StoryEditor

Rolnik znalazł na polu szkielet dinozaura. Paleontolodzy mają niezłą zagwozdkę!

To jednak nie tylko sam dinozaur wywołał niemałe zdziwienie wśród paleontologów badających stworzenie. Co jeszcze znaleźli w skamielinie badacze?
01.08.2023., 10:08h

Rolnik z Lujiatun w chińskiej prowincji Liaoning podczas uprawy pola natknął się na dużą skamielinę, poprosił o pomoc paleontologów, którzy natychmiast zajęli się okazem. Zwrócił się do paleontologa Gang Hana z Hainan Vocational University of Science and Technology. Kilka tygodni później poprosił rolnika, aby ten wykopał całą skamielinę. Po przetransportowaniu skamieniałości i jej matrycy do laboratorium Hana w Jinzhou, odsłonięto prehistoryczną scenę walki.

W miejscu, gdzie obecnie rolnik prowadzi uprawę, 125 milionów lat temu znajdował się bujny las. O tyle o ile, znalezisko dinozaura w tym obszarze nie budzi tak wielkich emocji, gdyż jest znane z zachowania tysięcy zwierząt zabitych i zasypanych popiołem z gigantycznych erupcji wulkanów oraz skał, to jednak znaleziona skamielina pokazuje bardzo ciekawą sytuację.

Otóż po analizie paleontolodzy ustalili, że futrzasty ssak wielkości borsuka i trzykrotnie większy od niego łuskowaty dinozaur, stoczyli śmiertelną walkę. Ssak jest wbity zębami w przeciwnika na wysokości żeber dinozaura. Najprawdopodobniej podczas stoczonej walki doszło do erupcji wulkanu, zwierzęta zostały zasypane wulkanicznym gruzem, dzięki czemu zachowały się w tak dobrej formie.

Ssaki polowały na dinozaury

Naukowcy , którzy przeanalizowali skamielinę, twierdzą, że jest to rzadki dowód na to, że ssak polował na dinozaura. Odkrycie to podważa powszechne przekonanie, że wczesne ssaki miały tendencję do ukrywania się w cieniu dinozaurów.

- Są tak splecione, że trzeba poświęcić chwilę, aby to wszystko rozplątać – mówi Jordan Mallon, paleobiolog z Kanadyjskiego Muzeum Przyrody i jeden ze współautorów badania.

Naukowcy twierdzą, że agresorem był Repenomamus, który siedzi na leżącym psitakozaurze i wgryza zęby w dwa żebra dinozaura. Autorzy twierdzą, że są to oznaki brutalnej walki, a nie padlinożerstwa. Naukowcy szacują, że dinozaur ważył około 10,6 kilograma, z kolei ssak około 3,4 kg.

- Ten ssak bardzo chciał pokazać dinozaurom, co się dzieje i co nadchodzi - mówi Mallon.

Eksperci pozostają ostrożni co do wiarygodności skamieliny. Naukowcy odnotowali kilka przypadków prób fałszowania w tym regionie w ostatnich latach.

- Ponieważ coraz więcej naukowców jest w stanie badać skamielinę, mam nadzieję, że wszelkie wątpliwości co do autentyczności zostaną rozwiane – dodała inna badaczka.

Więcej zdjęć TUTAJ