Test ciągnika Steyr 4080 Kompakt: ciężka maszyna, która sporo udźwignie
W pełni wyposażony Steyr 4080 Kompakt oferuje dużo komfortu. Ciągnik jest dość ciężki, dlatego potrzebuje więcej mocy. Ta seria ciągników obejmuje modele o mocy do 120 KM. Jak maszyna o niższej mocy sprawdziła się w naszym teście? Zobacz wideo!
Kabina i ergonomia
Z zewnątrz Steyr sprawia wrażenie największego ciągnika. Testowany model miał bogate wyposażenie. Wykonanie jest na wysokim poziomie. Drzwi kabiny z sześcioma słupkami (dł. 144, szer. 147 cm) mają bardzo wygodne uchwyty i zamykają się niezwykle lekko. Otwarte wystają 48 cm poza obrys kabiny. Ogólnie ma się wrażenie, że kabina została zbudowana wokół traktorzysty i nigdzie nie brakuje miejsca – bardzo dobrze. Kierownica odchyla się daleko po wciśnięciu pedału – niestety, mechanizm nie jest wspomagany siłownikiem.
Zmierzony poziom hałasu przy mocy maksymalnej 81,8 dB(A) – to nie jest dobry wynik (średnia w teście 75,4 dB(A)). W zakresie 1500–1800 obr./min wynosi on od 72 do 76,7 dB(A). Za dopłatą dostępna jest grubsza szyba, która zmniejsza hałas.
Wejście z lewej strony jest bardzo wygodne. Za schodami umieszczona jest skrzynka narzędziowa, na płytkich stopniach można wesprzeć tylko czubek stopy. Jest to niewygodne, zwłaszcza przy wysiadaniu. Z prawej strony jest ciasno, przestrzeń ogranicza dźwignia zmiany biegów, dźwignia ładowacza i prawa konsola.
Fotel Grammer jest komfortowy i można go obracać w niewielkim zakresie w prawą stronę. Dobry fotel pasażera, dużo miejsca na nogi, dobre oparcie i automatyczny pas bezpieczeństwa. Nieobciążone siedzisko składa się samoczynnie.
Widoczność: maska jest dość szeroka. Tłumik umieszczony jest przy prawym słupku, wszystkie elementy układu oczyszczania spalin znajdują się pod maską, co jest zaletą np. podczas montażu ładowacza.
Pomiędzy szybą przednią i oknem dachowym jest bardzo wąski łącznik – to plus. Okno dachowe wykonane jest z plastiku, który łatwo zarysować. Przesunięte do środka słupki tylne zapewniają dobrą widoczność na boki i do tyłu.
Wycieraczka szyby przedniej nie ma trybu pracy przerywanej. Schowki, gniazda, blenda przeciwsłoneczna, radio – te wszystkie elementy zwiększają komfort pracy. Ciągnik w grupie testowej wyróżnia dźwignia zmiany biegów, połączona z dźwignią wielofunkcyjną, która pozwala na obsługę sprzęgła, zmianę biegów pod obciążeniem i zmianę kierunku jazdy, podnoszenie/opuszczanie podnośnika i dwa przyciski, które nie mają przypisanej żadnej funkcji. W niektórych położeniach dźwigni traktorzysta musi przekręcać rękę, aby obsługiwać przyciski. Trzeba je zawsze dość mocno przyciskać.
Silnik - może warto wybrać mocniejszy?
Aby uruchomić czterocylindrowy silnik FTP (norma Stage V), wystarczy wcisnąć jedynie pedał sprzęgła. Pedał gazu i gaz ręczny funkcjonalne i dobra lokalizacja. Pamięć dwóch zakresów prędkości obrotowej silnika. Aby zapisać prędkość, przycisk trzeba wcisnąć i przytrzymać, zmiana obrotów z wykorzystaniem przycisków ±.
Z deklarowanej mocy silnika 80 KM na końcówkę WOM trafia maksymalnie 75 KM. Ta moc osiągana jest przy 1880 obr./min, a spalanie jednostkowe wynosi wtedy 252 g/kWh (średnia 259 g/kWh). Najniższe spalanie 230 g/kWh osiągane jest przy 1220 obr./min, a do dyspozycji jest wtedy 57 KM. Także podczas obciążeń cząstkowych silnik FPT jest oszczędny.
