Czytaj wygodniej w nowej darmowej aplikacji mobilnej!

Your browser version is not supported. Download the latest browers, or use other.

Zamknij

r e k l a m a

Partner portalu

Zagraniczne sieci handlowe zagrożeniem dla polskich producentów i dystrybutorów

13.11.2019

Drukuj

Zagraniczne sieci handlowe zagrożeniem dla polskich producentów i dystrybutorów

Artykuł dostępny

r e k l a m a

Z danych GUS wynika, że w grupie przedsiębiorstw, w których liczba pracujących wynosi powyżej 9 osób, liczba sklepów należących do podmiotów z kapitałem zagranicznym – czyli takich, które są własnością zagraniczną lub podmiot zagraniczny jest udziałowcem większościowym – zwiększyła się w 2018 r. o 2,8% w porównaniu z rokiem poprzednim, rosnąc z ok. 16,8 tysięcy placówek do ok. 17,3 tysięcy. W badanym okresie udział tych sklepów w ogóle wzrósł z 4,7% do 5,1%.

Z kolei powierzchnia sprzedażowa sklepów z kapitałem zagranicznym wzrosła w 2018 roku o 5,1%, a ich udział w powierzchni ogółem zwiększył się rok do roku z 28,9% do 30,4%.

Różnicę pomiędzy udziałami sieci zagranicznych w rynku polskim pod względem liczebności placówek oraz pod względem ich łącznej powierzchni wiąże się z faktem, że sklepy sieci zagranicznych są znacznie większe. Według wyliczeń GUS, w 2018 roku średnia powierzchnia sklepów przedsiębiorstw zagranicznych wyniosła 655,4 mkw, podczas gdy w sklepach przedsiębiorstw własności prywatnej krajowej było to 192 mkw.

Tak duża przewaga przedsiębiorstw z udziałem kapitału zagranicznego powinna martwić polskich producentów, ponieważ w całym handlu detalicznym w Polsce średnio 56% towarów kupowano bezpośrednio u producentów i wytwórców krajowych, zaś w przypadku sieci zagranicznych było to tylko 44%. Zakupy bezpośrednio z importu wynosiły średnio 18%, a w przypadku sieci zagranicznych aż 44%.

Również krajowi dystrybutorzy powinni czuć się zagrożeni, bowiem o ile handel detaliczny kupował w hurtowniach średnio 25% towarów, o tyle sieci zagraniczne nie całe 11%.

Oprac. na podstawie: www.wiadomoscihandlowe.pl

Polecane dla Ciebie:

article icon

Rynek tuczników: nieznaczny wzrost cen świń

Czytaj

Czytaj artykuły w naszej aplikacji!

Aplikacja TAP jest już dostępna

r e k l a m a

Komentarze (?)

r e k l a m a

więcej artykułów z tej kategorii

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody