Reklama zniknie za 11 sekund

Topagrar.pl
Jesteś w strefie Premium
Strona główna>Artykuły>Technika>Ciągniki>

Test ciągników 75 KM - wybierz odpowiedni do swojego gospodarstwa

Obrazek

Do naszego testu stanęło jedenaście ciągników wyposażonych w ładowacze czołowe. W pierwszej części prezentujemy wyniki pomiarów dla wszystkich modeli oraz ocenę sześciu ciągników z mniejszym rozstawem osi. Wybierz odpowiedni dla swojego gospodarstwa!

Dawid Konieczka15 czerwca 2022, 06:00

Ciągniki o mocy 75 KM to popularne maszyny, które często są drugim, a nawet trzecim traktorem w gospodarstwie. W mniejszych zagrodach, gdzie rocznie pracuje się niewiele godzin, często są podstawowym ciągnikiem. W 2021 roku w Polsce sprzedano 3420 nowych ciągników z przedziału mocy od 71 do 100 KM (łączna sprzedaż wszystkich ciągników to 14 173 szt.). Niemal 25-proc. udział tych traktorów w rynku potwierdza ich dużą popularność.

Wielu producentów w przedziale mocy 75 KM oferuje ciągniki z podstawowym wyposażeniem. Skromnie wyposażone nowe ciągniki często są tańsze niż używane modele z bogatym wyposażeniem.

W teście uczestniczyło 11 ciągników. Podstawowym kryterium doboru maszyn ze skromnym wyposażeniem była moc z przedziału 75–80 KM, przedni napęd, kabina z klimatyzacją, przekładnia 40 km/h z rewersem i ładowacz czołowy z układem poziomowania zamontowanego osprzętu. Producenci mogli dostarczyć tylko po jednym ciągniku. Na życzenie mogli dostarczyć kolejny ciągnik z tego przedziału mocy z nieco bogatszym wyposażeniem. Skorzystał z tego m.in. McCormick. Koncern SDF dostarczył również dwa ciągniki, tj. Same i Deutz-Fahr. Strategia koncernu SDF w Polsce jest taka, że od kilku lat w naszym kraju dostępne są wyłącznie ciągniki marki Deutz-Fahr.

Dwie grupy ciągników

Test ciągników odbył się w sierpniu ub.r. w Niemczech, w okolicach Münster. Mimo zbliżonej mocy silnika wszystkich ciągników, można je podzielić na dwie grupy. Kryterium był rozstaw osi. Mniejsze maszyny z rozstawem poniżej 2,20 m zakwalifikowano do grupy pierwszej, wszystkie pozostałe do grupy drugiej.

Grupa 2.

  • Deutz-Fahr 5090.4 D
  • Lindner Lintrac 75 LS
  • Massey Ferguson 4708
  • McCormick X5.085
  • Steyr 4080 Kompakt

Ciągniki Valtra nowej serii A nie były jeszcze dostępne w sierpniu ub.r. Ciągniki z Finlandii pod względem wielu elementów są podobne do siostrzanej marki Massey Ferguson. Koncern CNH dostarczył do porównania ciągniki marek Case IH i Steyr. Oba ciągniki z identycznym wyposażeniem dostępne są także w ofercie New Holland.

Zakres testu

W czasie testu wszystkie ciągniki zostały sprawdzone pod kątem:

  • Mocy na WOM i jednostkowego zużycia paliwa: te pomiary wykonali pracownicy Centrum Szkolenia Deula oddział Warendorf. Podczas tych pomiarów pod obciążeniem silnika zmierzono natężenie hałasu w kabinie ciągnika na wysokości ucha traktorzysty.
  • Hydrauliki: w czasie testu zmierzono maksymalne ciśnienie w układzie hydraulicznym i wydatek oleju na jednym i dwóch sekcjach hydraulicznych.
  • Udźwigu: za pomocą wagi hakowej sprawdziliśmy udźwig w pełnym zakresie podnoszenia od wysokości 20 cm.
  • Masy i wymiarów: wszystkie pomiary, łącznie ze średnicą zawracania wykonaliśmy w miejscu testu.
  • Praktycznego zastosowania: wszystkie ciągniki zostały sprawdzone podczas pracy z ładowaczem czołowym, kultywatorem ścierniskowym i broną wirnikową.
  • Prac transportowych: wszystkie ciągniki miały do pokonania pętlę o długości 15,5 km, na której znajdowały się wzniesienia. W tym zadaniu korzystaliśmy z ośmiotonowej przyczepy Brantner. Na wyznaczonych punktach trasy przejazdu z GPS mierzona była prędkość zestawu. Czasy przejazdu wyznaczonej pętli z przyczepą, spadek prędkości podczas podjazdu pod wzniesienie, a także długość odcinka swobodnego toczenia ciągnika ze wzniesienia obrazują, jak układ napędowy wpływa na opory toczenia.
  • Prac z ładowaczem czołowym: zmierzono udźwig ładowaczy, sprawność układu poziomowania, czasy unoszenia i opuszczania przy różnych obrotach silnika.

