StoryEditor

Nowy John Deere 5M: Masa, ładowność i parametry TUZ

Zespół z profitechnika.pl miał okazję zobaczyć w akcji nowy ciągnik serii 5M, który zawitał do Polski. Jak sprawdza się nowa maszyna?
23.05.2024., 08:30h

Naszą podróz przez techniczne zakamarki ciągnika z logo skaczącego jelenia zacznijmy od silnika. Prezentowany na Opolszczyznie model 5095M wyposażony jest w czterocylindrowy silnik PWS o pojemnośći 4,6 litra spełniający normę emisji spalin Stage V. Jednostke tę zamieszczono we wszystkich modelach serii z wyjątkiem najmniejszego 5075M. Pod jego maską znajdziemy znany z serii 5E 3-cylindorwy motor o pojemności 2,9 l. Wraz z wejściem na rynek nowych "piątek" pojawia się również nowy 5130M, a cała gama kompaktowych ciągników John Deere serii 5M prezentuje się teraz następująco:

Zobacz także: Cyberatak na firmę Lemken!

  • 5075M - 75 KM (55kW) mocy maksymalnej (97/68/EC)
  • 5095M - 100 KM (73,7kW) mocy maksymalnej (97/68/EC)
  • 5105M - 110 KM (81kW) mocy maksymalnej (97/68/EC)
  • 5120M - 125 KM (92,1kW) mocy maksymalnej (97/68/EC)
  • 5130M - 135 KM (99,9kW) mocy maksymalnej (97/68/ECE)
image
FOTO: Łukasz Siara

Nowa przekładnia Powr8

Znawcy ciągników John Deere odrazu powędrują myślami do ciągników serii 6R z przekładnią dwusprzęgłową DirectDrive, jednak nie ta przekładnia znajduje się na liście wyposażenia nowych ciągników 5M. Mamy tu nową przekładnię nazwaną Powr8 z 3 zakresami A, B, C, na każdy z zakresów przypada 8 biegów zmienianych pod obciążeniem.  Możliwość zmiany biegów bez zakłóceń w pracy ciągnika znacząco zwiększa wygodę użytkowania oraz pozwala na pełniejsze wykorzystanie jego potencjału w zadaniach wymagających dużego uciągu lub stabilnej prędkości WOM.

image

Alima Bis pokazała pierwszy polski samojezdny wóz paszowy (FILM)

Ponadto w nowych kompaktach Deere‘a przekładnią Powr8 oraz PowerQuad (w modelu 5130M dostępna w standardzie) jest również funckcja SpeedMatching, która przy zmianie zakresów ciągnik dopasowuje przełożenie, by jazda była płynna. Podsumowując kwestie przekładni dostępnych w nowych ciągnikach 5M - do wyboru mamy skrzynię przekładniową z jednym półbiegiem (PowrReverser HiLo, 16/16 lub 32/16), czterema (PowrQuad, 16/16) lub aż ośmioma (Powr8, 32/16).

image
FOTO: Łukasz Siara

Obciążenie ładunkiem

Konstrukcja produkowanej w Indiach M-ki pozwala na obciążenie jej ładunkiem o 900 kilogramów mniejszym niż w przypadku serii 6M na krótkiej ramie (6090 - 6120). Przy masie transporotowej wynoszącej 4400 kilogramów oraz udźwigowi tylnego TUZ określanego przez producenta na 5677 kilogramów dopuszczalana masa całkowita "piątki" wynosi 8,2 tony, zaś w przypadku produkowanych w niemieckim Mannheim ciągników 6M DMC wynosi 10.2 tony. Wydajność hydrauiliki sterowanej ręcznymi dzwigniami z możliwością zablokowania oraz ręcznej regulacji przepływu wynosi 70 l/min w ciągnikach ze skrzynią PowrReverser oraz 72 l/min w przypadku przekładni Powr8 i PowrQuad. 

image
FOTO: Łukasz Siara

Zobacz więcej na profitechnika.pl

Łukasz Siara
Autor Artykułu:Łukasz Siara
Pozostałe artykuły tego autora
Masz pytanie lub temat?Napisz do autora
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ
13. czerwiec 2024 13:33