W transporcie, a także podczas niektórych prac polowych, duża masa ciągnika – 4,4 t – jest dla niego zbyt dużym obciążeniem. Dlatego warto wybrać model Steyr Kompakt z mocniejszym silnikiem, nie powinno być z tym problemu, bo testowany traktor jest najmniejszym modelem z serii.
Przekładnia i WOM
Biegi 24/24 to bogate wyposażenie, składają się na to trzy grupy, cztery biegi i dwa biegi zmieniane pod obciążeniem. Biegi zmienia się lekko, przy zmianie grup dźwignia lekko haczy się. Dźwignia zmiany biegów jest dość daleko od fotela, przycisk sprzęgła nie jest w optymalnym miejscu. W zakresie prędkości od 4 do 12 km/h przy 1800 obr./min jest osiem biegów. Dźwignia rewersu charakterystyczna dla ciągników koncernu CNH po wybraniu kierunku jazdy powraca w położenie środkowe, dzięki temu kierunek jazdy można równolegle zmieniać na dźwigni Multicontroller. Idealnie byłoby, gdyby ciągnik oferował funkcję Stop & Go (wyłączanie napędu pedałem hamulca). Czułość rewersu można zmieniać w trzech zauważalnych zakresach.
WOM 540, 540E i 1000 obr./min jest standardem, zmiana przełożenia dźwignią jest wygodna. Pomimo bogatego wyposażenia nie ma funkcji automatycznych WOM. Wygodny przycisk (unoszenie/wciskanie) do obsługi WOM na prawej konsoli powinien znajdować się nieco bliżej przycisków unoszenia TUZ. Wyraźnie oznaczony przycisk do stacjonarnej pracy z WOM, zewnętrzna obsługa po obu stronach.
Hydraulika i podnośnik
Przeczytaj również
Podnośnik z EHR jest standardem w ciągnikach z biegami zmienianymi pod obciążeniem (mechaniczny podnośnik w uboższych wersjach). Czujniki pomiaru siły na sworzniach ramion podnośnika. Pokrętło do regulacji głębokości z regulowanym ogranicznikiem obraca się zbyt lekko, można je przestawić w niekontrolowany sposób. Wyraźnie oznaczone potencjometry do regulacji wysokości podnoszenia, szybkości opuszczania i czułości podnośnika są dość daleko z tyłu na prawej konsoli. Zewnętrzna obsługa TUZ po obu stronach. Zakres podnoszenia 64 cm nie imponuje. Udźwig przekracza 4 t (średnia 3,5 t). Obciążenie użyteczne 1,8 t lub 1,2 z zamontowanym ładowaczem jest zbyt niskie.
Wydatek oleju zmierzony na dwóch gniazdach 67 l/min zapewnia wygodną pracę (średnia w teście 63 l/min). Testowany ciągnik miał trzy mechanicznie obsługiwane, dwukierunkowe sekcje rozdzielacza hydraulicznego. Zawór elektryczny pozwala na zmianę sterowania dźwigniami dwóch sąsiednich sekcji (niejednoznaczne oznaczenie). Gniazda jednej sekcji znajdują się po lewej i prawej stronie łącznika górnego. Dobre dźwignie do obsługi hydrauliki, lekka praca. Pomimo oznaczenia na konsoli, jedna sekcja nie miała pozycji pływającej.
Napęd i komfort
Przedni napęd i blokada mechanizmu różnicowego wygodnie włączane przyciskami kołyskowymi. Dobre hamulce, podobała nam się dźwignia hamulca ręcznego i sygnał ostrzegający, gdy ruszymy z zaciągniętym ręcznym. Układ kierowniczy z długim przełożeniem, od lewego do prawego zderzaka 5 obrotów kierownicy. Średnica zawracania 10,10 m sprawia, że Steyr nie jest mistrzem zwrotności. Dźwignia kierunkowskazów jest po prawej stronie kierownicy, odsunięta dość daleko, nie powraca automatycznie do pozycji środkowej po skręcie. Zespół testujący ocenił komfort jazdy jako wysoki.


