Czytaj wygodniej w nowej darmowej aplikacji mobilnej!

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Agrobiznes 4.0 – jakość produktu ważniejsza niż cena

22.03.2019

Drukuj

Agrobiznes 4.0 – jakość produktu ważniejsza niż cena

Artykuł dostępny

r e k l a m a

W hotelu Bristol 20 marca 2019 r podczas konferencji Agrobiznes 4.0, zorganizowanej przez Executive Club debatowano nad przyszłością polskiego rolnictwa w kontekście globalizacji, spowolnienia gospodarczego i zmian, które nadchodzą ogromnymi krokami. Jak w takich warunkach konkurować, zaistnieć i nie utracić cennych rynków? 

– Niestety zaczynamy tracić przewagę, jaką do tej pory mieliśmy, czyli niską cenę produktów. Jest wiele krajów, które oferują ceny na podobnym poziomie i niższym. Teraz powinniśmy znaleźć inną drogę – mówił Piotr Maciak, prezes zarządu firmy Nordkalk. Chcąc eksportować dany produkt, należy przyjąć do wiadomości informację, że dany kraj, do którego chcemy wysyłać towar posiada wszystko i niczego nie potrzebuje.

Polecany artykuł

Czwarta rewolucja w rolnictwie?

Należy poszukiwać wówczas produktu wyróżniającego się jakością np. produktów regionalnych, ekologicznych lub premium, w każdym razie innych niż te ogólnodostępne. Tego typu produkty w najbliższym czasie będą wiodły prym, skończyła się era taniego produktu, który zalewa każdy rynek.

– Możemy pogratulować sobie tego, że w ciągu 10 lat 10-krotnie wzrósł nasz eksport. Nadal będzie rósł, ale już nie w takim tempie. W tym roku można prognozować wzrost na poziomie 7-8%, ale w kolejnych latach czeka nas spowolnienie – mówił Cezary Pisowodzki, dyrektor finansowy firmy Syngenta.

– W czasach kiedy na rynku wszystkiego jest dużo, a konsument ma wybór trzeba jednocześnie podążać w produkcji wraz z kierunkiem, który określa opłacalność, konkurencyjność, ale jednocześnie jakość i bezpieczeństwo. Około 68 % populacji naszego kraju uważa, że żywność, którą spożywamy nie jest najwyższej jakości, a taka wiadomość powinna dawać do myślenia – podkreślił prof. Sławomir Podlaski z SGGW, który moderował debatę.


Zagrożenia dla eksportu


Obecnie ważą się losy wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, co jak podkreślili prelegenci może stać się poważnym problemem dla wielu partnerów z kręgu państw członkowskich UE, również dla Polski, która jest niemałym partnerem handlowym Wielkiej Brytanii.

Przy twardym Brexicie nałożone wysokie cła na produkty i wynikające z tego kontrakty zawierane na mniejsze ilości surowców czy gotowych produktów zmniejszą opłacalność eksportu i będzie trzeba szukać nowych rynków zbytu.

Dużym zagrożeniem dla Polski jest Ukraina i Rosja, bo to one na rynkach światowych konkurują ceną.

– Globalizacja jest nieunikniona, a zamykanie się pod szklaną kopułą nie ma sensu. Cenę każdego produktu dyktują rynki zagraniczne, ale polscy producenci muszą szukać własnej drogi – mówił Piotr Maciak.

Dla jednych szansą, dla innych utrapieniem jest wyznaczanie kierunków rozwoju przez duże koncerny, ponieważ to one decydują o postępie technologicznym i często też naukowym. Rola tzw. „globalnej czwórki” i efektu skali jest ogromna, dotyczy to rozwoju cyfryzacji, pestycydów, nasiennictwa czy hodowli. Chcąc nie chcąc, każdy podąża tym tropem. Prawda jest taka, że mimo wszystko polscy producenci zdobywają coraz bardziej wymagające i wyśrubowane standardami rynki. Dzięki temu zaczynamy konkurować jakością.

– Inwestycje przyjazne środowisku? To przecież truizm – mówił Mirosław Olech, wiceprezes ds. technicznych firmy Alventa, ale wszyscy muszą podążać wraz z postępem w zgodzie z ochroną środowiska naturalnego, bo tego wymaga od nas Unia Europejska, a także tego uczy nas nowa Wspólna Polityka Rolna.



dkol

Polecane dla Ciebie:

article icon

Geograficzny układ cen pszenicy w Polsce

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

Galeria zdjęć

Pokaż więcej zdjęć z tej galerii

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody