
Fundusze Promocji – zmiany w ustawie
Oto najważniejsze modyfikacje:
W zakresie Funduszu Promocji Roślin Oleistych – objęto mechanizmem naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz cały wolumen roślin oleistych wprowadzanych do obrotu – do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na ten fundusz zobowiązany jest każdy (podmiot), kto nabywa towar od producenta (w rozumieniu wytwórcy roślin oleistych); ponadto, do katalogu roślin oleistych został wpisany słonecznik – zatem jest możliwa realizacja działań promujących słonecznik i jego przetwory. Uwaga! Na Fundusz Promocji Roślin Oleistych naliczenie wynosi 0,2% wartości netto od roślin oleistych.
Jeśli chodzi o Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, to w katalogu dopisano produkty pszczele, jak: miód, pyłek kwiatowy, pierzga, propolis oraz mleczko pszczele. Będą one objęte wsparciem do wysokości 5 procent kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań z tego funduszu.
W kontekście Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych umożliwiono prowadzenia działań edukacyjno-informacyjnych oraz inicjatyw badawczo-rozwojowych ukierunkowanych na promocję wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych.
Fundusze Promocji – który przepis wejdzie w życie od kwietnia 2026 roku?
Co ważne, wprowadzono wyłącznie elektroniczną formę składania deklaracji wpłat na poszczególne Fundusze Promocji – jednak regulacja ta (jako jedyna) wejdzie w życie 1 kwietnia 2026 roku.
Przeczytaj także: Pomysł na biznes na wsi: gospodarstwo ekologiczne Manufaktura Dobra. Z czego żyją rolnicy? (VIDEO)
Fundusze Promocji
Fundusze Promocji mają wspierać marketing rolny, aby systematycznie doprowadzić do wzrostu spożycia produktów rolno-spożywczych. To dlatego z funduszy finansowane są m.in. kampanie informacyjne i promocyjne, a także badania naukowe i rynkowe, szkolenia dla producentów i przetwórców. Pieniądze na fundusze pochodzą z wpłat dokonywanych przez podmioty skupujące i przetwarzające produkty rolne z poszczególnych branż:
- 0,1% wartości netto z faktur zakupu czy sprzedaży,
- 0,2% w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych,
- 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka w przypadku Funduszu Promocji Mleka.
Źródło: MRiRW, KOWR
fot. envato elements