StoryEditor

Podatek rolny 2024 r.: Przypomnienie o obowiązku uzyskania opinii izby rolniczej!

GUS podał w komunikacie cenę skupu żyta za ostatnie 11 kwartałów, co jest podstawą do wyliczenia podatku rolnego na rok podatkowy 2024. Przypomnijmy, że rady gminy, mają możliwość przyjęcia niższej kwoty niż ta podana przez Prezesa GUS. Aby to jednak uczynić, organ gminy powinien zasięgnąć wcześniej opinii izby rolniczej.
24.10.2023., 12:10h
Jak informowaliśmy ostatnio, Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w komunikacie z 19 października br. podał, że średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów wyniosła 89,63 zł za 1 dt. Co to oznacza dla rolników? W 2024 r. zapłacisz za podatek rolny więcej.

Niestety mimo obecnie bardzo niskich cen żyta, poprzednie kwartały były w miarę korzystne, przez co średnia z 11 kwartałów jest dość wysoka. Niestety kolejny raz z rzędu rośnie kwota podatku rolnego, ale nie tylko, bo na tej podstawie wylicza się również kwotę podatku od innych gruntów.

Ile wynosi podatek rolny w 2024 r.?

W ubiegłym roku Główny Urząd Statystyczny podał, że średnia cena skupu żyta wyniosła 74,05 zł za 1 dt. Wówczas cena skupu żyta wzrosła o 20% i wzrósł również podatek rolny. Cena skupu żyta za 11 kwartałów brana pod uwagę przy wyliczaniu podatku na 2024 r. jest wyższa o 17,4%.

Podstawowy podatek rolny wyliczany jest w gminach w oparciu o cenę dt (kwintala) żyta podaną przez GUS. Stanowi on 2,5-krotność ceny 1 dt żyta. W związku z tym podstawowa stawka podatku rolnego w 2024 r. wyniesie 224,07 zł za jeden ha przeliczeniowy. W ubiegłym roku rolnicy płacili 185,12 zł za 1 ha przeliczeniowy. Kwota podatku rolnego na 2024 r. wzrosła o 38,95 zł za ha. W 2022 r. rolnicy za podatek rolny płacili 153,70 zł/ha, a w 2021 roku było to 146,37 zł/ha.

Gminy obniżą średnią cenę skupu żyta?

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, to do rady gminy należy podejmowanie uchwał m.in. w sprawie podatków oraz opłat, a w tym uchwał w sprawie ceny skupu za 1 dt żyta, która przyjmowana jest jako podstawa do obliczania podatku rolnego, obowiązującego na terenie danej gminy.

Obowiązek uzyskania opinii izby rolniczej

Organ gminy w momencie, kiedy ma zamiar obniżyć średnią cenę skupu żyta dla potrzeb naliczenia podatku rolnego (w stosunku do tego, co zostało podane w komunikacie GUS), ma obowiązek wcześniej zasięgnąć opinii właściwej dla miejsca, izby rolniczej.

- Art. 5a ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 183) nakłada na organy samorządu terytorialnego obowiązek zasięgnięcia opinii właściwej miejscowo izby rolniczej o projektach prawa miejscowego, dotyczących rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych. Nieprzedstawienie stanowiska przez Izbę w terminie 14 dni od dnia otrzymania skutkuje akceptacją przedłożonego projektu.- czytamy na stronie Wielkopolskiej Izby Rolniczej.

Należy także pamiętać, że opinia Izby potrzebna jest wtedy, kiedy to organ gminy ubiega się o obniżenie ceny skupu żyta, w stosunku do tej podanej przez Prezesa GUS,

- Jeśli zachodzi taka przesłanka, projekty uchwał w tej sprawie należy przesłać na adresy właściwych miejscowo Biur Powiatowych Wielkopolskiej Izby Rolniczej. Na podstawie upoważnienia Prezesa WIR, opinię w tej sprawie wydają Przewodniczący Rad Powiatowych Wielkopolskiej Izby Rolniczej – podaje WIR.

Ile wyniesie podatek w 2024 r. na pozostałe grunty? Kto nie zapłaci podatku rolnego w 2024 r.? Czy gmina może zwolnić z opłaty podatku rolnego? Przeczytasz TUTAJ!

opr. Bernat Patrycja
na podst. Kolasińska oraz Wielkopolska Izba Rolnicza za gov.pl
fot: envato.elements
Patrycja Bernat
Autor Artykułu:Patrycja Bernat Redaktorka portalu topagrar.pl, specjalistka ds. rynku nawozów i uprawy roślin
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
28. kwiecień 2024 14:25