StoryEditor

Nowe władze w Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Na co pójdzie kasa?

Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego ma nową komisję zarządzającą funduszami w kadencji na lata 2025-2029. Sprawdź kto został powołany, jakimi środkami w tym roku dysponuje Fundusz i na co zostaną one przeznaczone.

05.06.2025., 15:20h

Spotkanie inauguracyjne komisji zarządzających funduszami promocji produktów rolno-spożywczych odbyło się w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Czesław Siekierski, wręczył akty powołania członkom poszczególnych komisji zarządzających.

W skład komisji zarządzającej Funduszem Promocji Mięsa Wieprzowego powołani zostali:

Członkowie reprezentujący ogólnokrajowe organizacje zrzeszające podmioty prowadzące chów lub hodowlę świń:

  • Paweł Krajmas – Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia”
  • Andrzej Kabat – Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej „POLSUS”
  • Artur Ławniczak – Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników
  • Aneta Englot – Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni "Samopomoc Chłopska"
  • Hubert Sieczkiewicz – Stowarzyszenie Polska Tradycja Smaku

Zobacz także: Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (WOAH) opracowała nowy standard szczepionek przeciwko ASF

Członkowie reprezentujący ogólnokrajowe organizacje zrzeszające zakłady przetwórcze mięsa lub prowadzące działalność w zakresie uboju świń:

  • Wiesław Różański – Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI)
  • Jacek Strzelecki – Związek „Polskie Mięso”
  • Tomasz Parzybut – Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP

Członek reprezentujący Krajową Radę Izb Rolniczych:

  • Wiesław Burzyński

Duża kasa na promocję

W tym roku członkowie komisji zaplanowali aż 65 działań promocyjnych. Z planu finansowego Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego wynika, że na realizację tych przedsięwzięć przeznaczona będzie kwota ponad 19,1 mln zł. 

Jednym z największych beneficjentów tegorocznego planu finansowego FPMW jest Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego – UPEMI, która na zaplanowane zadania otrzyma z Funduszu ponad 4,1 mln zł. Środki zostaną przeznaczone m.in. na QAFP. Wszystkiego pysznego, Znak Dobrego Mięsa i Jakość mięsa w twoch rękach.

Niemałą kwotę, bo w sumie 3,3 mln zł ma przyznane Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych "Polska Ekologia". Za te środki zrealizuje m.in zadania: Kuchnia strażacka z ognistą wieprzowiną, Polskie BIO smakuje dobrze, Polska Wieprzowina! Smak, Jakość, Tradycja, czy Polska Wieprzowina na kulinarnych szlakach.

Nieco ponad 2,2 mln zł otrzyma z FPMW Związek Polskie Mięso. Środki zostaną spożytkowane m.in. na promocję podczas Targów POLAGRA - Mięso z Polski, Kulinarny Puchar Polskiego Mięsa Wieprzowego, Markę Polskie Mięso/Polska Smakuje oraz przeprowadzenie analizy i badań ekonomicznej i prawnej sytuacji w branży trzody chlewnej.

image

Ceny tuczników: ile w tym tygodniu ubojnie płacą za żywiec i klasę E?

Również Krajowa Rada Izb Rolniczych wystarała się o pokaźny budżet. W tegorocznym rozdaniu uzyska z Funduszu blisko 1,4 mln zł i zrealizuje zadania takie, jak m.in. Festiwal polskiej wieprzowiny, konferencja Zdrowa Wieprzowina: Fakty i Mity, imprezy plenerowe:  Smaki polskiej wieprzowiny i Promocja mięsa wieprzowego, czy Wieprzomania i Zdrowe Wieprzowe. 

Warto zauważyć, że związki producentów świń POLPIG i POLSUS uzyskają w tym roku z Funduszu środki rzędu: POLPIG – 320 tys. zł i POLSUS nieco ponad 100 tys. zł. 

Anna Kurek
Autor Artykułu:Anna Kurek

redaktor „top agrar Polska”, zootechnik, specjalistka w zakresie hodowli trzody chlewnej.

Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
16. czerwiec 2025 11:30