Poniższy test publikujemy w dwóch częściach. W czerwcowym numerze top agrar Polska prezentujemy podział ciągników na dwie grupy oraz najważniejsze wyniki pomiarów z testu w dwóch tabelach. W najbliższym czasie zaprezentujemy Wam oceny indywidualne ciągników z pierwszej grupy testowej. W lipcu przeczytacie, jak ciągniki spisywały się podczas pracy z ładowaczami czołowymi oraz w transporcie. Zaprezentujemy także oceny indywidualne ciągników z drugiej grupy testowej. Szkoda, że nie wszyscy producenci podali nam ceny ciągników na rynku polskim.

Grupa pierwsza

Case IH Farmall 75 A

Seria trzycylindrowych ciągników Farmall A obejmuje trzy modele o mocy silnika od 55 do 75 KM. Ciągniki te produkowane są w Turcji w fabryce Turk Traktor, w której CNH ma 37,5% udziałów. Ciągniki New Holland serii T4S to ta sama konstrukcja. Lepiej wyposażona seria Case IH Farmall C dzieli się na dwie grupy: ciągniki lżejsze, 3 modele o mocy 55–75 KM oraz cięższe, 4 modele o mocy 90–117 KM.

Claas 210 Elios

Seria Elios obejmuje cztery modele o mocy od 75 do 110 KM. Ciągniki produkowane są we Włoszech, w fabryce należącej do grupy Carraro. Ciągniki sadownicze Nexos bazują na tych samych komponentach. Czterocylindrowy silnik FPT w testowanym ciągniku spełniał jeszcze normę Stage IIIB. Prezentowany Elios nie jest już w ofercie, nowa seria ciągników zastępująca dotychczasowe modele pojawi się na rynku wkrótce.

John Deere 5075 E

Ciągniki serii 5 E produkowane są w indyjskiej fabryce w miejscowości Pune, zaprezentowane zostały po raz pierwszy w 2017 roku. Seria obejmuje cztery modele o mocy od 49 do 75 KM. Wszystkie mają ten sam, trzycylindrowy silnik John Deere PowerTech M o pojemności 2,9 l, spełniający normę Stage V. Układ oczyszczania spalin nie potrzebuje AdBlue, wszystkie jego elementy umieszczone są pod maską. Ciągniki oferowane są z lub bez kabiny.

Kubota M4073

Traktory serii M4003 to najmniejsze ciągniki rolnicze Kuboty ze skromnym wyposażeniem, produkowane są w Japonii. Dwa modele o mocy 66 lub 74 KM mają ten sam trzycylindrowy silnik o pojemności 3,3 l, spełniający normę Stage V bez wykorzystania AdBlue. W układzie oczyszczania spalin wykorzystywana jest recyrkulacja spalin i filtr cząstek stałych. Silnik, przekładnie, osie i kabinę Kubota produkuje sama.

McCormick X4.080

Seria ciągników X4 obejmuje trzy modele o mocy od 60 do 75 KM, testowany model to największy traktor z serii. Ciągnik Landini serii 4. to bliźniaczy model z testowanym McCormick. Ciągniki obu marek produkowane są we włoskiej fabryce w miejscowości Fabbrico, należącej do koncernu Argo. Czterocylindrowy silnik o pojemności 2,5 l dostarcza firma Kohler. Jednostka spełnia normę Stage V bez wykorzystania AdBlue. Przekładnia produkowana jest zakładach Argo.

