekać
Wiceminister rolnictwa odpowiedział, że temat odpowiedniego projektu ustawy jest już praktycznie na finiszu (zajmuje się tym Ministerstwo Infrastruktury). – Projekt jest procedowany i w przyszłym tygodniu zostanie skierowany do konsultacji międzyresortowych – zapewnił Krajewski.
– Mam nadzieję, że jak najszybciej zostanie przyjęty, ponieważ rzeczywiście i do mnie dotarły informacje mówiące o tym, że SKO i sądy prowadzą swoje postępowania – mówił wiceminister.
Na razie trzeba składać odwołania
Ustawa wprowadzająca przepisy abolicyjne powstaje od kilku tygodni. Sprawa niezgodnej z prawem rejestracji ciągników MTZ Belarus w ostatnich latach może dotyczyć kilkunastu tysięcy rolników z całego kraju.
Gospodarzom, którzy kupili ciągniki marki Belarus po 2016 r. grozi utrata tych maszyn. Choć były fabrycznie nowe, to nie spełniały warunków technicznych wymaganych w UE dotyczących emisji spalin. Mimo to były rejestrowane. Dziś sądy twierdzą, że było to działanie niezgodnie z prawem, ponieważ nie posiadały europejskiej homologacji.
Urzędnicy resortu infrastruktury radzą, aby rolnicy składali odwołania wobec decyzji unieważniających rejestracje. Niestety, bez obowiązującej ustawy sądy wciąż podejmują niekorzystne dla rolników decyzje.
Krzysztof Zacharuk