Same Dorado 80 Natural

Natural w oznaczeniu modelu wskazuje na podstawowe wyposażenie, w maszynach lepiej wyposażonych nie ma tego oznaczenia. Cztery modele serii Dorado Natural mają moc od 65 do 97 KM. Bliźniaczym modelem w ofercie Deutz-Fahr jest 5D Keyline. Trzycylindrowy silnik FARMotion 2,9 l spełniał normę IIIB. Ciągniki z normą Stage V pojawiły się krótko po teście, w modelach 90 i 100 wykorzystywane jest AdBlue.

Grupa druga

Deutz-Fahr 5090.4 D

Seria ciągników 5D bazuje na znanej serii Agroplus (podobnie jak Same Dorado) i produkowana jest we włoskiej fabryce koncernu SDF w Treviglio. Seria obejmuje cztery modele o mocy od 75 do 102 KM. Model 5090 dostępny jest z silnikiem trzy- lub czterocylindrowym jak wersja testowa (dodatkowe oznaczenie 4). Silniki FARMotion produkowane są przez koncern SDF. Testowany ciągnik spełniał normę emisji IIIB i aktualnie został już wycofany z oferty. Zastępuje go model 5095 D, którego jednostka napędowa spełnia normy Stage V.

Lindner Lintrac 75 LS

Wraz z wejściem normy emisji spalin Stage V w 2020 roku zakończono produkcję serii Geotrac. W ofercie jest teraz osiem modeli o mocy od 76 do 136 KM. Wszystkie ciągniki mają ten sam czterocylindrowy silnik Perkins Syncro o pojemności 3,6 l. Testowany model to najmniejszy ciągnik z serii Lintrac i jako jedyny nie wykorzystuje AdBlue. Dostępne są bogate wersje wyposażenia. Oznaczenie LS informuje o biegach zmienianych pod obciążeniem. Większe modele serii dostępne są także z komfortowym napędem bezstopniowym.

Massey Ferguson 4708 M

Ciągniki serii 4700 M produkowane są w fabryce AGCO w Chinach i są następcami serii Global, którą zaprezentowano w roku 2014. Dostępne są trzy modele o mocy od 82 do 100 KM, testowany ciągnik to najmniejszy model serii. Wszystkie mają ten sam trzycylindrowy silnik AGCOPower o pojemności 3,3 l. Silnik spełnia normę Stage V, wykorzystuje AdBlue i ma specjalny filtr sadzy. Ciągniki 4700 M dostępne są w wersji z lub bez kabiny.

McCormick X5.085

Testowany model X5.085 klasyfikowany jest pomiędzy serią X4 i dostępną już wkrótce serią X5 z normą V, w której najmocniejszy ciągnik będzie miał moc 113 KM. Model 085 napędzany jest czterocylindrowym silnikiem FTP o mocy 75 KM i pojemności 3,4 l. Spełnia normy emisji spalin Stage V bez wykorzystania AdBlue. W Landini ten sam ciągnik oznaczony jest modelem 5-085.

Przekładnia produkowana przez koncern Argo ma trzy biegi zmieniane pod obciążeniem. Dużo podzespołów produkowanych jest we własnych fabrykach, także kabina i przednia oś.

Steyr 4080 Kompakt

Ciągniki serii Kompakt produkowane są we włoskiej fabryce koncernu CNH zlokalizowanej w miejscowości Jesi. Dostępne są cztery modele o mocy od 80 do 120 KM, testowany model 4080 to najmniejszy ciągnik z serii.

Silnik FTP o pojemności 3,6 l spełnia normę Stage V, wszystkie podzespoły oczyszczania spalin mieszczą się pod maską. Silnik wykorzystuje AdBlue. Ciągnik można bogato wyposażyć.



Już wkrótce indywidualna ocena każdego z modeli - śledźcie nowości!

Guido Hoener, Florian Tastowe, oprac. dk


Picture of the author
Autor Artykułu:Dawid Konieczka
Pozostałe artykuły tego autora

Masz pytanie lub temat?Napisz do autora

Ważne Tematy

Ważne Tematy

Ważne Tematy